Full version: så alunrot?
Kvarnvik
Hur svårt är det att så alunrot? Jag har hittills aldrig lyckats med några andra perenner än röd rudbeckia. Jag klarar inte av plantor som bara står och stampar i tjocklek som sytrådar. (Har prövat med extra ljus) Jag förälskade mig i alunrot förra året och det vore kul att driva upp några varianter själv. Kan ju bli lite billigare än att köpa färdiga plantor. Växer de fort eller långsamt, är de känsliga? Tänkte ev beställa från odlas erbjudande, men vill kolla om det är någon ide att jag försöker.
Kvarnvik
Har en fråga till. Är det lättare att lyckas med rosenvial än luktärter? Jag har sått luktärter i tre år i rad men inte lyckats nåt vidare. Tänker som så att lyckas man med vialen så är den ju flerårig. (sitter och tittar i fröerbjudandet och försöker bestämma mig för vad jag ska handla)
Anki V
Alunrot, Heuchera är inte svår att så…….I fjol så sådde jag en mix och de grodde på 5 dagar i massor(hemfrön fådda av en Odlait) . Det var säkert över 500 småplantor, fröna är mikroskopiskt små. De växer erbarmligt sakta och inte förrän jag skolat om pyttesmå plantor började de att växa till.

Det var till och med så att några av plantorna han med att blomma. I fjol sådde jag 2 januari.

I år så har jag sått Heucherafrön från Gardens North och de tog några dagar till på sig att gro. Jag sådde 3 januari och igår såg jag den första pyttelilla gröna pricken och i dag är det fullt med små gröna prickar. Jag sådde halva fröpåsen i år med tanke på hur mycket som grodde i fjol….men det verkar inte hjälpa det har grott massor.

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Fröna är ljusgroende, så täck ej med annt än ev. vermikulit eller sand så att fukten behålls bättre. Och precis som Anki säger så är det 'pyttesmått', men plantorna växer fort då dom väl är omskolade.
Jeanette/västra götaland
Har sått både rosenvial och luktärt.
Tycker att båda är ganska enkla om man inte sår för tidigt för då hinner plantorna bli så långa och gängliga. Trasslar in sig i allt.
kerstin z5-6
Alunrot kan jag rek till dem som inte testat perenner .. jag ska aldrig mer så alunrot tror jag crazy.gif -jag har alunrot till hela västerbottens inland ÄN smile.gif de är mycket lätta och trevliga att så
De är inte fröäkta -resultatet kan bli lite vad som helst -de rödbladiga brukar bli 50 procent röda avkommor tex
Marita i Vasa
Om du Kerstin fyller Västerbotttens inland med alunrot så kan vi fylla Österbottens kustremsa med alunrot! Inte klokt så många plantor det blev ifjol! a0a.gif
Marita.
kerstin z5-6
hehe -mer alun åt folket smile.gif
Marita i Vasa
Hm, Kerstin tror du folket vill ha frösådd bergenia också? Jo det är sant! Vi har frösått bergenia! Mycket! slap.gif Försvarstal: Det här är inte den vanliga lila utan den med RÖDA blommor! Och visst finns det nån som vill ha! Bara vi hittar dom! whist.gif Måste hitta dom som vill ha fort förrän plantorna blir jättestora! help.gif
Helen i Piteå Zon 5
hihihiii, jag har frösått Bergenia purpurascens yes.gif och jag sålde ALLA jag inte själv skulle ha på växtmarknaden... så nog finns det efterfrågan även på dom växterna wub.gif
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...ylhtga4d5qarwew
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...c2uvomjpbzm260i

mina bilder finns fortfarande kvar på AoT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
toreij
Hej
Jag vill bara höja ett varningens finger när det gäller vialen, rötterna sprider sig kraftigt och den är svår att få bort om du vill det senare. En tanke när du tänker ut var du vill plantera. Lycka till med sådden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon