Full version: Sterilisera jord
Alba
Läste detta inlägg av Ladyn Hamilton i en tråd från 28 januari 2007..

Sterilisera jord
Lägg jord i en ex. långpanna och värm till över 80* i en halvtimme. Täck gärna pannan med aluminiumfolie så hjälper ångan till med värmespridningen. Därefter borde din jord vara fri från sjukdoms-alstrande småkryp som kan skada dina frö växter. (går även att göra i micron)

- -Hur länge bör man köra i micron för att vara säker på att jorden blir fri frå alla otäckingar.
- - Ska man sterilisera precis innan man använder jorden eller håller den sig steril en längre tid.
Piccante
CITAT (Alba @ 13-01-2008, 13:10) *
Läste detta inlägg av Ladyn Hamilton i en tråd från 28 januari 2007..

Sterilisera jord
Lägg jord i en ex. långpanna och värm till över 80* i en halvtimme. Täck gärna pannan med aluminiumfolie så hjälper ångan till med värmespridningen. Därefter borde din jord vara fri från sjukdoms-alstrande småkryp som kan skada dina frö växter. (går även att göra i micron)

- -Hur länge bör man köra i micron för att vara säker på att jorden blir fri frå alla otäckingar.
- - Ska man sterilisera precis innan man använder jorden eller håller den sig steril en längre tid.

Ingenting håller sig sterilt om det inte förvaras sterilt. Om jorden inte ligger lufttätt så kommer mögelsporer och annat att nå dit så småningom. Sen vet jag inte om det är så jättefarligt iofs men vill man vara säker på att jorden är steril så skulle jag sterilisera precis innan man använder jorden.
Pata
Jag brukar hälla hett (nästan kokande) vatten på jorden innan sådd, på så sätt hoppas jag ta dö på mygglarver mm.

/Patrik
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta yrkesodlare har slutat att sterilisera jord, dagens jord är ganska fri från ohyra ifall man jämför med då man tillverkade sin egen jord.

Nackdelen med att sterilisera jord är att vissa näringsämnen kan fällas ut, alla bra organismer ex. trichodermasvampar dör också samt strukturen på torven kan bli sämre.
kerstin z5-6
Nematodbekämpning med bionemas produkter är ett annat alternativ
jag har streliliserat" ibland -då kör jag sålåda för låda 2-3 min i micron så det ryker om jorden -den blir inte steril , men förhopningsvis dör en del sorgmyggelarver -å andra sidan -finns sorgmygg kvar på platsen sådden står -kommer den snabbt att invaderas igen
Piccante
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-01-2008, 15:26) *
De flesta yrkesodlare har slutat att sterilisera jord, dagens jord är ganska fri från ohyra ifall man jämför med då man tillverkade sin egen jord.

Nackdelen med att sterilisera jord är att vissa näringsämnen kan fällas ut, alla bra organismer ex. trichodermasvampar dör också samt strukturen på torven kan bli sämre.

Det är ett problem att de "bra" organismerna dör i jorden med. Försök har visat att impregnerat trä ibland möglar mer än oimpregnerat ! Mikroorganismerna som finns naturligt i jorden motverkar delvis varandra genom konkurrens. har man steriliserat jord som man förvarar lite slarvigt så kan den kanske bli bättre grogrund för mögel, svamp etc än den var innan (obs min egna teori).
Bassam
Hej
Jag tycker att man kan sterilisera jorden, genom att lämna vatten rök går genom jord , det är bra sätt
För att behålla jord strukturen bra.
Lycka till- H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon