Jag har sparat 2 st Klockmalvor/Blomsterlönn inne...när jag tog in dem så var de ca 70 cm höga...den ena mer buskig än den andra...de står på fönsterbänken och nu har de vuxit ända upp till gardinstånge...alltså de är nu ca 140 cm höga...vad ska jag göra...kan jag klippa av hälften och sätta i vatten eller jord?...
Jag satte dem i en 3-4 L kruka i höstas för det var lagom då...ska se om jag kan fixa en bild på dem så ni förstår hur de ser ut...
[attachment=11629:klockmalva_1.jpg][attachment=11630:klockmalva_2.jpg]
Jeanette/västra götaland
13-01-2008, 20:43
Vet inte om det är rätt men jag hade toppat och satt skotten på rotning.
Borde bli buskigare plantor till sommaren.
Lady Hamilton
13-01-2008, 21:04
Jag skulle också ha klippt ner dem
(rejält)
och satt "klippet" som sticklingar
Japp, klipp av dem strax ovanför ett blad. Var inte rädd för att ta av för mycket, för den kommer att grena sig massor och få massor av knopp! Skotten kan du sätta direkt i jord med påse över så ska du se att de tar sig.
Okej...då ska jag göra det så fort jag hinner....vad dumt av mig att inte ha frågat tidigare...har suttit och tittat på dem under hela vintern och tyckt att de har brakat iväg på höjden utan att reagera...
Ja jag får tacka så mycket för era svar...
Aha är det därför mina inte kommit igång ordentligt. Har inte vågat klippa mina men de har heller inte varken grenat sig eller kommit igång ordentligt på säkert 2-3 år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.