|
Vad händer, alla mina blommor dör! Inte gjort något annorlunda, alla blommorfår gula blad som torkar och sedan dör de. Har tappat 3 passionsblommor, nu börjar min fikus, monstera, en typ av yuccapalm (tror jag), samt några andra. Vad händer, vad ska jag göra?! Lite smått i panik nu
Ophelia
13-01-2008, 13:21
Hur är det med vattentillgången? Drag vid fönstren eller balkongdörr? Duschas växterna (högre temperatur på elementen = torrare luft kring blommorna)? Står de mörkt? Ohyra i krukorna? Sparsamt med gödsling?
Det är mörkare nu och då brukar en del växter svara med att få gula blad och slutligen tappa dem inför vintervila.
Vatten har de som de brukar, vattnar ca 1 gång i veckan nu. De står i söderläge, där de alltid stått, kanske drar från ventilationen vid golvet under dem.. hrmm, ska kolla det. Duschar de aldrig, ska man göra det? har vridit på elementerna för länge sedan, så de borde inte vara några problem, och några småkryp eller annan ihyra har jag inte sett.... hur ska jag gödsla, är det dubbel dos som gäller nu eller?
Ophelia
13-01-2008, 13:40
Testa med att duscha växterna ofta (typ med blomspruta samt ställa dem i badkaret/duschen när det är dax för vattning). Duschningen kan till viss del kompensera den torra luft som råder kring elementen och i rumsmiljö som vi ofta har. Du ska inte gödsla med dubbel dos alls utan det räcker med en svag dos för nu ska växterna vila. Närmare framåt våren kan du öka doseringen och då även plantera om de som behöver nu jord och kanske rymligare kring fötterna. Följ doseringen enligt instruktion på förpackningen/flaskan.
sqrulan
13-01-2008, 13:40
Benjaminfikusen brukar tappa massor av blad varje vinter,jag duschar den i badkaret då mår den bättre.Yucca palmen ska man inte vattna för mycket och monstreran vill också duscha och ha lite halv fuktig jord.Så är det med mina i alla fall. Jag gödslar ingenting nu.Det gör jag då dagarna blir längre och solen börjar lysa mera.
okej, så i och med att det är vattningsdag idag så ska mina blommor få duscha lite, hoppas att de mår bättre av det
Jag har liknande problem, jag antar att det är "hårda tider" för inomhusväxter såhär års...
För mycket vatten under vilopreioden är väl inte heller så bra, rötterna ruttnar väl? (Är nybörjare så dissa mig inte för hårt). Ett tips med Monsteran är att torka av varje individuellt blad för sig. Den kan ju vara knepig att flytta på om den är stor och just iom att bladen är stora och få är de lätta att torka av med en fuktad trasa, blir liknande effekt som att duscha den.
Jag har fått flytta ut en del blommor närmare fönstret som sommartid står längre in i rummet närmare fönstret, trots att de är av typen som inte kräver mycket ljus.
Passionsblomman trivs inte alls med klimatet som vi har inomhus så hur vi med vanliga lägenheter utan tillgång till "rätt" klimat för växten, ska kunna övervintra dem är okänt för mig, jag har min inne och har tappat ungefär hälften av alla blad nu, men jag hoppas den tar sig framemot våren när den får komma ut på balkongen...
Jag har även en fönsterfikus som jag tror är på god väg att dö. Trots att de inte vill bli flyttade på så var jag tvungen att ställa den ljusare, får se om den överlever. Lite synd för det är en av mina äldsta växter...
Airamya
13-01-2008, 16:05
Mina blommor har varit väldigt osams med julgranen i år. Jag har en tendens att leta fram den starkast doftande gran jag kan hitta och mina blommor blir mycket missnöjda när jag lyckas hitta en som jag är RIKTIGT nöjd med... I år hittade jag en ädelgran som doftade sååå ljuvligt och jag var så glad när jag tog in den  En dag senare protesterade blommorna tydligt och nu, flera veckor senare, börjar jag pyssla om dem lite extra för att kompensera att de behövt ha dylikt umgänge så länge (granen har ju åkt ut nu till deras stora lättnad). Antagligen har inte detta något som helst med dina problem att göra - det var bara en tanke. Tjolahopp och lycka till med dina blommor. Hoppas de repar sig nu när ljuset sakta kommer tillbaka.
kerstin z5-6
13-01-2008, 16:09
öka värmen på elementen är inte nåt vidare -Hög värme i kobination med uselt ljus som nu + vanlig vattning som resten av säsongen -det är lika med döden för många krukväxter
har du ett fruktfat nu som du inte har annars? en hel del växter gillar inte frukt, samt att jag skulle testa med att minska värmen lite dom flesta växter vilar nu, och kräver minimal vård dusch/högre luftfuktighet är alltid bra
Min mammas krukväxter brukade bete sig sådär efter julen pga att vi hade riktig gran inomhus.
freddie
13-01-2008, 16:36
Sänkt temperatur=högre relativ luftfuktighet=välmående växter
Ophelia
13-01-2008, 16:56
För att försöka höja luftfuktigheten kring växtens närmiljö kan man ställa krukan i en skål med vatten. Det är inte snyggt men kan hjälpa till om växten tycker det är för torrt. Detta tillsammans med en dusch med sprayflaskan kan hjälpa växterna att härda ut det torra klimatet som följer med den ökade värmen under höst coh vinter. Med dusch innebär inte att de alltid måste ställas i duschen och genomgå en rotblöta.
Jag har aldrig gran pga terpentinen som finns i gran, det tar död på många växter. Vattning 1gång/vecka just nu, förutom suckulenterna som får 1 gång/månaden. Jag vattnar ALLTID på fatet eller i ytterkrukan, så att rötterna får dra i sig. Sedan kollar jag om något vatten står kvar i krukorna o gör det det så är det att hälla ut. Små koppar med vatten har jag också alltid på vinterhalvåret, det blir bättre fuktighet för växterna då. Passionsblommorna klarar sig, alla ser lika jäkliga ut efter att ha vart inne på vintern. Jag kapar av dom till 1 dm på våren, efter 1 vecka planterar jag om dom, gödslar och så skjuter de iväg.
Det är lättare att vattna ihjäl växter än att de dör av törst. Känna i jorden med fingrarna, eller lära sig se hur bladen ser ut och känns är ett annat sätt att veta hur växterna mår. Extra ljus är alltid välkommet på vinterhalvåret.
Cilla: Hur du omplanterade passionen var lite kortfattat för mig. 1dm är det oavsett hur plantan ser ut? Ponera att man har en halvmeter eller tom mer med "välmående" (ej förbarkad) del, kan man inte ta till vara på hela den delen då? Efter en vecka skriver du, är det en vecka i vatten i glas då inna omplantering?
Kanske finns gamla trådar i ämnet, men just omplantering och förökning beskrivs ofta i termer som är självklara för den insatte och väldigt luddiga för oss andra...
Men vad ni ger mig dåligt samvete Nä, känns som att jag tar ihjäl mina stackare, vred på elementen på mycket värme, om inte max när det "blev" vinter, har ni dragit ner vämen iallafall. Har också varit så snäll med alla blommorna idag att de har fått duscha, ska kanske ställa ut något glas bland blommorna också med vatten i, problemet då blir att lille kisse bara dricker sitt vatten ur glas, så då lär jag få en kisse i mitt "blommfönster". Men det är nog bara att ge mina blommor lite tid nu, som sagt vi går mot ljusare tider så hoppas att de klarar sig ett tag till så. tack för hjälpen alla!
När jag klipper ner mina passionsblommor så klipper jag ner dom till ca 1 dm höjd, oavsett hur de ser ut. Det stimulerar till knoppsättning efter ett tag. Växtens överlevnadsinstinkt vaknar... Efter ca 1 vecka-1 månad planterar jag om själva plantan och gödslar. Jag gör aldrig bägge sakerna samtidigt (omplantering+ nedklippning) då det tar mycket kraft från plantan. Jag brukar inte ta sticklingar på våren av passionsplantorna utan gör det på sensommaren eller hösten, när jag tar in dom inomhus. När jag tar sticklingar på sommaren/hösten sätter jag dom i vatten med vitmossa, då kommer rötterna som ett skott CITAT (Kee @ 13-01-2008, 20:02)  Cilla: Hur du omplanterade passionen var lite kortfattat för mig. 1dm är det oavsett hur plantan ser ut? Ponera att man har en halvmeter eller tom mer med "välmående" (ej förbarkad) del, kan man inte ta till vara på hela den delen då? Efter en vecka skriver du, är det en vecka i vatten i glas då inna omplantering?
Kanske finns gamla trådar i ämnet, men just omplantering och förökning beskrivs ofta i termer som är självklara för den insatte och väldigt luddiga för oss andra...
HEJ jag tror att ditt problem härav lite fuktighet i luften och hög grader omkring växter. Så de blir tork ad på grund att finns inte balans mellan vatten som går från grönska och vatten som sug från rötter , det betyder att du ska ge mera vatten, nu vad du kan gör: 1- Du ska vattna mera. 2- Om du har fat under krukor det är bra att sätta fiberdukar mellan krukor och fat. 3- Försöka att vattna i fat . 4- Vattna igen när du känna att fiberdukar torkat. Obs : på den här sätt du kan öka fuktighet omkring växter och undvika att växter ska torka. Lycka till -H:Bassam
CITAT (CillaM @ 13-01-2008, 22:51)  När jag klipper ner mina passionsblommor så klipper jag ner dom till ca 1 dm höjd, oavsett hur de ser ut. Det stimulerar till knoppsättning efter ett tag. Växtens överlevnadsinstinkt vaknar... Efter ca 1 vecka-1 månad planterar jag om själva plantan och gödslar. Jag gör aldrig bägge sakerna samtidigt (omplantering+ nedklippning) då det tar mycket kraft från plantan. Jag brukar inte ta sticklingar på våren av passionsplantorna utan gör det på sensommaren eller hösten, när jag tar in dom inomhus. När jag tar sticklingar på sommaren/hösten sätter jag dom i vatten med vitmossa, då kommer rötterna som ett skott  Med risk för att låta tjatig, men jag förstår inte riktigt till fullo ändå. Spar du 1dm av "toppen" eller dm av stammen som sticker upp ur krukan, där är den ju bladlös! Om det är toppen som spars på, vad gör du med den under veckorna fram till omplanteringen, sätts den i vatten? Om det är stammen du spar på, vad gör du av resten av plantan, slängs den? Går det att göra ngt kul med den, sätta den i jord för att få två plantor? Som nybörjare, men dock stort fan av passionsblomman, känns det lite motigt att sätta saxen i rankorna och slänga allt, men det låter som det är att föredra, eller? Ursäkta trådkapningen, ska nog läsa på lite i ämnet...
Först, du ska bara vattna när passionsblommorna säger till o det ser du när de behöver, de tål att torka ut mellan vattningarna. Risken för att man vattnar för mycket är större än om man vattnar för lite o då ruttnar växten. Jag spar 1 dm av stammen, på ett ungefär, är den bra förgrenad så kan du göra som så att du skapar ett litet träd av det, nya skott kommer så ge inte upp. De brukar vara bladlösa ett kort tag när man beskurit dom. Det är alltså krukväxten du beskär på det här viset, men inte förrän i april. Nu ska du bara låta den vara, de ser för jävliga ut men man behöver ju inte titta på dom. Du kan ta sticklingar av det du beskär, en lång ranka kan bli flera sticklingar/så småningom plantor. Jag har alldeles för många passionsblommor för mitt eget bästa, just för att jag jämt tar sticklingar... CITAT (Kee @ 14-01-2008, 15:40)  Med risk för att låta tjatig, men jag förstår inte riktigt till fullo ändå. Spar du 1dm av "toppen" eller dm av stammen som sticker upp ur krukan, där är den ju bladlös! Om det är toppen som spars på, vad gör du med den under veckorna fram till omplanteringen, sätts den i vatten? Om det är stammen du spar på, vad gör du av resten av plantan, slängs den? Går det att göra ngt kul med den, sätta den i jord för att få två plantor?
Som nybörjare, men dock stort fan av passionsblomman, känns det lite motigt att sätta saxen i rankorna och slänga allt, men det låter som det är att föredra, eller?
Ursäkta trådkapningen, ska nog läsa på lite i ämnet...
Citrona
14-01-2008, 17:33
CITAT (aizza @ 13-01-2008, 13:56)  okej, så i och med att det är vattningsdag idag så ska mina blommor få duscha lite, hoppas att de mår bättre av det Men aizza - det kanske inte är så bra att du vattnar alla blommor en speciell "vattningsdag". Det är ju viktigt att de får vatten när de behöver och inte bara för att det råkar vara torsdag... På vintern är det många krukväxter som mår lite halvtaskigt. Som redan har sagts så är det torr och varm luft från elementen, vilket får växten att tro att det är sommar. Men det är ändå mörkt som på vintern, så den orkar inte växa utan vill vila. Då kan den fälla blad, vilket i sin tur kanske medför att du övervattnar den. Om en krukväxt bara har några få blad så minskar ju avdunstningen och det går inte åt lika mycket vatten. Känn efter i varje kruka innan du vattnar så riskerar du inte att ta död på dina krukväxter. De vill varken ha för mycket eller för lite vatten. Det beror ju på vilken typ av växt det är också. Men duscha är jättebra, sätt gärna en plastpåse runt krukan så du inte dränker jorden.
Tack Cilla! Jag förstår nu, ursäkta en dåres envishet och en nybörjares nyfikenhet. Jag gillar verkligen passionen och vill gärna ha ett gäng rankor på balkongen i sommar och nu vet jag hur! Ska sluta kapa tråden nu!
CITAT (Citrona @ 14-01-2008, 17:33)  Men aizza - det kanske inte är så bra att du vattnar alla blommor en speciell "vattningsdag". Det är ju viktigt att de får vatten när de behöver och inte bara för att det råkar vara torsdag... På vintern är det många krukväxter som mår lite halvtaskigt. Som redan har sagts så är det torr och varm luft från elementen, vilket får växten att tro att det är sommar. Men det är ändå mörkt som på vintern, så den orkar inte växa utan vill vila. Då kan den fälla blad, vilket i sin tur kanske medför att du övervattnar den. Om en krukväxt bara har några få blad så minskar ju avdunstningen och det går inte åt lika mycket vatten. Känn efter i varje kruka innan du vattnar så riskerar du inte att ta död på dina krukväxter. De vill varken ha för mycket eller för lite vatten. Det beror ju på vilken typ av växt det är också. Men duscha är jättebra, sätt gärna en plastpåse runt krukan så du inte dränker jorden. Nja, vattningsdag är väl att ta i  Brukar vattna när det behövs, och ha en dag i veckan när jag kolla en extra gång vilka som behöver mer vatten. Men nu har jag iallafall sänkt temperaturen på elementen, samt att mina blommor får duscha lite av en blomspruta, så jag bara hoppas nu att de tar sig
niklaswik
16-01-2008, 19:11
Verkar vara nån epidemi det här.
Jag har nämligen också problem med att betydligt fler plantor har dött nu under höst-vinter.
Båda citronplantorna som var ca 3dm höga och har växt så fint under 3-4 år nu, dom valde nu under hösten att packa ihop fullständigt och tappade sakta men säkert alla blad och är nu 2 torra pinnar som sticker upp ur jorden.
Paraplyaralian nästan samma sak, den har levt och frodats i snart 5 år men är nu en nästan torr pinne med bara bruna blad som hänger.
Två stycken kantdracena har lyckats med något av ett konststycke. Dom har jag haft nästan hela tiden jag har varit växtintresserad, alltså ungefär 6 år, och dom har mått hur bra som helst hela tiden. Nu står dom i ett varsitt fönster och har precis samtidigt blivit bruna och "skrumpnat ihop". Utan nån ovanlig behandling. Det är som om dom vore byggda i nån liten fabrik och programmerade att växa i 6 år och sen lägga av båda två.
Sorgligt men sant. Och ganska mystiskt.
Ja, ibland kan man nästa tro att de är programmerade. Men jag har kommit på en sak, och det r nåt man ofta inte ens tänker på, det är att man flyttar växter på den absolut sämsta tiden, höst o vinter. Det räcker med att byta plats, vända på växten eller vad man nu gör. Den lilla livslust de hade kvar är *poff* borta efter en sådan, i deras 'ögon', dramatisk händelse. Förra vinter, dog min mammas calamondin, citrusväxt. Trodde vi! Eller rättare sagt, vi hade rätt, men på sommaren kom helt plötsligt nya blad på den. De flesta citrusväxter är ympade på och den min mamma hade, den ympade delen alltså, den stendog, men själva värdträdet, någon sorts lemon, den lever och frodas och är hur fin som helst. Annars, så är ju livet så, det sås, grönskas och sedan dör man. Inte så mycket annorlunda än meed djurlivet. Allt har sin tid inräknat. CITAT (niklaswik @ 16-01-2008, 19:11)  Verkar vara nån epidemi det här.
Jag har nämligen också problem med att betydligt fler plantor har dött nu under höst-vinter.
Båda citronplantorna som var ca 3dm höga och har växt så fint under 3-4 år nu, dom valde nu under hösten att packa ihop fullständigt och tappade sakta men säkert alla blad och är nu 2 torra pinnar som sticker upp ur jorden.
Paraplyaralian nästan samma sak, den har levt och frodats i snart 5 år men är nu en nästan torr pinne med bara bruna blad som hänger.
Två stycken kantdracena har lyckats med något av ett konststycke. Dom har jag haft nästan hela tiden jag har varit växtintresserad, alltså ungefär 6 år, och dom har mått hur bra som helst hela tiden. Nu står dom i ett varsitt fönster och har precis samtidigt blivit bruna och "skrumpnat ihop". Utan nån ovanlig behandling. Det är som om dom vore byggda i nån liten fabrik och programmerade att växa i 6 år och sen lägga av båda två.
Sorgligt men sant. Och ganska mystiskt.
sqrulan
16-01-2008, 19:45
Håller med dej Cilla,man ska inte pyssla i onödan med växterna om det är vinter ,mörkt och massor av varma elementen som plågar dom redan tillräckligt.Jag brukar inte gödsla,plantera om ,flytta eller vattna i onödan mycket bara för att vara "snäll"under den mörka årstiden.
mjaumuffins
16-01-2008, 20:07
CillaM>> Hur gör du efter att du gödslat och planterat om passifloran (för det är väl de du pratar om?), lägger du ut dem eller har du dem fortfarande inomhus. Hur länge?
I de tidigare inläggen har det vart passifloran jag skrivit om men generellt gäller samma saker även andra växter. I april, eller maj, beror lite på hur tidigt våren har kommit, så tar jag och ställer mina passionblommor på verandan, så att de så smått får vänja sig vid att vara utomhus. Sedan ställer jag ut dom så smått under maj månad eller, som förra året, då jag ställde alla i växthuset. Då var det en total explosion med blommor. Förra året tog jag in mina ganska sent, inomhus alltså, den sista i oktober och den blommade fint en månad senare. Den sista tiden har de bara 'varit' men nu ser jag hur tentaklerna börjar kravla sig iväg upp i olivträdet (som blommar förresten). Massor med näring och vatten på sommaren för passionsblommorna på sommaren alltså, då har man också förberett en bra övervintring för dom. CITAT (mjaumuffins @ 16-01-2008, 20:07)  CillaM>> Hur gör du efter att du gödslat och planterat om passifloran (för det är väl de du pratar om?), lägger du ut dem eller har du dem fortfarande inomhus. Hur länge?
mjaumuffins
18-01-2008, 21:00
Thanx! Jag ska försöka minnas detdär också  CITAT (CillaM @ 16-01-2008, 22:00)  I de tidigare inläggen har det vart passifloran jag skrivit om men generellt gäller samma saker även andra växter. I april, eller maj, beror lite på hur tidigt våren har kommit, så tar jag och ställer mina passionblommor på verandan, så att de så smått får vänja sig vid att vara utomhus. Sedan ställer jag ut dom så smått under maj månad eller, som förra året, då jag ställde alla i växthuset. Då var det en total explosion med blommor. Förra året tog jag in mina ganska sent, inomhus alltså, den sista i oktober och den blommade fint en månad senare. Den sista tiden har de bara 'varit' men nu ser jag hur tentaklerna börjar kravla sig iväg upp i olivträdet (som blommar förresten). Massor med näring och vatten på sommaren för passionsblommorna på sommaren alltså, då har man också förberett en bra övervintring för dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|