noranettan
Den här kanadensiska pimpinellen trillade jag över på Cedergrens i Råå för ganska många år sedan. Jag hade då aldrig hört talas om den och eftersom jag älskar pimpineller så fick den följa med hem. Riktigt nyfiken var jag till försommaren året efter, vad blir det, hur är den? Ja, vad blev det? Den allra ljuvligaste av de fyllda rosa. Blomman är så perfekt i formen, lite flat, men tätt fylld och ~6-7 cm. Nyponen brukar bli svarta/mörkbruna på pimpineller, men den här får röda. Den ska inte bli mycket högre än 1,2 meter, men när jag skriver det här så tänker jag nog att den är mer ~1,5 meter. Doften är ganska svag, men mycket behaglig.

Anette
Nybörjar-Linda
Den var helt ljuvlig! wub.gif Vilken zon går den till??
renate
Den är vacker med den svagrosa färgen och de perfekta blommorna,jag har tänkt satsar lite på pimpneller.
svennis
CITAT (renate @ 12-01-2008, 15:02) *
Den är vacker med den svagrosa färgen och de perfekta blommorna,jag har tänkt satsar lite på pimpneller.

Hur gör man när man satsar lite på pimpineller. confused.gif
Cedergren har både Haidee och Hazeldan. Hoppas mina får bommor till sommaren. santa.gif

Zon 7 läste jag wacko.gif
renate
CITAT (svennis @ 12-01-2008, 16:13) *
Hur gör man när man satsar lite på pimpineller. confused.gif
Cedergren har både Haidee och Hazeldan. Hoppas mina får bommor till sommaren. santa.gif

Zon 7 läste jag wacko.gif

Ha ha ha jag uttryckte mig nog lite dumt,jag menar att jag ska skaffa lite fler Pimpineller än de få jag ha.Men det måste berads plats till de.
noranettan
Haidee är en Skinnerros från Kanada, så jag tänker det är en tuffing. Z 6 kanske?
Nybörjar-Linda
Anette, snart får jag hålla mig borta från dina trådar för jag skulle inte sätta upp några fler rosor på min beställningslista inför våren... crazy.gif
noranettan
Varför tror du jag visar bilder????? I rosenträsket behöver man vara många!
yahoo.gif Anette
Kajsa
Läcker, är det inte lite gult där inne i djupet ? Ska kika lite även hos Cedergrens, varför får dom inte till bilder på sin hemsida, nu får man leta på Help me find på allt.
Anna NV Uppsala
Ja Haidee är en riktigt fin pimpinell! Den är så härligt lysande rosa, men ändå rätt skirt och fint. Jag tror jag köpte min på Löta.
Kan man kopiera från AoT så man får bilder i inläggen här? Jag har försökt men fick inte till det. Det får bli länk istället.

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...7x1xe6wf74otdxo

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...i2sbl7r95cz5fe8
svennis

när man satsar lite på pimpineller.

Varning nono.gif Renate du kan bli förtjust i fler. Du tar en risk. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon