Mica548
Hej,
Först måste jag säga att jag är gruvligt tacksam över detta forum. Vet inte hur många timmar jag spenderat här och läst, läst och läst igen! Tack alla ni medlemmar/skribenter som gör detta till det bästa växtforumet jag har någonsin harläst!!!! thanks.gif bravo.gif blomma.gif

Nu när julen är slut och jag är i full fart med att bygga upp uterummet så kliar det i fingrarna att sätta igång och planera och plantera inför sommaren eftersom jag självklart redan ser framför med det exotiska underbara uterummet där jag sitter i min läsfåtölj, sippande på mitt vinglas med alla min växter runt omkring mig.

Som det är just nu har jag fått min första sändning av palm och cycadfröer från Impecta. De ligger nu nyrubbade (med sandpapper) i blöt och jag kan knappt bärga mig tills jag får stoppa dem i jorden/påsen! (Även om det kommer att gå 1000 år innan de "blir något att räkna med".

Nåja, till min fråga. Jag har en blå Afrikas Blå Lilja (köpte en rejäl rotklump förra våren på trädgårdsmässan) som jag tog frön från i höstas och enligt http://www.odla.nu/artiklar/agapanthus.shtml så går det endast att föröka med "rena arter", men eftersom jag inte vet om det är det eller ej vill jag prova ändå. Det står också i artikeln att den sådden ska ha undervärme, men ...

.. det har jag inte i dagsläget (kan skaffa om jag måste....), så jag undrar om det räcker att jag sätter den under lysrören 2x26W istället. Där blir det ca 26 grader och jag har för mig att artikeln rekommenderade 23 grader på värmemattan.

Tror ni att det kan vara oK? unsure.gif
Eva St
Satte egna fröer för ett antal år sedan. Inga krusiduller de kom hur fint som helst. Första året som lite "gräsfrön"
Sedan blev bladen större och större allteftersom åren gick och nu har de blommat så fiiint!!!!!!!!! Tror dock det tog något mellan 5 - 7 år innan de blommade men du vad glaaaad jag blev när det äääääntligen skedde kompiskram.gif LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aqvakul
Satte frön i höstas. Inte har det blivit några stora planter, liknar mest gräs. men de lever och frodas. Fast 5-7 år är väldigt lång tid.....
Åker till Madeira om en månad och tänkte inhandla några knölar, månne de blommar snabbare....
Mica548
Tackar för era betryggande svar! thanks.gif Just utrycket "Inga krusiduller" tilltalar mig!

Det gör mig faktiskt ingenting att det tar lång tid innan de blommar (om jag lyckas få upp något)! Att jag lyckades samla frön från plantan är bara en bonus.
mamamaggan
Tar upp denna tråd igen. Har köpt frön från Plants of Distinction och deras såråd säger inget om undervärme. Man skulle lägga fröna uppepå jorden och sedan ställa dem svalt . Har ställt mina i 15 - 20 grader och inte under lysrör utan på en hylla nästan nere på golvet.

Ni som har erfarenhet av dessa sådder , hur gjorde ni ?
Mica548
Halloj mamamaggan,
Det kommer säkert att gå bra. smile.gif

Jag sådde 10 frön (från fjolårets blomma) 080115 i såjord som täcktes lite lätt med vermekulit. Innan sådd låg de i blöt ett dygn. Sålådorna placerades under lysrör (14 h/dag) - i brist på undervärme. Idag, en månad senare har 90% grott. På Thompson & Morgans hemsida står det att dem gror på 1-4 månader, men om jag fick så bra resultat på hyfsat kort tid, verkar de inte vara så kinkiga.

Vilken färg är det dem du har sått?
mamamaggan
OK då väntar jag och ser vad som händer , sådde mina 9/2 . Det är olika färger säger de bara , " mixed colours ".

Vet inte om de finns i mer än blå och vita av den " vanliga " sorten. Gillar dem verkligen , har sett dem på plats i Sydafrika för ett år sedan. Där växte de överallt vid vägkanterna.
Mica548
Tanken går osökt till de svenska vägrenarna och lupinerna.... *ler*

Mixed colour - vore spännande om det dök upp något annat än blått eller vitt. Jag få nog nöja mig med mina blå tills vidare (fast jag kan ju istället ha 200!! blå), även om just blå nog är den enda färg jag har sagt att jag inte vill ha i min trädgård.

mamamaggan, mitt först frö grodde efter två veckor och efter tre veckor hade fyra grott, så det kommer nog upp något hos dig vilken dag som helst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon