Full version: Nyckelpigor
lolo
Hej! Jag har läst att nyckelpigor älskar bladlöss. Inte helt fel förstås, men var hittar man dessa skalbaggar? Tycker de var vanligare förr, har jag fel?
mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Betty
Håller med dej lolo. Jag har bara sett några få nyckelpigor på hela sommaren.
...kan det bero på för mycket värme...? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hm har inte tänkt på det men nyckelpigelarver har jag sett en del så det borde ju finnas vuxna med här i området även om jag inte sett så enormt många.
lolo
Tack för era svar! Ja, man kan faktiskt undra.... Är det den extrema värmen och/eller försurningar i luften som bidragit, eller? Sådana nyttodjur får helt enkelt inte försvinna.....

/Ann-Louise
Mumin
Hej.... man kan faktiskt lura till sig nyckelpigan, den har svårt att motstå doften av hackad berberis! Så det kan ju faktiskt vara värt ett försök att beströ den växt som är invaderad av bladlöss med en handfull berberisströ........ rolleyes.gif
M.v.h. Mumin
Nutten
I Malmötrakterna kanske? Härnere har jag sett gott om nyckelpigor! Hade t o m några som flyttade in på min balkong smile.gif
Gossen Ruda
Jag har inte heller sett många pigor i år, men å andra sidan har bladlössen varit lika sällsynta. Tack och lov, stormhattarna har klarat sig helt i år. Fenomenen hänger säkert ihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon