Lonicera
Jag älskar pioner, framförallt deras mäktiga knoppar. Nu ska vi gifta oss den 18 juli och jag skulle verkligen vilja ha några knoppar i buketten. Finns det, tror ni? Eller kan man plocka de sista knopparna och förvara lite svalare så de stannar en stund i knoppstadiet?

Tips och råd önskas!

Lonicera
Ophelia
Du kanske kan hitta senblommande sorter bland luktpionerna och dess hybrider. Sedan är väl svavelpionerna lite senblommande.
Helen i Piteå Zon 5
Jag såg på mina foton från mitten/slutet av juli och då hade Pionen 'Bowl of beauty', P. 'Karl rosenfeldt' + någon fler fortfarande knoppar, så jag tror du kommer att hitta knoppar smile.gif Lycka till!
Lonicera
Tack för svar. Hoppas ni har rätt! thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man borde kunna beställa i en blomsteraffär, enligt blomsterfrämjandets snittblomsbok är säsongen för pioner april-aug.
Finn Klematis
Hej!

Jag vet inte var Du bor. Men jag vet var det finns pionknoppar i Juli.
Herman Krupke Guldsmedsgårdens Plantskola. 52495 Ljung. Tel. 0513-50040

Mvh.
Finn.
Lonicera
Ahhh, var där i somras. Tyvärr lite för långt för mig, men de är väldigt trevlig så man kanske skulle ringa och fråga om de kan posta några knoppar om jag ser att mina blommar ut.....

Lonicera
lyckero
Jag läste i en pionbok att större pionknoppar ska hålla ganska länge som snittblomma om den kylförvaras. Kanske insvept i lite silkespapper. Vet inte riktigt hur länge, men om du letar i litteraturen kanske du kan hitta mer exakt.
Lycka till med bröllopet!
Lyckero
Åberg
Om man har några olika pioner så kan man ha blomning hela sommaren. En del blommar i juni och andra sorter senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon