noranettan
Det här är en kraftigväxande ros i foetidagruppen. Grenarna blir grova och är väldigt taggiga. Men när den blommar är den helt överfull av rosor. Blomman är halvfylld med gul ståndarknapp och blombotten har borsttaggar (ett sätt- förutom höjden- att skilja den från William´s Double Yellow). Den doftar inte särskilt starkt, men eftersom foetida lär betyda illaluktande, så kanske man ska vara glad för det. Min "Yellow Rose of Texas" är en bra bit över 2 meter. Tycker man om gula rosor och har plats, jag då tycker jag man ska ha en Harison´s Yellow. Lars-Åke skriver att den kan angripas kraftigt av sfs, men peppar, peppar, min har hela sitt liv varit frisk.

Jag tillhör de här rosgalningarna som är väldigt förtjust i själva blomman, därför tar jag inte ofta bilder på hela busken. Men just på Harison´s Yellow och Poppius har jag en bild som jag passar på att lägga in. Ni får en uppfattning om växtsättet. Glömde skriva att båda buskarna skjuter rikligt med rotskott!
Christina i Taxinge~
Vojne, vojne.....vore min HY lika stor & vacker som din....*suck*

Min är en pinne i halvmetersklassen, måste nog skaffa en ny och plantera på annat ställe.
Jag ääääälskar gula rosor och jag tycker de är riktiga kinkputtar allihop! ranting.gif

Utom Aïcha och Friesia! wub.gif
Kajsa
Klart man gillar gula rosor men nu har du ju fått mig att köpa Frühlingsduft Anette, så dom stoora får räcka för i år.
Riktigt vacker är den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon