Full version: Doftranka
milla
Har en doftranka som jag haft i 11 år och nu har den satt en stor grön frukt. Såg att någon skrivit om detta 2006 utan att få svar.
Jag undrar om det är nån mer som fått frukt, om någon provat att sätta frön och hur de gjorde m.m. rolleyes.gif
CillaM
Testa de här länkarna: Doftranka med frukt och fröer, Doftranka

CITAT (milla @ 13-01-2008, 11:51) *
Har en doftranka som jag haft i 11 år och nu har den satt en stor grön frukt. Såg att någon skrivit om detta 2006 utan att få svar.
Jag undrar om det är nån mer som fått frukt, om någon provat att sätta frön och hur de gjorde m.m. rolleyes.gif

nilssontherese
Men guuud vad häftigt har aldrig sett nått liknanade! ohmy.gif
Kee
Doftranka antyder att den luktar när den blommar. Luktar den behagligare än porslinsblomman? Vissa har tydligen inga problem med den, men jag tycker det luktar spya om den...

Annars är rankor mina favvisar och jag kunde gärna tänka mig ett eller två frön från din frukt... whistling.gif
nilssontherese
CITAT (Kee @ 14-01-2008, 23:44) *
Doftranka antyder att den luktar när den blommar. Luktar den behagligare än porslinsblomman? Vissa har tydligen inga problem med den, men jag tycker det luktar spya om den...

Annars är rankor mina favvisar och jag kunde gärna tänka mig ett eller två frön från din frukt... whistling.gif

Det är ju olika det där hur man känner dofter.Jag är känslig för dofter och jag tycker doftrankan luktar SUPERSTARKT och mycket parfym. Medans min vän tycker den luktar liljekonvalj...så smaken är som baken naughty.gif
milla
Tusen tack CillaM för de fina länkarna biggrin.gif
Det ska bli spännande att se om den mognar så där fint så det blir frön att så. Självklart kan du få några frön Kee, det såg ut att bli rätt många!
Jag tycker själv att porslinsblommor luktar rätt starkt, jag har sex olika sorter. Doftrankan luktar också rätt mycket fast med en underbar doft lite som jasmin eller liljekonvalj. wub.gif
Kee
Menar ni "illa" eller "gott" med ordet "starkt"? För mig säger det inget om karaktären hos doften, bara styrkan hos den. Förutom det att porslinblomman luktar "starkt" i mina näsborrar, så luktar den även "illa". En blomma som luktar "starkt" men "gott" vill jag gärna lära känna!
theseraphim
jaha nu är man här o kluddar oxå whist.gif
Det är faktiskt inte helt ovanlig att de får små frukter ibland men ändå lite udda o fräckt när de får det sedan hur lätt det är att driva dem från fröer har jag ingen aning om tyvärr, men prova går ju
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon