Oj, oj,
Min stora physsalis fick komma in över vinter till ett ganska mörkt och svalt kök. Nu kommer det frukter redan! Dessutom gjorde jag ett halvhjärtat försök att skära ner den ca 2 m höga plantan till följd att jag nu har 10 physsalisplantor istället för 1! Min fråga är om jag kan skära ner den till ca 20 cm och om den kommer igen då eller om jag ska ställa mitt hopp till att de plantorna bär frukt i sommar.
Det börjar redan bli trångt inne och jag har inte ens börjat med fröerna....
Jag har klippt ner mina, samt tagit sticklingar. Men jag skulle nog rekommendera att du försöker ge dem lite extraljus med hjälp av lysrör eller åtminstone lågenergilampa. Det var stor skillnad på mina som stått uppe i fönster och de som stått nere i källaren en liten bit från lysrören.
Om du klipper ner Physalisarna, så klipp dem inte lägre än att du har minst fem blad kvar. Annars finns det inget som kan dra i växten senare. Annars är det som Tosan skriver, lättare att ta sticklingar (Rotar sig jättelätt) De tar mindre plats och ger tidigare skörd.
Jimbo79
17-01-2008, 20:27
Hejsan,
Jag har två stycken stora Physalisar i garaget som ger mig frukt fortfarande och undrar nu hur jag ska handskas med dom.
Igår klipte jag av ca 10 cm av ett nytt skott, sparade två blad i toppen och satte ned det i såjord för att sedan ställa en avskuren PET-flaska över men vet inte om det är rätt. Skulle jag kanske ha tagit en äldre och grövre stam eller funkar det bra med de yngsta?
Vad gör jag sedan med moderplantorna om de klarar sig ett tag till? Kan jag ställa ut de i sommar och få frukt igen eller blommar de bara ett år?
Många frågor blev det... hoppas att någon kan hjälpa mig med svaren...

Mvh, Jimmy
ingrid fuxwall
17-01-2008, 21:44
De gånger jag tagit "skott" av phyllis har jag tagit de yttersta spetsarna och det har fungerat bra.
Har klippt ner mina efter skörden så att de blev lite mer hanterbara.
De jag har inne är inne på sitt tredje eller fjärde år och ger lika många frukter som första året men är den sena sorten som ger bär först sedan de kommit in på hösten.
jannika
03-03-2008, 20:34
Ok, nu är jag sugen på lite "phyllis".
1. hur tar ni fröna? som tomat (sila bort så mkt fruktkött som möjligt och sedan torka några dagar)
2. ska plantan skötas som vanlig tomat?
3. hur snart får man frukt....

4. hur tar man sticklingar? (antal blad och hur långt upp/ut)
tacksam!!
1.Fröna skrapar du ut på hushållspapper och låter de torka två dagar, sedan är det bara att så som du själv beskriver.
2. Plantan kräver mycke vatten och inte för stor kruka. Är krukan för stor, blir det mycke grönt och lite frukt. Annars gödslas som de flesta växter och omplantering på våren.
3.Från frö tar det ca 6 månader till frukt och från stickling 3 månader.
4. Dessa sticklingar, och som på de flesta växter, tas antingen vid ett utskott, eller strax ovanför ett bladpar. Klipp sticklingen med ett rakt snitt och stick den i vanlig plantjord. Sticklingen har nya rötter på ett par veckor, och växer till sig fort.
Till vintern kan du övervintra physalisen svalt och ljust. Även om du förvarar den i +10, så fortsätter den blomma och sätta frukt. Däremot får den INTE utsättas för frost. Den klarar sig ner till +4.
jannika
04-03-2008, 09:41
mariaS, 1000 tack för utförligt svar.
det verkar vara en enkel och tacksam växt med frukt. Passar mig utmärkt!!
Då skrider jag till verket!

PS. sticklingar köpes, helst Gyllenbär, men båda av intresse.
Jag har plantor med mig till Chryslerklubbens vårträff i Oxelösund, Jogersö den 3/5.
emmas matte
04-03-2008, 11:30
min physalis är helt död, så är det nån som vill sälja en eller 2 rotade sticklingar skulle jag bli mycket glad. monica
jannika
04-03-2008, 12:09
CITAT (MariaS @ 04-03-2008, 11:01)

Jag har plantor med mig till Chryslerklubbens vårträff i Oxelösund, Jogersö den 3/5.
Jatack, jatack!!
'hur kan vi ses?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.