Malutten
Vad har jag för fel på maskkomposten när det har kommit en massa flugor och svarta avlånga kryp i den?

Har satt dit en typ av "flugfångare" men finns det något annat knep?

För tillfället har jag satt komposten ute på altanen i skuggan och vattnat.
Jag vill ju inte ta in den till vintern om det är en massa flugor, fast några flugor kan jag tåla men inte i den mängden det är nu ohmy.gif sad.gif

Hjälp mig!
Ella
Det där med flugor tycks vara det vanligaste misslyckandet med maskkomposten.

Jag brukar gräva ner "maten" en bit ner i komposten, sen lägger jag tillbaka kompostjord över, ovanpå det lägger jag ett lager sönderrivna tidningar och ovanpå dem lägger jag hela blöta tidningar. Sedan jag började med det så har jag få flugor.

Det blir lite bökit att mata på detta sätt. Först lägger jag de hela tidningarna i vasken, sen lägger jag tidningsremsorna i en spann, sen så matr jag som ovan. Detta för att inte råka gräva ner mina tidningsremsor och behöva ta nya hela tiden.

Än så länge lägger jag inte ner ostkanter eller kött. Massvis av grönsaksrester och lite bröd komposterar jag dock.

Hoppas att det var till någon hjälp wub.gif wub.gif wub.gif
Malutten
Tack Ella för tipsen!!

Ska genast gå och röra om och riva tidningen biggrin.gif

Får hoppas att det hjälper för det blir lite äckligt.
Ella
Missförstå mig nu bara inte! Jag har ett lager sönderivna tidningar och ett lager hela tidningar( en till två).
Gunnar
Min erfarenhet är att det räcker ganska långt med bara en tidning om den sluter tätt mot sidorna och om det bara är småflugor som det är fråga om.

Hälsningar Gunnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon