ulrika falkman
Har köpt en påse med fröer till levendel som vill gro på fönsterbräda fr januari i 15 grader. Har inget rum där jag kan ha 15 grader men funderar på om jag kan ställa dem i ett förråd med lägre temp men istället med lysrör? Så frågan är vilket som är bäst; Alt 1: fönsterbräda i ca 20 grader eller 2: förråd (utan fönster) med lysrör och 15 grader?
Lady Hamilton
Alt 2: Lysrör 15° tummenupp.gif
Fönster ljus = noll fram till slutet på Mars början på April
kerstin z5-6
och lavendel gror bäst enl min erfarenhet om de sås -ställs ut tex på balkong eller verandra i 3-4 v innan de tas in för grodd under nämnda lysrör smile.gif
freddie
CITAT (Lady Hamilton @ 12-01-2008, 13:30) *
Fönster ljus = noll fram till slutet på Mars början på April

Även om man bor i sydsverige?
Lady Hamilton
Ja tyvärr är det så sad.gif Det finns ju en anledning till att det på de flesta frö påsar står 'Sås i mars-april' ............
Vi Norra sverige har faktiskt mer ljus än vad ni har i söder efter Mars månad
freddie
CITAT (Lady Hamilton @ 12-01-2008, 14:21) *
Det finns ju en anledning till att det på de flesta frö påsar står 'Sås i mars-april' ............

Har inte det med temperaturförhållandena att göra, snarare än med ljusmängden? Jag tycker det börjar hända en hel del med mina krukväxter redan i februari!
kerstin z5-6
De växter vi ofta har som krukväxter är :
Dels fullvuxna -inte frösådder
dels ofta tropiska växter från regnskogens undervegetation
Många klarar sig , men växer naturligtvis på intet sätt optimalt i vårt fönsterljus i februari
Till jul brukar däremot de flesta krukväxter se rätt ledsna ut
Frösådder som får för långa halsar pga ljusbrist sk elongering -kan aldrig botas från det

har man däremot vanliga lysrör över både krukväxter -längre avstånd duger ) och 15 cm över sådderna kan man starta i januari -eller November -i ett fönsterlöst rum om man så önskar smile.gif
Före Apil är fönster -(och även då,) coolgleam.gif sämre än lysrör
ulrika falkman
Super för bra tips! Har även läst mig till i min lilla bok om frösådd av perenner att det inte behövs ljus förrän de har grott (om de inte är ljusgroende vilket jag inte vet om lavendel är?), menas då att man kan ställa dem mörkt och 15 gr inledningsvis? Menas grott då när man börjar se dem komma upp?

Har också läst att lavendel vill stå ute för att gro men det stod det inget om på min påse fr Suttons? Provar lite olika varianter för skojs skull; ställa ut ett antal frön, ställa några under lysrör nu, och några lite senare. Påsen är ju engelsk och de ligger väl lite före oss i norden (bor i zon 3)?

//Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon