Full version: "Nivearos"
lovezoja
Hej! I vår trädgård skall det bli tillökning av en så kallad Nivearos som doftar härligt, jag funderar på att när vi delar den i roten så skall vi göra flera små som kan komma upp hos fler, men hur mycket rötter behöver den för att starta bra.
Christina i Taxinge~
Vad i hela fridens namn är en Nivearos?? g.gif
Nu blev jag riktigt nyfiken! tongue.gif

Har du nån bild eller kanske ett "riktigt" namn...?
noranettan
Jag blir också nyfiken.....Är det färg och doft som gör att den namnats "Nivearos"? Då skulle det kunna vara "dassarosen", R alba ´Maxima´, den skjuter rikligt med rotskott när den kommer igång. Det lättaste med rotskott är att hugga av på våren utan att gräva upp och sedan lite längre fram på säsongen gräva upp den, då har den bildat rätt bra med nya rötter.
Kajsa
Smart Anette det där med rotskotten, det ska jag komma ihåg, har bara fått rotskott av Hansa och dom fläcks upp med en väldig fart, den ska hålla sig på mattan säger jag strängt, men det finns ju andra jag gärna vill ha rotskott av här.
lovezoja
Jo den kallas tydligen så för man tog extrakt för att ge niveasalvan dess doft. Vilket latinskt namn den har, har jag ingen aning om moderplantan som grannens kommer ifrån är ifrån 40talet någon gång. Den är vit. Om jag jämnför utseendet på en cherokeeros Rosa laevigata tror jag att man kommer ganska nära.

noranettan
Jag tänker du fått svar om hur du tar rotskott på bästa sättet. MEN jag är nyfiken så jag snart går av på vilken ros du ska få. Finns det någon bild som du kan lägga in. Färg, doft och den enkla formen frestar svårt!
Rosen du nämner som jämförelse går ju inte i Sverige (vad jag vet - den är svår i England). Är den du ska få också en klättrare eller är det en buskros?
lovezoja
AnnammA har gett mig ett svar i en annan del av rosforumet, rosen heter Aimée Vibert, Vitrosa Remonterande Noisetteros ifrån 1828. Zon 2 Jag skall skicka upp bild så snart den blommar. Den bor nu på Ekerö Stockholm. Den jag fått den ifrån säger att den inte skjuter rotskott här, men jag fick ett rotskott av den på deras landställe-
AnnammA
CITAT (lovezoja @ 13-06-2008, 22:44) *
AnnammA har gett mig ett svar i en annan del av rosforumet, rosen heter Aimée Vibert, Vitrosa Remonterande Noisetteros ifrån 1828. Zon 2 Jag skall skicka upp bild så snart den blommar. Den bor nu på Ekerö Stockholm. Den jag fått den ifrån säger att den inte skjuter rotskott här, men jag fick ett rotskott av den på deras landställe-

Ja, det stod så i "Botanican" att "Aimée Vibert" även heter "Nivea" el "Bouquet de la Mariée", och det är en vit noisetteros med en sempervirenshybrid i blodet...Om nu detta är samma ros som du har lovezoja vet ju inte jag, men du kan ju jämnföra med bilder på "Aimée Vibert" och din ros.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon