Hej, jag undrar helt enkelt varifrån bladlössen kommer? I år har jag inte haft några som helst problem med dessa otyg (trots värme nästan utan regn i månader utan dess like här i Umeå), förutom ett angrepp som jag TROR kommer via en planterad oxalis som jag beställt via postorderföretag. Annars har de varit ovanligt osynliga. (Jämfört med fjolåret då de formligen exploderade i den kolossala hettan). Tacksam för svar! Passar också på att erinra om mitt tidigare inlägg om blom/krukväxtjord!
mvh
Ann-Louise i Umeå
Här i Luleå har det inte heller regnat nästan nåt på hela sommaren + att det har varit jättevarmt ovanligt länge. Vanliga gröna bladlöss har jag inte alls i min trädgård i år (...peppar, peppar, ta i trä...) Har haft ett angrepp med svarta bladlöss på en Stormhatt tidigt i Juni. Blev av med dem genom att strö aska från öppna spisen över hela blomman.
Kan det kanske vara så att det har varit för torrt väder för bladlössen...?
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2003, 22:22
Många bladlöss övervintrar som ägg på vedartade växter. +Bladlöss har förmågan att producera individer med vingar så de kan flyga till div. växter + myrorna flyttar runt bladlöss som boskap.
Vissa år brukar vara lusår anda år kan det vara lugnt det kan bero på klimatet + det kan bero på hur många naturliga fiender de har i området.
Hej Åsa och återigen tack för ditt svar! Hm, de är inte roliga de små fulingarna...... Hörde också att de gärna följer med "dålig, billig blomjord" - kan det stämma, tro? Isåfall gäller det ju att hålla sig till kvalitetsjord då....?
/Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.