Jag har en fundering.
Jag har en massa kaktusar och suckulenter som tänkte
skulle få vara ute i sommar.
Ska jag ställa dom under tak ? För blir det en regnig
sommar då får dom väl för mycket vatten ?
Men dom ska ju samtidigt ha mycket sol eller?
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2008, 12:38
Om du har genomsläpplig jord + inte har fat eller ytterkruka där vatten kan samlas så borde de klara sig bra även om det regnar.
Men annars brukar de klara sig under tak också, det brukar bli tillräckligt med ljust ändå, i somras hade jag de flesta bladkaktusar i uterummet för jag ville ha ytterkruka på dem och stod de ute utan tak fick rötterna bada och de trivdes och blommade.
Kom ihåg att inte ens kaktusar/suckulenter klarar av att ställas ut i solen utan att först vara avhärdade.
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 12:44
mina kaktusar och alla andra suckulenter hade jag ute under bar himmel dom klarade sig bra .
Mina kaktusar och suckulenter har en egen "sandlåda" som de får vara i på sommaren. Inga som helst problem, inte ens den gångna sommaren.
Vad bra då vet jag. Jag är precis ny med alla växter.
Jag har fram tills för ett år sedan inte brytt mig ett dugg och har haft
( om man nu törs säga det här på forumet) plastblommor.
Men nu har jag hur mycket växter som helst och det är nästan
så det har stigit mig åt huvudet lite. Jag går och tittar och tittar på alla
växter på morgonen innan jobbet och på kvällen. Och vips så ser man
att det är något som växer. Oj vad glad man blir.
Tack för att det finns likasinnade.
Jag meanr som tycker om växter.
Eva i Skåne
13-01-2008, 17:45
Jag tycker det låter som du är riktigt på väg in i växtgalenskapen Evni

. Den som de flesta av oss på forumet lider av.
Välkommen
Ja, nog är man lite tokig. Jag kan inte gå in i en blomsteraffär för att bara titta.
Jag kommer alltid därifrån med någon ny växt.
Jag måste faktiskt säga att jag är lite stolt över mig själv. För första gången (I livet tror jag) kunde jag gå in på handelsträdgården och köpa endast det jag kommit dit för, i fredags. Inte ens en liten suckulent slank med. Har jag tappat stinget eller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.