|
Denna vår skall vi gräva ett ordentligt trädgårdsland. I detta har jag tänkt att det ska odlas potatis, lök, bönor/ärtor, morot, rädisor, rödbeta, broccoli, grönkål... och säkert lite till som jag inte kommer ihåg nu... Undrar därför vilka växter som trivs tillsammans och vilka som absolut INTE trivs tillsammans?
Sailor Pluto
12-01-2008, 14:56
Varning, långt inlägg ! Hoppas att något kan vara till hjälp. Lycka till med odlingen!
Kan rekommendera en bok på en gång: "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson. Den är väldigt bra och helt klart något varje grönsaksodlare borde ha i bokhyllan . Om man har ett bibliotek i närheten så kan man leta efter boken "Morötter älskar tomater" av Louise Riotte. Den är väldigt intressant men verkar inte finnas att köpa någonstans (?).
Började själv experimentera förra sommaren med grönsaksodling och skissade upp ett schema för växtföljden (kan lägga in det senare). Tyvärr så grodde inte allting p.g.a av ett massivt ogräsanfall och sprättiga fåglar... Hur som helst så är det jättebra om du börjar med något liknande . När man tittar på ett växtföljdschema så får man ett bra hum om vilka växter som inte trivs tillsammans. Det viktiga är att du inte odlar samma sak på samma plats år efter år. Då kan man få alla möjliga problem med sin odling (om man har otur).
Du kan mycket väl samplantera blommor med dina grönsaker om du vill . Tagetes minskar t.ex. antalet nematoder i jorden med en sjättedel per säsong enligt en färsk studie. Krasse, ringblommor, krysantemum och solrosor (ej med potatisen) är också trevliga att ha i grönsakslandet. Krassen ska visst gynna potatis, rädisor, gurka och kålväxter samt skrämma bort vita flygare och bladlöss.
Plantera gärna kryddväxter med grönsakerna också. Kamomill ska stimulera tillväxt, lukt och smak hos kålväxter. Dill och kålväxter ska också vara en lyckad kombination. Det finns ju mycket att välja mellan, koriander som håller bladlöss borta, salvia som avskräcker morotsflugor osv. Mynta och oregano nedgrävda i hinkar utan botten kan rekommenderas (det ska jag själv fixa i sommar). Man kan också göra samma sak med brännsässlor...
Sist men inte minst: prova gärna att täckodla . Du slipper väldigt mycket jobbigt ogräsrens, du får fin jord när täckningen multnar och vatten dunstar inte lika fort.
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2008, 15:04
Gå till Runåbergs hemsida i menyn under Ditt & datt hittar du Runåbergs katalog (2004-2005 de trycker inte någon ny katalog varje år vissa år får man bara sortlistor), tanka ner den, vid varje växtgrupp (grönsaker) hittar du historia, utförlig odlingsbeskrivning samt vilka växter den passar att samodla med och vilka man inte ska plantera ihop med grönsakerna i denna grupp. http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
CITAT (Sailor Pluto @ 12-01-2008, 14:56)  Kan rekommendera en bok på en gång: "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson. Den är väldigt bra och helt klart något varje grönsaksodlare borde ha i bokhyllan . Om man har ett bibliotek i närheten så kan man leta efter boken "Morötter älskar tomater" av Louise Riotte. Den är väldigt intressant men verkar inte finnas att köpa någonstans (?). Handboken har jag (inte senaste upplagan dock) och få nog ta o gå igenom den igen. Den andra boken kollade jag just upp om den fanns på "mitt" bibliotek och det gör den! Får ta en tur dit o låna. Tack för övriga bra tips!  CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-01-2008, 15:04)  Gå till Runåbergs hemsida i menyn under Ditt & datt hittar du Runåbergs katalog (2004-2005 de trycker inte någon ny katalog varje år vissa år får man bara sortlistor), tanka ner den, vid varje växtgrupp (grönsaker) hittar du historia, utförlig odlingsbeskrivning samt vilka växter den passar att samodla med och vilka man inte ska plantera ihop med grönsakerna i denna grupp. http://www.runabergsfroer.se/html/index.htmTack för länken! Skall ladda hem och kolla igenom!
Hej Jag tycker att dela växter Till de som vi ska använda rötter tycker jag att de passar varandra på grund att De har samma behöver (jord sol kompost gödsel), samma sak med som ska använda blad som sallad o persilja eller Som vi ska använda frukt som gurka och tomater, Obs: för blad behöver special sol jord och skugga också rötter behöver special också ( sol skugga jord), samma sak med Frukt, när vi studera grönsaker dela ut till( kål—rötter lök- blad –frukt- bönor). broccoli, grönkål fuktig 60 70 procent , ph 6, lång dag morot, rädisor, rödbeta fuktig jord 70 till80procent, lång eller kort dag, alla jord PH6,5 – 7. bönor/ärtor lång dag- fuktig jord lättjord ph 6,8 5,5-lång dag. Om du tittar på vad du , väljer, jag tycker att du väljer rätt och du ska tänker på vad skriver jag . Lycka till, H:Bassam
Sailor Pluto skrev Du kan mycket väl samplantera blommor med dina grönsaker om du vill . Tagetes minskar t.ex. antalet nematoder i jorden med en sjättedel per säsong enligt en färsk studie. Krasse, ringblommor, krysantemum och solrosor (ej med potatisen) är också trevliga att ha i grönsakslandet. Krassen ska visst gynna potatis, rädisor, gurka och kålväxter samt skrämma bort vita flygare och bladlöss.----- Tyvärr hjälper Krassen inte mot vita flygare, det erfor jag i somras. Jag hade nämligen planterat Krassen bla för att se om dom verkligen hjälper, men dom var proppade med dom otrevliga odjuren
Sailor Pluto
13-01-2008, 14:34
CITAT (lissa @ 12-01-2008, 19:52)  Sailor Pluto skrev Du kan mycket väl samplantera blommor med dina grönsaker om du vill . Tagetes minskar t.ex. antalet nematoder i jorden med en sjättedel per säsong enligt en färsk studie. Krasse, ringblommor, krysantemum och solrosor (ej med potatisen) är också trevliga att ha i grönsakslandet. Krassen ska visst gynna potatis, rädisor, gurka och kålväxter samt skrämma bort vita flygare och bladlöss.----- Tyvärr hjälper Krassen inte mot vita flygare, det erfor jag i somras. Jag hade nämligen planterat Krassen bla för att se om dom verkligen hjälper, men dom var proppade med dom otrevliga odjuren  Vem vet, det kanske fungerar för någon annan ?
Om inte annat så är det ju snyggt med krasse lite här och var !
Hej Jag tycker att du ska först tänka på att skaffa bra miljö till dem, på grund att varje grup växter Behöver sin speciella miljö för att växa bra, Lycka till-H:Bassam
Mia, zon 3
14-01-2008, 11:34
Fundera på vilken avsikt du själv har med samodlandet/växtföljden - är det för växtskydd och långsiktig vård av jorden, eller för att underlätta handhavandet under den pågående odlingsåret? Att dela upp växterna i grupper efter växtsätt/användningsområde kan tyckas praktiskt för skötsel/växtläge, men då blir det inget med tanken att man kan undvika sjukdomar som anrikas i jorden. Om du odlar kålrot på en plats ett år, och sedan blomkål på samma plats året efter, så kan klumprotsjuka finnas kvar i jorden. Om man istället växelodlar så att växter ur kålfamiljen inte återkommer förrän tidigast efter fyra år på samma ställe, så ska man kunna "svälta ut" sådana sjukdomar som är bundna till en växtgrupp. Mitt råd är att man hellre ska titta på växtfamilj är växtsätt när man grupperar.
Tycker också mycket om Lena Israelssons böcker (även "Jordens täppor" är en höjdare - bra komplement till Handboken). En annan storfavorit är John Fedors "Den naturliga trädgården". Den tar upp mycket om växtskydd. Enda felet med den är att växtföljdexemplen som han tar upp inte känns så välanpassade efter svenska förhållanden (vi är nog inte så många här som tar ett helt skifte till majsodling varje år). Men mycket bra ändå, tycker jag! Läs särskilt om gröngödslingsmöjligheterna - här i Sverige upplever jag att odling av gröngödsling är en väldigt undanskymd kunskap. Kanske för att vi till stor del har tunga jordar som inte läcker så mycket näring när de ligger bara, men i och med att våra vintrar tycks bli mildare så kan avsaknaden av tjäle göra att det blir ett större problem än tidigare. Jag tycker i alla fall att det här verkar väldigt intressant, och tänker försöka med det så långt det går. Lycka till med planerandet!
Hej Jag tycker också att du inte kan plantera samma familj år efter år för att undvika sjukdom som kan attackera En familj om du borta den här familjen några år sjukdomar inte har chans att växa sig de ska dö och försvann., Som jag sa du måste först ordna miljö bra till de och sen du kan tänka på sjukdom, de här lagar passar alla växter Spela ingen roll vem är dem Lycka till H:Bassam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|