AntiusII
Jag har haft en passiflora caerulea i snart 7år, den har varit väldigt tacksam att sköta om, södersida i skåne innomhus med mkt värme ca 25-30 C på sommaren, när det var så varm så slog jag nog på 1 liter till den varannan dag, och den växte så det knakade.
vad den aldrig har gjort är att blomma, den har heller aldrig fått den där mörkgröna färgen som p.c. i affären har. jag har aldrig vågat klippa ner den kraftigt. vad jag maximalt har gjort är att ha tagit en ranka och satt den i vatten.
Mellan innerkrukan och ytterkrukan har jag fyllt upp med leca, för att få upp innerkrukan en bit röret på följande biler är ett plaströr som går rakt ner till botten av innerkrukan.
Har bifogat länkar till bilder på den. http://hem.passagen.se/thorsson87/image/P1136251.JPG och http://hem.passagen.se/thorsson87/image/P1136253.JPG
Som ni kanske kan se så har vissa blad börjat att skrynkla sig, och den börjar se ganska späd ut.
Har givit den substral krukväxtnäring, men jag börjar nästan tro att det har gett emr negativ effekt på den.
Jag bor i en studentlägenht på 8e våningen i Luleå, med fönster rakt mot öster.
Min fråga är nu, hur ska jag göra för att min p.c. ska kunna växa till sig och bli mörkgrön, blommor satsar jag på sen när den blivit kraftigare.
Gör det ngn skillnad om jag börjar duscha den?
Hjälper det att köpa en lampa? och vad ska det vara för ngn, tacksam för länk.
Ska jag fortsätta att ge den substral eller skadar jag den?
Hur mkt vatten sak jag ge den nu? förr kune jag praktiskt taget sänka hela krukan i vatten, men då var temperaturen mellan 25-30 nu är det ungf 20.
Har hört ngt om att man kan ge växter socker, kan det hjälpa?
Vilken balans ska jorden ha med metaller, kväve, ph osv?

Tacksam för råd, detta är min älsta växt som jag verkligen bryrmig om, och vågar inte exprimentera för mkt med den.
MariaS
Min blå passionsblomma brukar också vissna ner nu under vintern. Det är helt enkelt för mörkt. Om du har möjlighet att ge den extra ljus och att sänka temperaturen åt den, så lär den må bättre. Dra dessutom ner ordentligt på vattningen och ingen näring förrän i slutet av februari. Din växt befinner sig helt enkelt i vila.
VAr inte orolig. Det kommer nya späda skott så snart det blir ljusare i alla fall och då kan du lugnt klippa bort allt det gamla vissna. Nu när din passionsblomma dessutom har gått i vila, är det mycke troligare att du får den att blomma, om du dessutom kan ge den lite "svalka". Den dör inte av att komma ner till ca +15 grader, utan tvärtom.

Lycka till.
CillaM
Hålle med MariaS, men vill tillägga att du ska absolut klippa ner den rejält, i april nån gång. Då stimulerar du knoppsättningen, överlevnadsinstinkten. Jag kapar alla mina vid fotknölarna, dvs. ungefär så att växten bara är/blir 1 dm hög. Du behöver inte göra så men att beskära den rejält är nödvändigt för att den ska blomma. Dessutom blir det en stadigare och kraftigare växt, som dricker mängder med vatten till sommaren. Inget socker, ingen näring förrän i slutet av februari ungefär, inget vatten annat än när den visar att den vill ha (du ser och känner det på bladen). Du kan försöka sätta den lite ljusare men passa dig för solen så att den inte bränner, när nu solen behagar visa sig...

CITAT (AntiusII @ 13-01-2008, 17:05) *
Jag har haft en passiflora caerulea i snart 7år, den har varit väldigt tacksam att sköta om, södersida i skåne innomhus med mkt värme ca 25-30 C på sommaren, när det var så varm så slog jag nog på 1 liter till den varannan dag, och den växte så det knakade.
vad den aldrig har gjort är att blomma, den har heller aldrig fått den där mörkgröna färgen som p.c. i affären har. jag har aldrig vågat klippa ner den kraftigt. vad jag maximalt har gjort är att ha tagit en ranka och satt den i vatten.
Mellan innerkrukan och ytterkrukan har jag fyllt upp med leca, för att få upp innerkrukan en bit röret på följande biler är ett plaströr som går rakt ner till botten av innerkrukan.
Har bifogat länkar till bilder på den. http://hem.passagen.se/thorsson87/image/P1136251.JPG och http://hem.passagen.se/thorsson87/image/P1136253.JPG
Som ni kanske kan se så har vissa blad börjat att skrynkla sig, och den börjar se ganska späd ut.
Har givit den substral krukväxtnäring, men jag börjar nästan tro att det har gett emr negativ effekt på den.
Jag bor i en studentlägenht på 8e våningen i Luleå, med fönster rakt mot öster.
Min fråga är nu, hur ska jag göra för att min p.c. ska kunna växa till sig och bli mörkgrön, blommor satsar jag på sen när den blivit kraftigare.
Gör det ngn skillnad om jag börjar duscha den?
Hjälper det att köpa en lampa? och vad ska det vara för ngn, tacksam för länk.
Ska jag fortsätta att ge den substral eller skadar jag den?
Hur mkt vatten sak jag ge den nu? förr kune jag praktiskt taget sänka hela krukan i vatten, men då var temperaturen mellan 25-30 nu är det ungf 20.
Har hört ngt om att man kan ge växter socker, kan det hjälpa?
Vilken balans ska jorden ha med metaller, kväve, ph osv?

Tacksam för råd, detta är min älsta växt som jag verkligen bryrmig om, och vågar inte exprimentera för mkt med den.

AntiusII
Tack för råden, jag slutade att ge den näring.
Nu är det så att jag blivit orolig igen, kanske låter onödigt tjatig, men den har aldrig gjort så här tidigare så det är därför jag är orolig.
Jag har lagt upp tre bilder denna gången (ni behöver inte leta efter de gamla bilderna jag lade upp för de har jag tagit bort).
Passiflora.C 2008-01-13
20 dagar senare
precis efter bort klippning av genom torra och döda grenar
Ja som ni ser så är det inte mycket kvar av min kära P.C och som jag sa innan så här kraftigt har den aldrig dragit sig tillbaka. Det går tom se att den tjockaste stammen är HELT borta nu, och den var helt torr innuti. Varför har den gjort så? Lever den inte mer än 7-8år?
Eftersom jag tyckte att den blivit så ynklig så tänkte jag att det är rötterna som behöver mer luft i jorden efter som den förmodligen hunnit bli ganska kompakt under 2-3 år, pga rottillväxten.
Har leca kulorna i botten varit till ngn nytta?

Nu till några andra saker jag undrar över, rent allmänt.
1. Om jag vill skaffa ljus till växterna vad ska det vara för lampor? har hört att glödlampa är värdelöst.
2. Jag har hört att växter andas syre på natten presis som vi, det är bara i kontakt med "rätt" ljus de kan leva på koldioxid, om det är så, då borde växter också tycka om socker?
3. Jag bodde tidigare i bromölla-sölvesborgstrakten (Ett av sveriges kalkrikaste platser, om man undersöker vattnet) mina växter verkade älska detta, nu bor jag i Luleå där jag hört att vattnet är normalhårt. Kan det ha någon större påverkan på växterna att de inte får lika kalkrikt vatten längre?
4. Om vattnet blir surt, hjälper mossa? Hjälper mossa för att förhindra uttorkning?
CillaM
Hej AntiusII,

Jag skulle ha väntat med klippningen av P. Den här tiden är tuff mot växter. Man ska helst bara låta dom vara i fred, det är lätt gjort att man tar bort den sista livsgnista de ha genom att göra något så drastiskt. Vänta dock o se, P. är tuffa, men försök att ge den så mycket ljus som möjligt, näringsvattna i mars o framåt.

Dina bildlänkar funkar tyvärr inte.

CITAT (AntiusII @ 02-02-2008, 22:44) *
Tack för råden, jag slutade att ge den näring.
Nu är det så att jag blivit orolig igen, kanske låter onödigt tjatig, men den har aldrig gjort så här tidigare så det är därför jag är orolig.
Jag har lagt upp tre bilder denna gången (ni behöver inte leta efter de gamla bilderna jag lade upp för de har jag tagit bort).
Passiflora.C 2008-01-13
20 dagar senare
precis efter bort klippning av genom torra och döda grenar
Ja som ni ser så är det inte mycket kvar av min kära P.C och som jag sa innan så här kraftigt har den aldrig dragit sig tillbaka. Det går tom se att den tjockaste stammen är HELT borta nu, och den var helt torr innuti. Varför har den gjort så? Lever den inte mer än 7-8år?
Eftersom jag tyckte att den blivit så ynklig så tänkte jag att det är rötterna som behöver mer luft i jorden efter som den förmodligen hunnit bli ganska kompakt under 2-3 år, pga rottillväxten.
Har leca kulorna i botten varit till ngn nytta?

Nu till några andra saker jag undrar över, rent allmänt.
1. Om jag vill skaffa ljus till växterna vad ska det vara för lampor? har hört att glödlampa är värdelöst.
2. Jag har hört att växter andas syre på natten presis som vi, det är bara i kontakt med "rätt" ljus de kan leva på koldioxid, om det är så, då borde växter också tycka om socker?
3. Jag bodde tidigare i bromölla-sölvesborgstrakten (Ett av sveriges kalkrikaste platser, om man undersöker vattnet) mina växter verkade älska detta, nu bor jag i Luleå där jag hört att vattnet är normalhårt. Kan det ha någon större påverkan på växterna att de inte får lika kalkrikt vatten längre?
4. Om vattnet blir surt, hjälper mossa? Hjälper mossa för att förhindra uttorkning?

Bassam
Hej
Jag tycker att säga, växter ta Co2 på dagen och ge O2 syra, men på kvällen de ta O2 Syra och ge CO2 .
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon