noranettan
Igår när jag läste Kajsas inlägg om beställda rosor hos Rosenposten, så blev jag tvungen att gå in på deras hemsida för att se vad Bernard var för portlandros. Jag klickade även upp bilden på Arthur de Sansal och slogs av likheten med en av mina inventeringsrosor.
Det här är Rosenpostens Arthur de Sansal. Bilden nedan är min "Veras Ros".

Det jag har fäst mig vid på Veras Ros är att kanten på kronbladen har en ljus kontur och just så verkar även AdS se ut på Rosenpostens bild. Är det någon av er som har AdS, så skulle jag gärna vilja veta om rosen är sig lik på bilden och hur den i övrigt växer och uppför sig. I min trädgård är det många rosor som blir engångsblommande trots att de borde remontera, så det kan vara svårt ibland att skilja en gallica från en portland.
Kajsa
Väldigt lika, jag tyckte så mycket om den där " lila gallica färgen " zonen måste vara felskriven på Rosenposten, zon 3 - 4 skriver Botanica, men jag tvekade när det står att den får mycket rosrost och mjöldagg.
noranettan
Jo, jag köpte faktiskt AdS under senhösten så den blev planterad i december. Men jag har ju inte sett den i blom, inte ens sett den IRL öht. Jag älskar portlandrosor och de är i allt väldigt lika gallicor utom att de kan blomma om - vilket de ändå väldigt sällan gör hos mig. OM den skulle vara samma som min Veras Ros......ja, den rosen är i alla fall frisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon