Först måste jag säga att jag är gruvligt tacksam över detta forum. Vet inte hur många timmar jag spenderat här och läst, läst och läst igen! Tack alla ni medlemmar/skribenter som gör detta till det bästa växtforumet jag har någonsin harläst!!!!

Nu när julen är slut och jag är i full fart med att bygga upp uterummet så kliar det i fingrarna att sätta igång och planera och plantera inför sommaren eftersom jag självklart redan ser framför med det exotiska underbara uterummet där jag sitter i min läsfåtölj, sippande på mitt vinglas med alla min växter runt omkring mig.
Som det är just nu har jag fått min första sändning av palm och cycadfröer från Impecta. De ligger nu nyrubbade (med sandpapper) i blöt och jag kan knappt bärga mig tills jag får stoppa dem i jorden/påsen! (Även om det kommer att gå 1000 år innan de "blir något att räkna med".
Nåja, till min fråga. Jag har en blå Afrikas Blå Lilja (köpte en rejäl rotklump förra våren på trädgårdsmässan) som jag tog frön från i höstas och enligt http://www.odla.nu/artiklar/agapanthus.shtml så går det endast att föröka med "rena arter", men eftersom jag inte vet om det är det eller ej vill jag prova ändå. Det står också i artikeln att den sådden ska ha undervärme, men ...
.. det har jag inte i dagsläget (kan skaffa om jag måste....), så jag undrar om det räcker att jag sätter den under lysrören 2x26W istället. Där blir det ca 26 grader och jag har för mig att artikeln rekommenderade 23 grader på värmemattan.
Tror ni att det kan vara oK?