Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 15:24
hej hej
nu har dom satans eländet varit framme igen .
ja idiot sorkarna ,, denna gång var det min Yucca , men tror ni jag kan rädda den ??? dom andra växterna har ju inte gått att räddat men denna kankse har en chans ,, vad tror ni??
hur som helst gjorde jag så här planterade om kvarlevande rötter i en kruka med sandjord och tryckte ner den i marken igen , så kommer den rota sig till våren igen ?? eller hur ska jag sköta den nu , ta in svalt ??
vill ju gärna att den överlever
bild på rötterna , dom har ju ätit av väldigt mycket på den
[attachment=11609:vinter07.08_048.jpg]
här är en bild på sidan
[attachment=11610:vinter07.08_049.jpg]
Lugn.

Rotknölen ser ju rätt fin ut ändå. Sätt den ihop med några vitlöksklyftor, så blir det nytta med nöjet.
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 15:55
hoppas det att du harrätt den har ju ändå rötter kvar , rotknölen har varit större när jag köpte den och den har ju ändå stått här ett tag . men den får nog bo i kruka hela sitt liv
hur blir det med den fuktiga väderleken ?
CITAT (flaxss @ 13-01-2008, 15:55)

hur blir det med den fuktiga väderleken ?
Menar du för Yuccan i kruka eller rent allmänt?
sqrulan
13-01-2008, 17:29

Men så himla irriterande Flaxss,tycker synd om dej!Tur att det verkar finnas mycket kvar,den klarar sig nog.
Så syn om din fina planta,inte lätt att veta om den klara sig.Troligtvis är den i vila nu och då är det kanske bättre du ta in krukan svalt så inte rötterna ruttnar ute i vätan,men jag är ingen expert på yucca,har inga själv.
CITAT (MariaS @ 13-01-2008, 15:53)

Lugn.

Rotknölen ser ju rätt fin ut ändå. Sätt den ihop med några vitlöksklyftor, så blir det nytta med nöjet.

Är det alltså vitlöksklyftor som gäller för sork. Då ska jag bli storkonsument på vitlök var så säker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pleximaster
14-01-2008, 08:43
När den ändå är uppe ur jorden ta och gör en korg av finmaskigt hönsnär a modell större kruka, stoppa ner i jorden och plantera palmliljan däri. Så kan den inte gräva sig fram käka upp den.
mvh plexi
Överbölingen
14-01-2008, 09:12
Jo du flaxxs
Sorkar är inte att leka med. Hoppas rötterna klarar sig.
Här kommer sorkangreppen att visa sig först i slutet av mars eller längre fram. Sorkinvasion i år. Verkar vara annat vart år.
Som tur är ligger tjälen ca 3 decimeter så här käkas inte rötter men de flesta rosor blir jämnade med marken. Resultat =snyggare än om jag handklippt dem. Försöker platta snön med skotern efter varje snöfall. De gillar inte öppna ytor och klarar inte packad snö. Men de som redan är där inne kommer jag inte åt. Märklig notering. Vresrosor är minst intressanta och Rosa nitida enkel gillar de inte alls.
morris matte
14-01-2008, 16:40
HEJ;
Jag läste i somras om finska jordbruksverkets tester med björktjära (mtt.fi texten finns på fi, sv, eng). Detta förträffliga medel lär skräcka både sork, sniglar och vara helt ofarligt för blomflugor, humlor o Co. Det bryts ner ganska fort så risken för grundvatten och vattendrag verkar ha varit försumbar. Det är även EU-godkänt. Kan det vara värt att testa?
Hälsar morris matte
Ps verkar även avskräckande på katter
CITAT (morris matte @ 14-01-2008, 16:40)

HEJ;
Jag läste i somras om finska jordbruksverkets tester med björktjära (mtt.fi texten finns på fi, sv, eng). Detta förträffliga medel lär skräcka både sork, sniglar och vara helt ofarligt för blomflugor, humlor o Co. Det bryts ner ganska fort så risken för grundvatten och vattendrag verkar ha varit försumbar. Det är även EU-godkänt. Kan det vara värt att testa?
Hälsar morris matte
Ps verkar även avskräckande på katter
JAg kan tänka mig att testa det i alla fall. Kan ju inte gärna täckodla 5000 kvadrat med narcisser och vitlök...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.