|
Vi börjar med Sofia som vet att kunskap kan vara en belastning och därför avstår från den. [attachment=11585:elransonering.jpg]
Sen har vi Moa som är en sann ambassadör för sin hemstad [attachment=11586:moamalm2.jpg]
Här kommer Tony-"jag-är-inte-alls-internetberoende"-Tallberg [attachment=11587:svek.jpg]
Det är synd om dom stackars produkterna tycker Tina. [attachment=11588:barnarbete.jpg]
Och här har vi mannen som vet var skåpet ska stå [attachment=11589:jagargift.jpg] Kära Gunnar, detta sade du för 30 år sedan, vi kommer att minnas dig för evigt!
Jag skrattar gott när jag läser men sen får jag också en obestämd känsla av .......jag vet inte vad......hur är folk funtade .....hur tänker man. Men det är klart om jag får en journalist framför ögonen vet man aldrig hur jag svarar. Jag hoppas dock att jag inte kommer att bidra till denna samling.
Ralf . din rubrik är såå bra......dubbelbottnad.
Piccante
12-01-2008, 15:02
hoppas att tina hade hjärnsläpp där så hon inte ser problemet med barnarbete enbart som ett problem med att konsumenten får sämre kvalitet
Helt underbart Ralf!! En riktig femetta!! Fenja
Alphaville
12-01-2008, 16:44
Sofia och el-beroendet har jag hört tidigare, men det andra var nytt.
råse-marie
12-01-2008, 19:23
Jaaa, Gunnar minns jag! En klassiker!!
 Gunnar är min idol! Ralf i Täby (Skild)
zaaritha
12-01-2008, 22:42
Tina Mischa: suck!
Ja jösses, undrar hur dom tänkte när dom svarade. Lite av medelsnittsamerikaner över det hela.
Irene_L
13-01-2008, 10:49
Fast man vet ju inte om dom har svarat så. Ibland stämmer det inte med det man sagt......
CITAT (Berith @ 13-01-2008, 10:21)  Ja jösses, undrar hur dom tänkte när dom svarade. Lite av medelsnittsamerikaner över det hela.  Nu är nog genomsnittsamerikanen både mer välutbildad och mer välinformerad än genomsnittssvensken Gita
AnnammA
14-01-2008, 13:24
CITAT (Irene_L @ 13-01-2008, 10:49)  Fast man vet ju inte om dom har svarat så. Ibland stämmer det inte med det man sagt......  Jo, man kan tänka sig vrålet som kom när tidningen lästes...Om de nu inte svarat så el menat så egentligen... Fast det var rätt så roligt inslag här...
skogstroll
14-01-2008, 13:26
Tycker särskilt synd om Tony och när han inte har internetuppkoppling...
Gossen Ruda
14-01-2008, 14:29
CITAT (Gita @ 14-01-2008, 12:39)  Nu är nog genomsnittsamerikanen både mer välutbildad och mer välinformerad än genomsnittssvensken Gita Knappast. Det finns visserligen en liten överklass som är kunnig men den stora massan är otroligt underutvecklad. Förmodligen samhällets fel, den som inte kan hålla sig kvar i toppen har ett långt fall till botten pga avsaknaden av skyddsnät.
Piccante
14-01-2008, 16:34
CITAT (Gita @ 14-01-2008, 12:39)  Nu är nog genomsnittsamerikanen både mer välutbildad och mer välinformerad än genomsnittssvensken Gita Nja.... ibland undrar man om de verkligen är det? "Why people believe Americans are Stupid"
CITAT (Markus_H @ 14-01-2008, 16:34)  Nja.... ibland undrar man om de verkligen är det? "Why people believe Americans are Stupid"Det var precis dom medelsnittsamerikanerna jag menade.  Hjälp...
CITAT (Markus_H @ 14-01-2008, 16:34)  Nja.... ibland undrar man om de verkligen är det? "Why people believe Americans are Stupid"
Aqvakul
14-01-2008, 17:39
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2008, 14:29)  Knappast. Det finns visserligen en liten överklass som är kunnig men den stora massan är otroligt underutvecklad. Förmodligen samhällets fel, den som inte kan hålla sig kvar i toppen har ett långt fall till botten pga avsaknaden av skyddsnät. Vill minnas att i en amerikansk undersökning år 2000 (när Clinton suttit vid makten i 8 år) så var det ca 20 % av av de tillfrågade amerikanerna som inte visste vad presidenten i USA hette. Nog var det fler svenskar som kände till Göran Persson efter lika många år vid makten. [attachment=11665:Göran_P.jpg] möjligen så var denne man inte riktigt säker...
CITAT (Gita @ 14-01-2008, 12:39)  Nu är nog genomsnittsamerikanen både mer välutbildad och mer välinformerad än genomsnittssvensken Gita En akademisk utbildning på 4 år kostar ca 1.500.000 kr i USA och måste betalas av eleven själv. Stipendier får bara en bråkdel. Men visst är USA är ett "välutbildat" land, Det är enda landet på jordet som har fler jurister än läkare.
 var inte så negativa, det här är människor som har lite otur när dom tänker, inget annat
Thomas Wahlqvist
19-02-2008, 09:25
Intressant det där med akademisk utbildning i 4 år för ett angivet pris. Vad kostar det att tillförskansa liknande i Sverige? Någon som är kunnig på detta?
mamamaggan
19-02-2008, 09:33
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 19-02-2008, 09:25)  Intressant det där med akademisk utbildning i 4 år för ett angivet pris. Vad kostar det att tillförskansa liknande i Sverige? Någon som är kunnig på detta? Ja ta och ta reda på hur mycket studielån/bidrag man får per termin och mutliplicera med antal teminer. Sedan lägger man till avgifter och ränta under de år man ska betala tillbaka pengarna så får man nog en rejäl summa. Vet inte med säkerhet men USA har väl inte samma system med studielån som vi har? Där måste man väl fixa pengarna innan eller i smanband med studierna. I så fall en viktig skillnad.
*Ulrica*
19-02-2008, 09:40
Min sambo berättade om ett tv-inslag för 10-15 år sedan. Det var en kvinna som suttit som åhörare i riksdagen och blev intervjuad efteråt. Hennes kommentar var: -Vad ska vi med kärnkraft till när vi har el? Sen var det en bekant som nyligen hade läst en insändare i tidningen om sommartidens beklagliga inverkan på miljön. Skribenten menade på fullt allvar att den extra timmen soljus på våren respektive hösten biverkar till att polarisarna smälter och är där för en miljöfara. Därför borde vi slopa sommartiden... Underbart med människor som verkligen tänker till!
mamamaggan
19-02-2008, 09:46
Underbart när man tänker efter , ja! För sådär en 25 år sedan var det aktuellt med elransonering. Vår dåvarande bostadsrättsförening kallade till möte och ville diskutera hur vi skulle göra om vi inte hade el alla dygnets timmar. Vi skulle bl a kunna bli utan varmvatten delar av dygnet. Då var det en liten tant som tyckte att vadå , behöver vi varmvatten kan vi väl värma på spisen , det hade man gu gjort förr i världen och det gick ju bra !
Men är jag verkligen den enda som kan hitta på att jag ska baka bullar när strömmen far, för då går det ju ändå inte göra nåt annat
mamamaggan
19-02-2008, 10:00
CITAT (Tosan @ 19-02-2008, 09:55)  Men är jag verkligen den enda som kan hitta på att jag ska baka bullar när strömmen far, för då går det ju ändå inte göra nåt annat  Nejdå , sist strömmen gick ( mitt i ett TV-program ) tänkte jag att då sätter jag väl mig framför datorn då'ra !
CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 09:33)  Ja ta och ta reda på hur mycket studielån/bidrag man får per termin och mutliplicera med antal teminer. Sedan lägger man till avgifter och ränta under de år man ska betala tillbaka pengarna så får man nog en rejäl summa.
Vet inte med säkerhet men USA har väl inte samma system med studielån som vi har? Där måste man väl fixa pengarna innan eller i smanband med studierna. I så fall en viktig skillnad. Men det är väl själva utbildningen som kostar i USA...sen tillkommer levnadsomkostnaderna...de som vi lånar/får bidrag för...Har jag för mig iallfall..
*Ulrica*
19-02-2008, 12:02
CITAT (Tesa @ 19-02-2008, 11:44)  Men det är väl själva utbildningen som kostar i USA...sen tillkommer levnadsomkostnaderna...de som vi lånar/får bidrag för...Har jag för mig iallfall.. Jepp. Så är det. I Sverige är utbildningen gratis. Lånar och får bidrag gör vi i Sverige för att bo, äta och dricka öl. Samt till litteraturen.
Thomas Wahlqvist
19-02-2008, 12:08
Ja i sverige är det lätt att plugga, men är det rättvist att de som inte pluggar skall betala för Universitet och högskolestudier via sin skatt?
Kan man misstänka att det pluggas i onödan i länder där det är "Gratis" för den enskilde? Och att i USA tänker man efter innan man betalar avgiften och sedan fullföljer man sina åtagande som student.
Förlåt Ralf att jag kladdar i din roliga tråd, sorry.
CITAT Men är jag verkligen den enda som kan hitta på att jag ska baka bullar när strömmen far, för då går det ju ändå inte göra nåt annat Nejdå, både jag och min sambo har haft liknande ideer under strömavbrott. Vi hade ju inte ens vatten då, så mycket man tänkte göra föll platt. Minns tyvärr inga speciella tokigheter..
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 19-02-2008, 12:08)  Ja i sverige är det lätt att plugga, men är det rättvist att de som inte pluggar skall betala för Universitet och högskolestudier via sin skatt?
Kan man misstänka att det pluggas i onödan i länder där det är "Gratis" för den enskilde? Och att i USA tänker man efter innan man betalar avgiften och sedan fullföljer man sina åtagande som student. Förlåt Ralf att jag kladdar i din roliga tråd, sorry. Hmm...man kanske har nytta av vägar och sjukvård och en massa sånt som det behövs ganska så välutbildat folk för att klara av...och det skulle definitivt cementera klassuppdelningen i samhället..Sonen till en sopgubbe och ett kassabiträde skulle inte ha valet att bli advokat eller läkare om de inte vann på lotto...Så ja...det kan man fundera på.. (...och sorry Ralf från mig med...det var hysteriskt roligt faktikt...)
Solstorm
19-02-2008, 15:48
Om man införde studielön istället för studielån så faller ett argument för de stora löneskillnaderna.
Lilla Birka
19-02-2008, 20:51
och vad var det den här tråden skulle handla om då , tro????
Alphaville
19-02-2008, 20:56
CITAT (Wilmer @ 19-02-2008, 12:41)  Nejdå, både jag och min sambo har haft liknande ideer under strömavbrott. Vi hade ju inte ens vatten då, så mycket man tänkte göra föll platt. Minns tyvärr inga speciella tokigheter.. Mon mormor höll på att baka bullar under stormen i västsverige 1969. Hon fick ur bullarna precis innan strömmen försvann. Vilken tur för henne
Valentina
23-12-2008, 23:04
CITAT (zaaritha @ 12-01-2008, 22:42)  Tina Mischa: suck!  Nej, bravo Tina Mischa
zaaritha
26-12-2008, 20:56
Tina Mischa tar priset! Så j-a dum!
Aqvakul
26-12-2008, 23:06
CITAT (zaaritha @ 26-12-2008, 20:56)  Tina Mischa tar priset! Så j-a dum! Jo, det är nog ganska svårslaget...
Lilla Birka
26-12-2008, 23:16
Här är väl ett klassiskt exempel på hur någon tar en ny identitet och bara reggar sig som medlem och drar upp en gammal tråd!
Aqvakul
26-12-2008, 23:20
Det ser inte bättre ut! Men det finns faktiskt exempel på medlemmar som klampat in ungefär så här, men som sen haft mycket att tillföra.
zaaritha
27-12-2008, 00:00
Har ni sett Jay Leno´s pratshow? Han frågar ibland unga amerikaner om deras allmänbildning! Och resultatet brukar vara ---lika med noll! De kan ej de enklaste frågor! Är detta "ett intelligent" folk? Nix!
Huggorm
27-12-2008, 01:13
Är det bara jag som tror att Tina Mischa skämtade? När någonting verkar för konstigt för att vara sant är det ofta det också
Whiskuchi
27-12-2008, 13:11
CITAT (zaaritha @ 27-12-2008, 00:00)  Har ni sett Jay Leno´s pratshow? Han frågar ibland unga amerikaner om deras allmänbildning! Och resultatet brukar vara ---lika med noll! De kan ej de enklaste frågor! Är detta "ett intelligent" folk? Nix! Jaywalking; http://www.youtube.com/watch?v=o45q8RCBPxI (dålig bild men ok ljud)
CITAT (zaaritha @ 27-12-2008, 00:00)  Har ni sett Jay Leno´s pratshow? Han frågar ibland unga amerikaner om deras allmänbildning! Och resultatet brukar vara ---lika med noll! De kan ej de enklaste frågor! Är detta "ett intelligent" folk? Nix! Har ni sett are you smarter than a 5th grader?? Roligt program, man kan ju oftas mer än dem
CITAT (zaaritha @ 27-12-2008, 00:00)  Han frågar ibland unga amerikaner om deras allmänbildning! Och resultatet brukar vara ---lika med noll! De kan ej de enklaste frågor! Är detta "ett intelligent" folk? Nix! Inte specifikt svar på detta utan mera generellt: det verkar som många ser bildning och "allmänbildning" som synonymt med intelligens. Är det verkligen så man kan bedöma det?
herkules
27-12-2008, 15:41
CITAT (Kat @ 27-12-2008, 15:38)  Inte specifikt svar på detta utan mera generellt: det verkar som många ser bildning och "allmänbildning" som synonymt med intelligens. Är det verkligen så man kan bedöma det? självklart inte! den mest intelligenta människa kan vara hur världsfrånvänd som helst och inte veta ett dugg om var olika länder ligger, vilka språk som talas osv.
Det där tycker jag är viktigt. I mitt jobb som utbildare o handledare så möter jag ibland (rätt ofta) människor med formell relativ låg formell utbildning (o ibland - men inte alltid - relativ låg vad vi brukar kalla allmänbildning) men som är sååååååå intelligenta o smarta, mer så än en del av dem jag mötte (o själv var såklart) på universitetet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|