Full version: Nu har jag startat
Åsa, mälardalen zon 2
Nu har jag varit ute och sått grönsaker i växthuset. Här har vi väntat och väntat på vintern och ifall det aldrig kommer någon vinter så får jag en riktigt tidig primörodling i år. Det är en chansning men jag hade frön och jag sådde bara lite ur varje påse, så stor är inte den avsatta bädden i växthuset.
ingrid fuxwall
Vad har du sått?

Jag skulle kanske preparera mina odlingslådor - tack för tipset
Åsa, mälardalen zon 2
Jag sådde morot, 2 sorters sallad, lite olika sorters asiatisk kål, storbladig kryddkrasse, vintersallad, spenat + jag chansade med lite sockerärtor (jag vet att sockerärtfrö kan ruttna ifall det bli kallt i marken men som sagt jag chansar).

rosita
Tack, Åsa, nu har jag också chansat! Det är ju så svårt att vänta blush.gif Jag har sått romansallat, ruccola och salladslök. rolleyes.gif
kricke1
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-01-2008, 10:31) *
Jag sådde morot, 2 sorters sallad, lite olika sorters asiatisk kål, storbladig kryddkrasse, vintersallad, spenat + jag chansade med lite sockerärtor (jag vet att sockerärtfrö kan ruttna ifall det bli kallt i marken men som sagt jag chansar).

låter kul biggrin.gif men beöhvs det inte lite mer värme?

/ Kricke
Åsa, mälardalen zon 2
Fröerna lär inte gro förren jordtemperaturen är den rätta många av de fröer jag sådde kan man ju tekniskt sett så innan tjälen går på senhösten, sedan ligger fröerna i marken och väntar på värme.

I växthuset är det dock ganska gynnsamt klimat iår jag har hittat självsådd kryddkrasse i växthuset precis på den plats jag hade kryddkrasse förra året.
Åsa, mälardalen zon 2
Nu har sådderna börjat titta upp, spenaten och asiaten Pink Lettucy verkar vara först.
Lady Hamilton
bravo.gif Vad kul Åsa Grattis yaay.gif
Här där jag bor får vi nog vänta 1 mån eller 2 giggle.gif
uno
Vad sker om fröna gror i kallväxthuset och därefter blir det frost, kanske -5 grader i huset?
Åsa, mälardalen zon 2
När jorden väl har rett sig så brukar det inte frysa till speciellt mycket igen i växthuset, jorden verkar lagra värme så det håller sig runt noll iallafall. Många av grönsaksplantorna som jag sår brukar dock klara minusgrader ex. kryddkrassen självsådde sig och det har funnits små fröplantor hela vintern jag har t.o.m skottat in snö över dem och de lever ändå. Asiaterna brukar också vara tåliga. Möjligtvis är det väl sådant som morot och sallat som kanske skadas ifall det blir för kallt.

Skulle det bli risk för strängare kyla kan man ju även slänga över lite fiberdukar.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (uno @ 24-02-2008, 05:32) *
Vad sker om fröna gror i kallväxthuset och därefter blir det frost, kanske -5 grader i huset?

Ingenting verkar ha hänt vi har haft runt -15C vissa nätter nu och ingen värme finns i växthuset (+det finns ett hål stort som en apelsin i en glasruta) och det har varit kallt i växthuset så marken har känts hård, jag har inte lagt på några fiberdukar. Har precis varit ute och tittat till växterna och nu är det runt nollgradigt ute = det är några plusgrader i växthuset och marken har tinat och småplantorna ser helt OK ut jag trodde att åtminstone de små sallatsplantorna som dykt upp skulle ha blivit svarta och sladdriga av frosten men de ser lika fina ut nu som när det var plusgrader. Växter verkar vara tåligare än man ofta tror (+det faktum att det är vindstilla i växthuset kan nog ha bidragit till överlevnaden)
Knytt
Åh va kul att de klarat sig!

För några dagar sen planterade jag rädisor och ruccola i mitt växthus, la fiberduk över. Jag har varit orolig att ev groddar skulle dö men det låter ju på er som att det finns en chans för dem biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon