Funny
Mitt 10 år gamla olivträd som står i uterummet i 8 - 13 grader är för första gången full av knopp tummenupp.gif
Kommer ev oliver att ramla av när jag ställer ut trädet i vår?
2007-10 060.jpg

MariaS
Ingen risk att du tappar frukter om du ser till att vattna. Om du hade haft olivträdet kallare (ner till -5) hade du säkert sett blomning tidigare. Nu är det lite för sent, men tänk på det till i vinter. Låt trädet få frostgrader innan du ställer det på verandan, så får du se på blomning sen!
Funny
CITAT (MariaS @ 12-01-2008, 15:02) *
Ingen risk att du tappar frukter om du ser till att vattna. Om du hade haft olivträdet kallare (ner till -5) hade du säkert sett blomning tidigare. Nu är det lite för sent, men tänk på det till i vinter. Låt trädet få frostgrader innan du ställer det på verandan, så får du se på blomning sen!

Hej Maria! Jag hade faktiskt oliträdet ute i frostgrader men om nästa vinter blir som denna har vari här hos mej tills nu så kan man kanske bädda in olivträdet och låta det stå ute och bara ta in det (tillfälligt?) om det blir mer än -5 grader. Tror du att det går?
Kerstin
MariaS
Mitt olivträd har stått ute tills en vacka före jul. Då har den fått ca 10 frostnätter med kallaste natten -7grader. Därefter tog jag in den i källaren och två veckor senare är hela busken full med gula klasar.
När man har tagit in olivträdet, så bör det få stå inne till våren, gärna ljust och svalt (Absolut inte rumsvärme) Kylan är bara till för att ge oliven en signal om att det är dags att sätta blom helt enkelt. Det är jättekul när man ser blommorna, vinter efter vinter. För mig är just oliven det första riktiga vårtecknet. För när oliven blommar, då har även ljuset vänt. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
som Maria säger ska du utsätta det för frost , och oliver brukar tåla ner till -10c , dock har jag haft sorter som tappar bladen men kommer sig igen . min oliv som står i kruka har jag ute än . du bör inte ha oliven ute hela vintern dock även om det går med skydd i zon 0-1 .

du kan sätta ut ditt träd när det är runt +5c +10c (sätt det i skuggan först ) sedan varmare och ta in det efter ett par frost nätter . och sedan blommar det igen .
MariaS
VAr bara försiktig med att sätta ut oliven i frost under själva blomningen. Har de bara blommat över och börjat sätta frukt, är det inga problem med frost igen. Jag fick mitt träd att blomma tre gånger förra året på det viset biggrin.gif
Funny
Tack för alla goda råd vad gjorde jag utan dem? Få se om man får någon oliv i Dry Martinin i sommar coolgleam.gif
Alexander-VG-zon3
förra årets oliv skörd

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...ost&id=8515

Funny
Ojj jag är imponerad!! Hur gammalt är ditt olivträd och har du fått oliver tidigare?

Kerstin
Alexander-VG-zon3
CITAT (Funny @ 14-01-2008, 09:15) *
Ojj jag är imponerad!! Hur gammalt är ditt olivträd och har du fått oliver tidigare?

Kerstin

det är ympat så ålder vet jag inte , och vet inte hur länge jga haft det heller . men fruketerna är små och hårda och hemska !!!!!!!!!!!!
MariaS
CITAT (flaxss @ 14-01-2008, 12:39) *
det är ympat så ålder vet jag inte , och vet inte hur länge jga haft det heller . men fruketerna är små och hårda och hemska !!!!!!!!!!!!

Du får salta in dem, eller pressa jungfruolja innocent.gif Oliver smakar inte bra råa helt enkelt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 12:40) *
Du får salta in dem, eller pressa jungfruolja innocent.gif Oliver smakar inte bra råa helt enkelt.

MariaS kan skicka dom till dig så får du sköta det tummenupp.gif

där är kanske 5-10mm fruktkött runt . hårda och hemska små saker har jag fått fram ,hade jag tappat en oliv från en skyskarpa hade jag slått ner folket på gatan om den hade träffat .
MariaS
CITAT (flaxss @ 14-01-2008, 12:45) *
MariaS kan skicka dom till dig så får du sköta det tummenupp.gif

där är kanske 5-10mm fruktkött runt . hårda och hemska små saker har jag fått fram ,hade jag tappat en oliv från en skyskarpa hade jag slått ner folket på gatan om den hade träffat .

giggle.gif Ha ha ha. Det är sådana de är. Låt dem eftermogna lite till istället, så går de lätt att pressa mellan tumme och pekfinger. Din skörd borde räcka till en sallad i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon