Full version: Korpar
zaaritha
Trodde korparna höll sej lite på avstånd från gårdar o hus?
Men; nu har vi haft två korpar i trädgården
två dagar i rad!
Hugin o Munin, kanske?...........
KURT
Kråkfåglar är mycket anpassningsbara, njut av vackra fåglar!
Jan Lindgren
Hej!
Här i norra Skåne är korparna snarast en plåga. De brukar sitta i träden och vänta på att ankorna ska lägga ägg. De går tom in i ankhusen och tar äggen. Vi har inte själva fått några ankägg på flera år. Myskankorna verkar vara lite smartare för de kollar tydligen att inga korpar ser dem när de ska lägga ägg.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
De har blivit väldig vanliga numera. Här vid Hornborgarsjön finns de överallt numera. Men de är inte störande på något sätt hos oss än. Smarta är de ju också.
Christer.
Gunilla T
Vi har alltid några korpar patrullerande här, vackra fåglar och aldrig till besvär. Iofs tycker jag aldrig att något i naturen är till besvär, bara vackert.

Det första vårtecknet är alltid när korparna börjar "klonga" - då vet jag att snart är ormvråken här - och det är alltid en högtidstund.
Myosotis
CITAT (Jan Lindgren @ 13-01-2008, 15:03) *
Här i norra Skåne är korparna snarast en plåga. (...)

Håller verkligen inte med! Bortsett från att korp är min favoritfågel, bor jag också i norra Skåne, och här är den verkligen ingen "plåga"!!
sanakan
Jag har varit med om att vissa förväxlar korpen med råkor, som ju liknar korpar men är mindre och har det karaktäristiska bleka partiet på näbben. Men de unga fåglarna har inte samma utseende, och dessa har några jag känner förväxlat med korpar.

Pratar man om råkor vet ingen jag känner vad det är ens, trots att det finns massor i till exempel uppsala, och jag såg att det var många även i Båstad när jag var där.

Här i Växjö är det kajorna som har överhanden... Och hela stans fåglar samlas i en fullvuxen granhäck här i närheten, det är säkerligen mer än 300 individer i den flock som cirkulerar här på kvällarna.

Men korpar är verkligen vackra tycker jag.. Man tänker genast på hugin och munin smile.gif
Christer i Falköping
Det finns en stor koloni med Råkor i Vara. Dem kan jag förstå att man tröttnar på, men korpar är bara trevliga (även om de kan vara väl så hårda rovfåglar).
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Har man inte husdjur så är nog inte korparna ett problem men de är skickliga boplundrare. Orre, tjäder och morkulla har minskat kraftigt här medans korpen har ökat. Kan eventuellt finnas ett samband.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon