Full version: Rödlöksmarmelad
zaaritha
Nå´n som tillagat det?
Min man fick en liten burk i klapplåda fr företaget...
Smakade bara socker o lingon!
Men en kompis säjer att hemlagad dylik--är jättegod?
gunvor
http://hem.bredband.net/b140510/recept/rec...ekmarmelad.html

tyckte nog det lät som något sominte finns - men på google hittade jag detta!
zaaritha
Tack, Gunvor!
Ska pröva detta recept.
gunvor
inte är det väl ngt man lägger på frukostmackan inte- tror det är ngt man har till något - till stek eller köttbullar kanske? Ett altrnativ för ketchupvägrare?
Mollis
Tycker det låter som något som man kan använda som chutney, säkert jättegott.
Bee
CITAT (Mollis @ 21-01-2008, 18:11) *
Tycker det låter som något som man kan använda som chutney, säkert jättegott.

....eller som alternativ till det där (kommer inte på namnet just nu) man har till paté. En mörkröd väldigt god typ av "sylt", ofta smaksatt med apelsin.
gunvor
CITAT (Bee @ 21-01-2008, 18:22) *
....eller som alternativ till det där (kommer inte på namnet just nu) man har till paté. En mörkröd väldigt god typ av "sylt", ofta smaksatt med apelsin.

menar du cumberlandsås kanske?
Bee
CITAT (gunvor @ 21-01-2008, 18:46) *
menar du cumberlandsås kanske?

Javisst - cumberlandssås heter det!
Nu fick jag gå till kylskåpet o kolla. Där står en liten burk som heter "Rödlökscumberland". Den köpte jag en gång i stället för den vanliga.
Ingredienser: färsk lök, socker, vatten, vinäger, hallonsirap, färgämne E162, russin, förtjockningsmedel E440 och E401, surhetsreglerande medel, mjöksyra, rosépeppar.
Hm. Receptet ovan låter nyttigare. Och är förmodligen fruktansvärt gott!
Margith
Jag trodde också först att Rödlöksmarmelad var nåt vi skulle ha på frukostmackan rotfl.gif
I söndagens DN fanns det här receptet:

Syrlig rödlöksmarmelad
Ett sötsyrligt tillbehör som passar till grytor och stekar.

4-6 port
tillagningstid 20 min

4 stora rödlökar
25 g smör
½ dl flytande honung
½ dl rödvin
½ dl vinäger
salt
nymald vitpeppar

1. Skala, halvera och skiva löken tunt. Smält smöret i en panna och lägg i löken.
2. Häll över honungen och låt löken fräsa en stund på svag värme under omrörning.
3. Späd med vin och vinäger och låt löken småputtra tills större delen av vätskan kokat in. Smaka av med salt och vitpeppar.

Låter inte så dumt va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon