Full version: Kan jag så nu?
älvan
Hej...

Jag undrar om jag redan nu, kan så dom fröer som ska ner i såjorden i mars, under lysrör??? Eller ska jag fortfarande hålla mej till odlingsanvisningarna, oavsett om jag har lysrör eller ej...?

Har just blivit med lysrör nämligen... 2x18 W (T8-rör) Kan det va ngt, eller?
*Ulrica*
Det beror på. Så här har jag förstått:
Om du har ett uppvärmt växthus att flytta ut plantorna i så kan du börja nu. Även om det är minismå plantor som tex. små alpiner el. något väldigt långsamt. Men är det vanliga perenner och sårådet säger att du kan börja förkultivera i mars så vänta tills dess annars hinner de bli för stora etc. Du får ju inte plats med så där supermånga stora plantor under en 18W armatur...

Jag har lysrör men ska vänta till i mars-april med de flesta perenner. De enda jag har sått hittills är de som jag skaulle ställa ut i kylan.

Vad är det du ska så?
Christer i Falköping
Om det är perenner tycker jag inte det finns någon större anledning att göra det nu, om du inte bor långt norröver vill säga för då kan växtsäsongen vara kort för nya plantor. Är det ettåringar så kan det ju vara idé om du vill ha tidigare blomning. Har du bara möjligheter att sköta dem så att de inte drar iväg och blr rangliga så är det inget problem.
Christer.
älvan
Kan jag så dom fröer, under lysrör, som ska ner i jorden i jan-feb?
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka fröer är det?
älvan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-01-2008, 12:12) *
Vilka fröer är det?

Det är:
    Fingerblomma "Silver fox"
    Hedvignejlika
    Stor Dorotheablomma
    Vitt svartöga
    Blåklint "Black boy"
    Vitt löjtnantshjärta
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (älvan @ 13-01-2008, 13:01) *
Det är:
    Fingerblomma "Silver fox"
    Hedvignejlika
    Stor Dorotheablomma
    Vitt svartöga
    Blåklint "Black boy"
    Vitt löjtnantshjärta

Fingerborgsblomman kan du starta med den blir ju inte så hög det blir ju bara en bladrosett men det går även bra att vänta med den, tänk på att fröerna är ljusgroende.

Hedvignejlikan skulle jag vänta med mera lagom tid är nog framåt mars tidigast ifall man inte vill få långa gängliga plantor (thompson and morgan säger att sorten sås feb-april men i england kan man starta tidigare än vad vi kan här i sverige)

Dorotheablomma kan du nog börja med (fast det går även att vänta med den några veckor) den brukar man kunna starta tidigt med och jag tycker inte den brukar växa så enormt snabbt, även denna har ljusgroende frön.

Svartöga hade jag en hel del förut, mars är mera lagom såtid jag testade så den tidigare några gånger men alla de gångerna blev det bara spinnangrepp och spinn får ju främst växter som inte trivs så jag tror inte de trivs att odlas alltför länge i våra varma torra bostäder.

Blåklint Black Boy är en ettårig sort och ofta brukar man direktså ettårig blåklint men vill man ha lite tidigare blomning kan man ju starta några veckor innan planerad utplantering, starta inte tidigt med denna inte ens i växthusen på jobbet brukar de bli så speciellt bra om man startar för tidigt även där kan de bli något för rangliga = de orkar inte stå upp utan ligger ner på marken då man planterar ut.

Löjtnantshjärtat kan du börja med den brukar ofta behöva kallstratifiering så denna sår du och har sådden inne några dagar så fröerna börjar ta upp vatten och sedan ställer du ut sådden utomhus i skyddat och lite skuggigt läge.

Ofta stämmer inte såangivelserna på fröpåsarna speciellt inte om man köper utländskt frö eller om informationen för fröerna har direktöversatts utan att man tagit hänsyn till att vi har andra odlingsförhållanden här, vi har ju t.om olika odlingsförhållande mellan norr och söder.
kerstin z5-6
Håller med Åsa -fröpåseråd " får man ta med en nypa salt -i mars är det vår i england tex ..
Fingerborgarna -de blir visserligen bara rosetter -men de växer fort och blir stora -jag skulle vänta med dem till mars
nejlikan gror på tre dagar -ljusgroende täck ej -MYcket ljusberoende o vill komma ut fort, så sent
älvan
Tack för era braiga svar! Ni e riktigt duktiga på detta!
Jag har idag sått vitt svartöga och vitt löjtnantshjärta (svartöga ska få bo inomhus i v-rummet)
Hur ska jag göra med:
    Miniviol "Black Bowles"
    Ringblomma
    Sommaraster
    Bukettgilia
    Luktärt
    Krasse
Tack för er hjälp!
kerstin z5-6
Violen kan du så inom nån vecka -överigt kan vänta ett bra tag till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon