Full version: Lilium nepalense
Gunilla T
I fjol våras fick jag en liten knöl (eller lök?) av Lilium nepalense, elfenbenslilja. Planterade den i rabatt och den grodde men hann ej blomma. Tog in den innan frost och satte den i en kruka med torv. Den står svalt och mörkt och har ej fått vatten i vinter.

Min fråga är; kan jag ta in den i rumstemperatur nu, plantera den i kruka för att sedan plantera ut den i rabatt när frostrisken är över?
Betty
CITAT (Gunilla T @ 13-01-2008, 17:38) *
I fjol våras fick jag en liten knöl (eller lök?) av Lilium nepalense, elfenbenslilja. Planterade den i rabatt och den grodde men hann ej blomma. Tog in den innan frost och satte den i en kruka med torv. Den står svalt och mörkt och har ej fått vatten i vinter.

Min fråga är; kan jag ta in den i rumstemperatur nu, plantera den i kruka för att sedan plantera ut den i rabatt när frostrisken är över?

Grattis! Jag hade en Elfenbenslilja för några år sen (2002) men har inte sett någon på plantmarknader här omkring sedan dess. Den är ovanlig - och därför rätt dyr... Såg att Verberge tog 50 euro/st i sin katalog...
Jag skulle råda dig att vänta några månader med att väcka löken.
Gunilla T
Ojdå, att den inte var så vanlig har jag förstått men inte att den är sååå dyr. I sista AoT fanns en bild på den , onekligen vacker. Nu får jag bara hoppas att den har överlevt, väntar med att väcka den.
Betty
Hoppsan, 50 euro för 10 lökar ska det vara... blush.gif

Det är ju ett rätt bra pris, jag betalade 70:- för min lök...
Rihane
Lånar tråden.(som jag ser är gammal, är osäker på vad som är bäst, skriva här eller göra ett eget inlägg med fråga och länka)

Köpte en elfenbenslilja i söndags och hittade den här tråden. Eftersom det står om frostrisken undrar jag om den ska plockas in till hösten? Fick inte det intrycket när jag köpte den utan att den ska aktas för vinterväta, gärna stå under tak?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon