Full version: Hagtornshäck
jenniepennie
Vi funderar på att sätta en hagtornshäck. Jag har sökt bilder både på google och odla, men inte hittat så mkt. Nå'n som har bilder eller vill dela med sig av erfarenheter i övrigt?
KURT
CITAT (jenniepennie @ 13-01-2008, 23:01) *
Vi funderar på att sätta en hagtornshäck. Jag har sökt bilder både på google och odla, men inte hittat så mkt. Nå'n som har bilder eller vill dela med sig av erfarenheter i övrigt?

Oavsett vad för häck man skall plantera så bör man se dem i verkligheten. Det bästa är att gå/cykla runt i villakvarter och hitta något som ser snyggt ut och som också passar till trädgården och huset i övrigt, sedan kan man ta reda på vad det är. Hagtorn är lätt att identifiera även vintertid, de har en mycket speciellt växtsätt, och det är inte många andra som har så många vassa tornar.
ankiironninge
CITAT (jenniepennie @ 13-01-2008, 22:01) *

hejsan!

jo jag har en hagtornshäck och jag har bilder...

är relativt ny på forumet och detta med bilder har inte funkat riktigt för mig men,,
om du vill se bilder så mejla mig gärna kakformen@hotmail.com.

kan i korthet berätta att vår häck vetter ut mot en allmänväg, så häcken fungerar som ett bra skydd
mot bildamm och insyn. Visst har den vassa tornar och den kan vara knepig att klippa men på med handskar
och skydd, så fungerar det.
det tog ca ´5 år att få den tjock och tät . Vi planterade den sommartid!!! vilket man inte bör göra men så var det. vatten och tillsyn var det som gällde, även bra underarbete är ju en hjälp på vägen.
2 året klippte vi ner den igen ganska så radikalt , då hade den rotat sig bra och behövde en start.

gödslade med olika medel, blåkorn, kompostjord, höll joden ogräsfri. Mycket vatten! sedan var det till att bygga upp häcken genom klippning. kliper den i jan/feb, alltså vårvinter och sedan runt midsommar. klipper då bort 2 tredjedelar av de nya skotten och runt midsommar en fin putsning. men som sagt har du fler frågor och vill se bilder så mejla mig gärna.

ankiironninge
jenniepennie
Tack för svar. Jag har kollat i ditt album och där ligger ju bilder smile.gif
ankiironninge
jo jenni jag hittade några till slut, enbart för din skull!!

:happy:

lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon