Sailor Pluto
Har två rosbuskar av samma sort, som jag har fått höra alltid har varit mer eller mindre "tjuriga". Har ingen aning om vilken sort det är (men de blommar med gula fyllda nästan doftlösa blommor i juni ungefär, och är ca 130 cm höga). Nu står de på en ganska skyddad plats mot en vägg. Fast de verkar inte riktigt trivas med det heller unsure.gif . Då har de ändå stått där i många år och fått acklimatisera sig. I somras tyckte jag att de såg ganska sorgliga ut, med bara 2-3 blommande grenar vardera.

Nu har jag tänkt som så, att de ska få bli altanrosor smile.gif . Vi har en inglasad altan där de kan stå i stoooora krukor och få ett ännu mer skyddat läga om vintern, så att de kanske blir piggare. Det finns möjlighet att lufta altanen under hela året. Vad bör man tänka på när man omsätter idén i verkligheten smile.gif ?
renate
Det vore bra att veta vad det är för sort du har. i vilken zon bor du? de behöver kanske bara lite jordförbättring och klippning? Att plantera de i stora krukor är inget problem,det gjorde jag med i somras,men att ha de på inglasat altan på sommaren behövs väl inte? rosor trivs bäst utomhus.Du kan väl ha krukorna ute på sommaren och ställer in de när det blir kallt om du bor i en kall zon.
Christina i Taxinge~
Funderar också på vad det kan vara för ros och i vilken zon du bor.....

Men om rosorna står i skyddat läge och mot en (solig?) vägg anar jag att dessa rosor längtar efter vatten! Och kanske gödsel?
En ros behöver egentligen kopiösa mängder vatten. Aldrig blommar rosorna så bra som under riktigt plaskiga regnsomrar!
Precis som Renate tvekar jag till att plantera rosor i krukor för att bo inomhus - då kommer nog sjukdomar & löss som ett brev på posten!
Utomhus från vår till sen höst är nog det allra bästa om du vill ha dem i krukor.
Men glöm inte att vattna, vattna, vattna!
Kajsa
Med stora krukor och rosjord som finns i 50-liters säckar bör det bli får fart på rosorna, kan vara för torrt, dålig jord där vid väggen ? Har många stam och krukrosor, det blir förstås en en del extra jobb och passning men dom kan få det bra om man byter en del av jorden varje år, vattnar mycket som Christina skrev. Försöker byta ca hälfen av jorden i krukorna varje vår, ibland lägger jag bara på kogödsel från påse inget annat, då blommar dom mycket, klart du ska prova.
Sailor Pluto
Tack för svaren!

Zonen står i min signatur flirting.gif . Har tidigare fått höra att just dessa rosor egentligen inte ska klara att bo här i zon4/5, men att man inte har velat slänga dem. Det är ingenting som jag är sugen på heller, de lever ju fortfarande smile.gif . Förut stod de på en fuktigare plats (med ungefär lika mycket sol) fast det var ändå något som inte stämde... Så då fick de flytta till den nuvarande platsen. Det är alltså inte jag som har planterat dem (därför vet jag inte så mycket...).

En massa jobb med att kånka krukor fram och tillbaka och passa med vattning mm har jag inga problem med biggrin.gif ! Det är jag van med sedan tidigare. Fast innan de får bli krukrosor så ska jag pröva att gödsla och vattna. Har förutsatt att de tidigare ägarna gjort så men nu är jag inte längre säker på det g.gif . Om de inte svarar alls på "lyxbehandlingen" denna sommar så får de helt enkelt bli krukrosor året därpå smile.gif .
Christina i Taxinge~
Låter som ett mycket förnuftigt beslut! smile.gif
Det vore kul att få rapporter under sommaren - om du kommer ihåg....
Man är ju fortfarande nyfiken på vad det är för rosor du har!
Sailor Pluto
Skriver säkert om rosorna på bloggen, och då kan jag ju passa på att slänga in lite info här också (eller en länk till blogginlägget) smile.gif . Hoppas verkligen att jag har fått fram en kamera tills dess!
noranettan
Jag hoppas också att du lägger in bilder sen, vore kul att se vad det är. Men du, jag hittar inte på din info vilken zon du bor i, bara att du bor nära Konsum confused.gif
Sailor Pluto
Signaturen, alldeles nedanför alla mina inlägg i forumet flirting.gif .
kerstin z5-6
De som säger att de inte ska klara sig -Har de inget namm på rosen ? är det stora yviga buskar med matta eller blanka blad ?
noranettan
CITAT (Sailor Pluto @ 16-01-2008, 12:06) *
Signaturen, alldeles nedanför alla mina inlägg i forumet flirting.gif .

Aj då, jag har klickat på olika knappar för att slippa se all blinkande figurer mm som finns i slutet av en del inlägg. Kan du inte vara gullig och berätta.
Christina i Taxinge~
Aha!
Jag har också valt bort att se ev blinkande & glittrande slingor och texter under signaturen.....och då kan man missa ett & annat viktigt tydligen! smile.gif

Men det verkar av ditt tidigare inlägg som att du bor i zon 4/5...?

Ååå, va jag är nyfiken på din ros!!!
Sailor Pluto
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2008, 12:34) *
De som säger att de inte ska klara sig -Har de inget namm på rosen ? är det stora yviga buskar med matta eller blanka blad ?

Yviga skulle de säkert kunna vara om de trivdes... Just nu så är det två-tre rätt kraftiga grenar som växer nerifrån marken, och längre upp finns smågrenar där blommorna kommer. Det verkar som att en hel del av grenarna dör under vintern. Synd att jag inte hade kamera i somras, då hade de stackars buskarna säkert varit identifierade nu slap.gif .

Kommer inte ihåg hur bladen såg ut blush.gif . De var nog lite mitt emellan, varken blanka eller matta. Och nej, det finns inget namn på sorten än så länge dunno.gif . De har stått i den här trädgården i ganska många år och hela tiden betett sig på samma sätt. Om det nu beror på att de är mindre härdiga eller för att de har fått sköta sig själva vet jag inte.

Japp, zon 4/5 är det där jag bor! Förstår att man kan vilja trolla bort signaturer och sånt, det kan bli lite tröttsamt för ögonen ibland...
Sailor Pluto
Dags att plocka upp en gammal tråd... Så här ser rosen ut, den blommar med några få blommor just nu smile.gif . Hoppas att det finns någon som har en aning om vad det kan vara för sort!

Christina i Taxinge~
Tror att det är 'Persian Yellow'.......

Stiffe
Hmm, lurigt. Skulle som sagt kunna vara en Persian Yellow (el ngt likn). Oavsett så ska det i så fall inte vara några problem med härdigheten, ty PY går till zon 6. Dessutom är den väl både torktålig kräver inte så mycket näring? Om den stod blött innan så skulle det kunna förklara att den inte trivdes. Den vill nog också ha maximalt med sol. Det kan kanske också vara så att den inte tycker om att bli tuktad. ska bli intressant att höra vad de kompetenta rosexperterna på denna ros säger.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon