Jag har gröngödslat delar av mina land med honungsfacelia, och ska "mylla ner" den i vår, liksom jag ska "mylla ner" någorlunda förmultnad kompost. Men hur gör man det eg. så att det blir bra? Antar att jag ska börja med att klippa sönder facelian i småbitar. Räcker det sedan att det krattas över ett litet jordlager, eller räcker det tom att det bara får kontakt med jorden? Räcker kanske att sprida ut faceliaklippet och komposten över ytan och göra runt lite slarvigt med grepen?
undrar lite över detta nedmyllande som det står om överallt...
Eklo
CITAT (EKLO @ 12-01-2008, 15:17)

... Räcker kanske att sprida ut faceliaklippet och komposten över ytan och göra runt lite slarvigt med grepen?...
Eklo
Du får nog "röra" lite bättre än slarvigt. Vänd på allt med grepen, när du spritt ut det.
På våren är det enklast att spadvända jorden. Innan man gör det kan man lägga på obegränsad mängd med gröngödsling.
Eva i Västerås
14-01-2008, 09:16
Jag brukar nöja mig emd att mylla lös gröngödslingen, bara kapa rötterna. Fast då ser jag till att den inte har frön.
Det går alldeles utmärkt att ha både gröngödsling och kompost liggande ovanpå jorden. Så ser det ju ut där naturen får sköta sig själv.
Både kompost och växtlighet håller också fukten kvar när det ligger ovanpå.
Fördelen är att det inte blir någon djupgrävning i jorden. Jag sticker ner grepen och vickar rejält när jag lagt på komposten. Det blir tillräckligt luckert för långa fina morötter och andra rotsaker.
Sedan håller jag jorden täckt med kompost, gräsklipp och anra mullgrejer hela sommaren. Maskarna drar ner och luckrar, vattning och regn sköljer gödning ner till rötterna, och det brukar växa alldeles utmärkt.
Visstja!
Det man måste komma ihåg är att man måste ha helt ren jord när man ska så. Annars multnar fröna innan dom gror. Jag brukar ha en påse såjord eller sand och lägga i såraderna, 5-8 cm djupt. Det räcker. Plantera småplantor eller sättlök/sättpotatis går jättebra. Dom växer istället för att multna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.