Full version: Blomsterbönan
lolo
Hej! Jag och sambon besökte ett mysigt ställe här utanför Umeå idag. Där odlades blomsterböna (fick jag veta att den hette) i urnor. Den hade rödvita söta små blommor och "vanliga" gröna, tunna blad. Den sägs vara lättodlad och odlas i form av bönor som liknar bruna bönor. Är det någon som har sådana bönor över, byter jag gärna till mig sådana till nästa sommar! (Har lagt ut en annons på byt-köp-sälj också)

mvh

Ann-Louise i Umeå
catlin
Blomsterbönan finns väl o köpa i nästan varenda handelsträdgård?? Eller tänker jag på helt fel växt?? Den som växer så fort o slingrar o har sig? I år har jag iaf en lågväxande variant smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp blomsterböna/rosenböna är mycket vanlig, man brukar lätt hitta flera olika sorter i utbudet av fröer både höga och låga. Mycket goda att äta är de också. Själv brukar jag skörda baljan innan fröna svällt så mycket, och fräsa med vitlök + olja och salt + peppar. Har även testat ett av nakna kockens recept där han använde Runner beans som är det engelska namnet på växten tyvärr hade inte översättaren som textade tv-programmet fattat det för jag tror det blev översatt till skärböna istället för blomsterböna/rosenböna. Utomlands är det vanligt att man äter blomsterböna/rosenböna här i sverige verkar dock de flesta tro att den bara är en prydnadsväxt.
lolo
Tack så mycket för era svar! Kvinnan jag pratade med hade köpt dem i form av fröpåsar, kanhända finns de/har de funnits på handelsträdgårdarna härikring, men som sagt, är det någon som har frön över byter jag mig gärna till dem!

mvh

Ann-Louise i Umeå
Betty
Ja, jag köpte mina på handelsträdgården (i fjol). I år har jag inga.
Bl.a. Impecta säljer frön till blomsterböna.
Eva i Skåne
Jag har massor av blomsterbönor. Du får gärna. Mina är blandade röd-vita och helt röda.
De växter snabbt så kanske kan du hinna få i blom även i år unsure.gif Skicka ett meddelande med din adress till mig så skickar jag genast.
De kommer snabbt upp och kan växa en hel dm på en dag! De blir ett perfekt insynsskydd på sensommaren.
lolo
Hej Eva! Tack för ditt svar! Jag tar gärna emot bönor av dig! Skickar ett email till dig!
mvh
Ann-Louise
e_sedell
Jag skulle också vilja ha.... jag har helröda och en sort som har röda blad och råsa blommor. Tyvärr växer den lite segare...
Eva i Skåne
Bönor på väg med posten till Lolo.

Erik. Om du skickar ett meddelande med din adress så ska du också få, men det dröjer en vecka. Mitt stora lager laugh.gif finns hemma och där är jag inte förrän om en vecka.
e_sedell
Jag skickar ett PM...
kryddan
tongue.gif Aha - är blomsterböna samma sak som runner bean - det visste jag inte. Jag har en engelsk vän som vårdar sina älskade runner beans ömt och odlar i mängder, själv har jag bara påtat ner några stycker och haft mest som prydnad. Ska genast ändra det till nästa sommar - vet ju att de är väldigt goda. Undrar om man kan hitta den specialla "skärhatten" som engelsmännen använder här i Sverige också???
kremlan
Ja visst är blomsterbönan fin. Själv har jag endast den vita varianten, men skulle gärna byta till mig frön från såväl rosa som röd. Nån som är intresserad? Men det tar än ett tag innan fröna har mognat. // Eva
catrine2
Jag köper gärna fröer från dig Eva eftersom jag inte har någon möjlighet att byta.

/C
kremlan
Om du menade mig Catrine, så skickar jag några då dom mognat till. Men då måste du maila din adress till mig.

En bild på min vita blomsterböna.

// Eva
Petra W
Är det för sent att odla blomsterbönor nu i mitten på augusti? De ska visst växa väldigt fort.
e_sedell
Ja det är nog lite sent om du räknar med att den ska hinna gå i frukt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon