Jag klipper ner de flesta av mina perenner redan på hösten,utom dom ihåliga stjälkarna.
Trädgårdsnattviolen brukar få stå kvar för då frösår den sig så bra under vintern,tycker jag.Den är så vacker.Så här såg mina ut i sommar,dom blommade i mängder.
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2008, 14:52
Perenner mår oftast bäst ifall de får behålla sina växtdelar som skydd mot vinterkylan och det kan fortfarande bli kallt.
Lavendel som inte är en perenn (vissnar inte ner helt på vintern) måste inte klippas ner helt, beskärningstid för lavendel är på våren runt april på många håll, det ska inte finnas risk för kallare perioder efter att man klippt i lavendeln.
MariaS
12-01-2008, 14:56
Även om det ser skräpigt ut, är det bättre att vänta till våren innan man städar rabatterna. Det vissna är till stor del ett skyddande täcke mot kylan och vintern och samtidigt en liten kuvös för de tidiga lökarna. Ros, lavendel och kärleksört ska du absolut inte klippa ner nu. Lavendeln t.ex. är vintergrön och tar du då bort det som är nu, så har den inget att ta till hjälp när våren kommer. Rosen får mycke frostskador. Klipper du bort det som finns nu, finns ännu mindre kvar till våren om ens något. Kärleksörtens knöl behöver skydd och bästa skyddet är altså de egna vissna resterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.