CITAT (älvan @ 13-01-2008, 13:01)

Det är:
Fingerblomma "Silver fox"
Hedvignejlika
Stor Dorotheablomma
Vitt svartöga
Blåklint "Black boy"
Vitt löjtnantshjärta
Fingerborgsblomman kan du starta med den blir ju inte så hög det blir ju bara en bladrosett men det går även bra att vänta med den, tänk på att fröerna är ljusgroende.
Hedvignejlikan skulle jag vänta med mera lagom tid är nog framåt mars tidigast ifall man inte vill få långa gängliga plantor (thompson and morgan säger att sorten sås feb-april men i england kan man starta tidigare än vad vi kan här i sverige)
Dorotheablomma kan du nog börja med (fast det går även att vänta med den några veckor) den brukar man kunna starta tidigt med och jag tycker inte den brukar växa så enormt snabbt, även denna har ljusgroende frön.
Svartöga hade jag en hel del förut, mars är mera lagom såtid jag testade så den tidigare några gånger men alla de gångerna blev det bara spinnangrepp och spinn får ju främst växter som inte trivs så jag tror inte de trivs att odlas alltför länge i våra varma torra bostäder.
Blåklint Black Boy är en ettårig sort och ofta brukar man direktså ettårig blåklint men vill man ha lite tidigare blomning kan man ju starta några veckor innan planerad utplantering, starta inte tidigt med denna inte ens i växthusen på jobbet brukar de bli så speciellt bra om man startar för tidigt även där kan de bli något för rangliga = de orkar inte stå upp utan ligger ner på marken då man planterar ut.
Löjtnantshjärtat kan du börja med den brukar ofta behöva kallstratifiering så denna sår du och har sådden inne några dagar så fröerna börjar ta upp vatten och sedan ställer du ut sådden utomhus i skyddat och lite skuggigt läge.
Ofta stämmer inte såangivelserna på fröpåsarna speciellt inte om man köper utländskt frö eller om informationen för fröerna har direktöversatts utan att man tagit hänsyn till att vi har andra odlingsförhållanden här, vi har ju t.om olika odlingsförhållande mellan norr och söder.