Full version: möss
inger1
Möss, usch ja.
Att dom finns under diskbänken kan jag till en viss del tolerera men inte att dom nu i år har krupit upp i kryddskåpet. Har fångat 6 stycken på drygt en månad. Som tur var var min make hemma alla gångerna men inte den sista, i fredags. Skulle hämta ner saltströaren när jag ser en mus i fällan 20 cm. från mitt ansikte. Slängde igen dörren kvickt som attan, satte mig ner på en stol och försökte tvinga tillbaka paniken som höll på att kväva mig. Satt en bra stund och överlade med mitt logiska förnuft om hur jag skulle göra, vänta tills maken kommer hem eller ta ut eländet själv, men hur. Jo det fick bli med hjälp av en hink och hålslev och raskt ut på altanen med den. Det är inga små skogsmöss utan dom har alla varit ca. 10 utan svans. JAG RYSER.
MariaS
Stackars dig trostar.gif Här skulle egentligen min sambo ha fått svara. Här är det nämligen jag som får vittja fällorna. Han utrymmer huset bara av att höra fällan slå igen! Tvärtom är det när åskan går, så jag tror vi matchar varandra bra ändå.
Det är ALDRIG kul med möss inne och i år har de dessutom varit fler än vanligt. Rena invasionen. Blä.
ingrid fuxwall
Hyser verklig medkänsla smiley_small_hug.gif
Detta med möss och råttor är det värsta med att på på landet.

ingrid
Gloriana
Vi har en dosa som sitter i ett vägguttag och låter mus-illa och det verkar funka bra. Katterna har inte tagit någon skada. Jag köpte dosan på lantmännen, Granngården heter det visst numer. Vi har en dosa i vårt birum också för första året hade mössen fest på våra utbyggda ramar -fear-.gif Vad är ormar och spindlar mot möss???? De är så äckliga så det finns inte ord fear.gif
Lady Hamilton
Ja möss är bland det värsta jag vet -fear-.gif Skulle ABSOLUT inte klara av att ha dem innomhus. Som tur är har vi tätat alla springor i golvlister/socklar/trösklar o runt alla rör, så de senaste 12 åren har inte en endaste liten mus kommit in. Ute på "vinden" har vi en sådan där "mus-skrämma" monterad så vi har nog knappast några där heller (ser aldrig någon spillning eller något är gnagt på) Och en annan bidragande orsak till mus-friheten kan även vara våra katter giggle.gif
Håller även med om att spindlar (helt oberörd av dem) och ormar (tar bort dem från gården om de ligger och solar) är en "baggis" jämförelsevis
*Stintan*
Som jag skrev i den andra tråden om möss. Testa att lägga små knippor av skvattram i skåpen. Hos mig försvann mössen men jag kan ju inte svära på att det berodde på skvattramen men försöka duger. Jag fick tipset av en sommarstugeägare som alltid la en massa knippen lite överallt i sin stuga på hösten och sa att det fungerade.

Den är ju vintergrön så man kan säkert hitta den nu också.
Gloriana
Jag ska testa med skvattram! Det kan man ju hitta i skogen när det är säsong. Det luktar gott!
Fågelvägen
CITAT (Gloriana @ 14-01-2008, 20:25) *
Jag ska testa med skvattram! Det kan man ju hitta i skogen när det är säsong. Det luktar gott!

Är det inte skvattramsäsong hela tiden? Bladen är väl vintergröna, har jag alltid trott, och de doftar precis som blommorna.
Gloriana
Jo de är nog gröna året om - det stämmer. Glöm det där jag skrev om den elektroniska musskrämman. Vi har invasion i garaget så efter förhandlingen med den djurvänliga dottern inhandlades fällor. Jag avskyr möss fear.gif och jag vägrar tömma fällorna. Det gör maken fear.gif
Maggan H
Jag har tagit två möss i uterummet sen igår. Vi har aldrig haft möss förut någonstans i huset, inte på vinden heller. Jag såg den första sitta och käka på fågelmatspåsen i förrgår, och genast fick maken vatten på sin kvarn! 'Jag sa det ju, du drar bara hit möss o råttor med fågelmaten!' rtfm.gif Ändå vill han gärna se på fåglarna när de kommer, hmrf! Jag har nu tagit in fågelmaten i köket istället. Det var talgbollarna de gillade mest, mössen, men jag gillrade fällan med ost och det kunde de inte heller motstå. Jag tycker dom är jättesöta, stod och tittade på den lilla musen när jag först upptäckte den. Den var ju också hungrig! sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon