ulrika falkman
Hej,

Skall bli med växt hus och undrar hur tidigt man kan sätta ut tomatplantorna där? Vilken natt-temp är den lägsta de klarar? Kan man sätta dit en liten värmefläkt för att hålla lite mer värme nattetid inledningsvis?

//Ulrika
Alexander-VG-zon3
lägsta natttepm dom tål +1c .

lägsta natttemp dom kräver för att växa bra under dagen +10c +20c . och då ska det blir varmt under dagen .
Lady Hamilton
Jag har upplevt att hamnar tempen under +5° så går de som i "dvala" i någon vecka (alltså "står still" i tillväxt) så under den tempen skulle inte jag rekommendera att dig att ha tomatplantor om du vill plantor som producerar Tomter
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 13-01-2008, 19:22) *
Jag har upplevt att hamnar tempen under +5° så går de som i "dvala" i någon vecka (alltså "står still" i tillväxt) så under den tempen skulle inte jag rekommendera att dig att ha tomatplantor om du vill plantor som producerar Tomter

japp där för ska man ha dom över +10c
virrpanna
Mina körsbärsplommontomater mådde kasst när temperaturen dippade till +5 några timmar, de har fått köldskador och bladen slokar på ett sorgligt sätt. Två tog jag in i huset, de börjar repa sig men de som står kvar ute är fortfarande ledna. Bifftomaterna verkar klara sig mycket bättre, några jag inte hann omskola stod kvar i kallhuset i 4 dagar och trots temp mellan 0 och +2 varje natt har de klarat sig utan skavanker. Så det kanske skiljer sig mellan sorterna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon