|
Lady Hamilton
14-01-2008, 09:41
Här hos mig har följande nu grott *Penseér (sådd 15/12-07 började gro 24/12) *Pelargon 'earli bird' (sådd 4/1 började gro 7/1) *Diascia 'tvilling sporre' (sådd 4/1 började gro 9/1) *Smultron 'Månads smultron' (sådd 4/1 började gro 13/1) *Blå Bergvallmo 'Alba' (sådd 4/1 en hade grott 13/1) *Blå Bergvallmo 'Sheldoni' (sådd 4/1 en har grott 14/1) *Röllika (sådd 4/1 började gro 7/1) *Lewisia 'Pygmea' (sådd 4/1 började gro 13/1) *Verbena 'Imagination' (sådd 4/1 började gro 14/1)
Här har jag sått den 2/1. De som grott är Glim 7/1 vattenkrasse 7/1 blandade basilika 7/1 babysallat 7/1
Nästa sådd så snart fröna från Odla kommer, annars är det 3/2 som är markerat i kalendern.
kerstin z5-6
14-01-2008, 12:27
Rosor bla en aicha hybrid -lär det bli
Sådd 7/1
*Temynta 12/1 *Stor blåklocka 13/1 *Fingerborgsblomma ´Apricot´ 12/1
Ludvig Johansson
14-01-2008, 16:22
Har inte några datum i minnet, men dessa fröer sådde jag i höstas/vintras bla (och har grott, ursäkta det dåliga latinet): Agave parryi Opuntia basilaris Amorphophallus k..(kusianus?) Cautleya spicata Thalia dealbata Musa sikkimensis Daj Giant Gleditsia Gymnocladius Ensete ventricosum Canna turkhmeeni Agapanthus 'Callys hardy' Mimosa 'Ernest Wilson' Maclura pomifiera Feijoa Papaya
Oops här tog tid och minne slut. Får fortsätta en annan dag.
/Ludvig
En äppelkärna som togs ur kylen 23/12 grodde för ett par dar sen. Penseer sådd 30/12 grodde efter ca 1v Några surfinafrön sådda 2/1 grodde igår. Men rosfröna har inte grott, och inte klematisen, änglatrumpeten och hibiskusen. Rosfröna har ju stått framme nu i 3 veckor, funderar på om jag ska vänta längre eller stoppa tillbaks dem i kylen...
*Humlan*
14-01-2008, 21:56
Här har det grott; - Pelargoner, lite olika sorter som jag fick i julklapp. Sådd; 30/12. De flesta grodde på dryga veckan. Doftpelargonen tog längst tid 10 dgr.
- Pensé "Kir Royale" Sådd 29/12, Började gro den 6/1
- Stäppsalvia "Caradonna" Sådd 3/1, Började gro den 7/1.
- Lyrsalvia "Purple Vulcano" Sådd 3/1, Började gro den 10/1
- Pelargonnäva "Sweetheart" Sådd 3/1, Började gro den 6/1
- Salvia "Rose Rhapsody" Sådd 3/1, Började gro den 8/1
- Blånepeta "Dawn to Dusk" Sådd 3/1, Började gro den 8/1
Däremot har inte mina Bergvallmo behagat att gro än och ändå sådde jag dom den 3/1 men det är väl bara att vänta antar jag.... Jätteverbenan är i kylen och ska fram i värmen om några dagar, då hoppas jag kunna komplettera listan. Dessutom har jag måånga perenner ute i kylan.... Och jag är inte färdig än, snart kommer ju fler anueller och varmgroende perenner som oxå ska i jorden... Underbar hobby detta!!
Lady Hamilton
22-01-2008, 16:55
*Blomster smultron sådd 13/1 grodde 22/1
Amsonia tabernemontana som jag tog in från kylan 17/1 har visat 1:a två groddarna idag.
/Anki
*Humlan*
23-01-2008, 21:11
*Jätteverbena "Purple Top", sådd 4/1, 6/1 åkte den in i kylen i ca två veckor, 19/1 tog jag ut den i värmen, och idag 23/1 hade många fröer grott!
ingrid fuxwall
23-01-2008, 21:50
Chili och en tomatsort. Resten tålde nog inte värmen i tvättstugan så det får jag göra ett nytt försök med.
ingrid
Brugmansia Lemon Dreams 1 grodd imorse... sådd 1/1
Hos mig har följande grott:
-Jättevallmo Coral Reef: sådd 19/1 grodde 25/1 -Jättevallmo "Checkers": sådd 19/1 grodde 25/1 -Jättevallmo "Princes Victoria Louise: sådd 19/1 grodde 25/1 -Trädgårdsjättevallmo "Scarlet": sådd 19/1 grodde 25/1 -Petunia vit: sådd 19/1 grodde 25/1 -Hjälmböna: sådd 19/1 grodde 24/1
Hos mej har följande kommit upp: alla såddes 19/-08 Varigerad Nattviol Varigerad Digitalis Clitoria Ternata Törnrosas kjortel Riddarsporre Green Twist Rudbeckia ny vit perenn
marianne i arvika
Mica548
29-01-2008, 17:49
Hej, Hos mig har följande grott (datum inom parentes är sådd resp. grodd): Washington Filifera - Trådpalm (080114, 080126). Tobaksblomster (från okänd planta förra året) (080118, 080123) - hur många som helst och toksmå! Aubretia 'Red Cascade' (080121, 080126). Körsbärstomat 'Gardener's Delight' (080121, 080125). Sommarflox 'Phox of Sheeps' (080118, 080123) Väntar med spänning på irisar, banan, chile och palmer ...
Alexander-VG-zon3
29-01-2008, 18:04
som grott
Puya alpestris Tomater stenros cistus afrikanskt tulpanträd fler dadlar bönor Solanum aethiopicum chili paprika longan Hibiscus radiatus hostor
som jag kommer på
resten väntar jag på
Jag har sått lite och följande har grott bergvallmo taggig bergvallmo Pelargonnäva rosa och vit isop klematisaklja Akleja Nora Barlow och Christa barlow Två sorters riddarsporrar fem olika penséer violer, svart och gul Några sorters chili Incarvillea Lavendel två sorters drakblomma buskfingerborgsblomma
Maggan H
30-01-2008, 18:14
5 sorter sådda 27 jan, 3 grodda den 30!  Stockros och 2 olika sorters kungsljus. Yes, nu äntligen börjar det!
Lady Hamilton
30-01-2008, 18:33
Grattis!  till alla era lyckade sådder Här har nu Petunia o Flitiga Lisa grott
Maggan H
30-01-2008, 18:47
Ah, har du redan sått Petunia?  Sådde hängpetunia 5 feb i fjol, och de 'vanliga' i mars, så jag väntar nog lite, jösses jag hade verkligen problem med platsen för hängpetunorna pga av den varma våren då! Så jag väntar nog lite till....i alla fall en dag eller två....
Lady Hamilton
30-01-2008, 19:01
 Funderar på att slå ut väggen i köket ut till Vinterträdgården..........då får jag YTTERLIGGARE 30m2 ................ tror du att familjen skulle gå med på det? Alltså att göra en "Anki V"...........
Ja du får väl testa att slå ut väggen och se vad de tycker. Gillar de det inte så kan vi byta hus
CITAT (Lady Hamilton @ 30-01-2008, 19:01)   Funderar på att slå ut väggen i köket ut till Vinterträdgården..........då får jag YTTERLIGGARE 30m2 ................ tror du att familjen skulle gå med på det? Alltså att göra en "Anki V"...........  Skillnaden mellan oss två är att jag hade en ”utflyttad” familj när jag gjorde om köket till växthus. Fast vem vet……slår du ut väggen så kanske du får en utflyttad familj för än du anar....... och då gör du som du vill /Anki
Hos mig har änså länge bara Trachycarpus fortunei grott. Sattes 24/10 och grodde 20/12.
De andra fröerna ska jag starta i veckan.
Ciczi
Oj,oj, nu börjar det dra ihop sig här också Dessa har grott för mig: Riddarsporre-Delphinium- sex olika sorter, sådda 15 jan, grodde på 10-12 dagar Blå bergvallmo-Meconopsis betonicifolia, sådde 15 jan, grodde på 15 dagar Japansk ostronört-Mertensia maritima-, sådde 15 jan, grodde på 10 dagar Annanastistel-Pineapple Sangria-"Centratherum intermedium"?, sådde 15 jan, grodde på 8dagar Mauretansk malva, sådde 15 jan, grodde påp 10 dagar Vitpytta,The pearl-Achillea ptarmica- sådde 15 jan, grodde på 15 dagar. Och som alltid så är det en hel skog av var sort som kommer upp, vallmobyttan är knökafull och riddarnabyttorna likaså  . Det är lika bra att inse, man lär sig aldrig
Lady Hamilton
31-01-2008, 12:48
Grattis! Gillan då är det bara att börja...........'pille' 'pill'......men vallmosarna kan du som sagt var skola 2 å 2 nu ibörjan (eller 4 å 4 beroende på kruk storlek)
CITAT (Lady Hamilton @ 31-01-2008, 12:48)  Grattis! Gillan då är det bara att börja...........'pille' 'pill'......men vallmosarna kan du som sagt var skola 2 å 2 nu ibörjan (eller 4 å 4 beroende på kruk storlek) ahaa, bra att du påminner om saker ibland  , det blir ju nååågra färre krukor i alla fall
Mina penseer har grott ,små är de ju men de har väl tid att växa till sig.
Lady Hamilton
31-01-2008, 13:10
Lilja Du kommer att se nu hur de börjar växa i o med att du skolat om!
*Humlan*
31-01-2008, 15:36
* Stjärnflockan som jag sådde i höstas och tog in i värmen (mest av nyfikenhet) har grott. Det tog fyra dagar inne i värmen så tittade dom upp!
 glömde att denna tråd fanns  sorry  mina Layia platyglossa som jag fick på Odlaträffen har kommit upp någon mm
sqrulan
31-01-2008, 15:59
Mina KALLA fröer har grott.Fick tag på dom av en forum vän,vet bara att det är KALLA.Jag har aldrig sått den tidigare så jag undrar om man ska skola ut en och en i var sin kruka?
Maggan H
31-01-2008, 18:06
CITAT (sqrulan @ 31-01-2008, 15:59)  Mina KALLA fröer har grott.Fick tag på dom av en forum vän,vet bara att det är KALLA.Jag har aldrig sått den tidigare så jag undrar om man ska skola ut en och en i var sin kruka? Jösses, jag trodde du fått dåndimpen sqrulan,  läste ditt inlägg som om 'mina kalla fötter har grott!'  Skola ut tårna, tänkte jag eller kanske fotsvamp??  Som man kan få till det, jag måste nog skaffa glasögon verkar det som....
Maggan H
31-01-2008, 18:12
CITAT (Lady Hamilton @ 30-01-2008, 19:01)   Funderar på att slå ut väggen i köket ut till Vinterträdgården..........då får jag YTTERLIGGARE 30m2 ................ tror du att familjen skulle gå med på det? Alltså att göra en "Anki V"...........  Nej, absolut inte!  De går aldrig i livet med på det så det är inte lönt du ens tänker tanken!
sqrulan
31-01-2008, 19:10
CITAT (Maggan H @ 31-01-2008, 18:06)  Jösses, jag trodde du fått dåndimpen sqrulan,  läste ditt inlägg som om 'mina kalla fötter har grott!'  Skola ut tårna, tänkte jag eller kanske fotsvamp??  Som man kan få till det, jag måste nog skaffa glasögon verkar det som....   Ja nog är dom kalla alltid,ha,ha.Jag lovar att tala om om dom börjar att gro.  Därför skrev jag KALLA med stora bokstäver så att ingen skulle missförstå.
Så här ser min lilla Trachycarpus fortunei ut just nu, cirka 3 månader gammal.  Lite svårt att tro att det ska bli en väderkvarnspalm när den blir stor... Ciczi
Maggan H
01-02-2008, 19:25
Jamen att du bara fått den till att gro, Ciczi, är ju kanonbra! Alla har vi varit små!  CITAT (sqrulan @ 31-01-2008, 19:10)   Ja nog är dom kalla alltid,ha,ha.Jag lovar att tala om om dom börjar att gro.  Därför skrev jag KALLA med stora bokstäver så att ingen skulle missförstå. Men ändå hände det....  Jag trodde dina fötter var jätteKALLA ju....
sqrulan
01-02-2008, 21:01
 Men jag fick inget svar på min fråga!Ska jag skola ut en och en KALLA i var sin kruka eller ska jag ha flera i samma????
skogstroll
02-02-2008, 09:39
Tjoho mina pxxxs pepper (Peter Pepper) har kommit upp
Litenkikka
02-02-2008, 12:34
här har vi sott dagsliljor igår iof så tvivlar på att man ser något under den närmsta veckan. Vit/röd Akleja kan man så den nu den ska ju stå kallt i 5 veckor menar jag så de borde väll vara okej.. trivs den blomman i kruka eller måste plantera ut i trädgården?
Oj vad det börjat gro redan. Än så länge
Penséer, lite olika sorter Hedvigsnejlika Malva Kungljus
Eleanor
07-02-2008, 12:58
Här har grott: Nicotiana sylvestris Pulsatilla vulgaris Pulsatilla vulgaris alba Viola black bowles
Sedan har ett 15-tal byttor med perennsådder åkt ut i snön. Väntar ivrigt på mera frön...!
Äntligen får jag oxå skriva här  Pelargon Häng petunia 1 av 10  Njurvinda full pott
Har just konstaterat att de 20 apelsintimjansticklingarna jag satte, har snällt börjat rota sig. Sen har fröna på trumpetblomma, som jag fick från Uteplatsen grott. Sådda den 3/2!
Lady Hamilton
07-02-2008, 19:12
CITAT (laluna @ 07-02-2008, 13:48)  Njurvinda full pott  Grattis!  Den har jag aldrig lyckats med
...och hos mig har Asclepias incarnata grott  Jag tog i den i värmen den 27 januari och idag så såg jag 1.a grodden. Jag provade i fjol också men då ville det sig inte. /Anki
påfågelblomman och de första tomater ska skolas om nästa vecka. Chili av olika sorter samt några olika paprikor gror också. Jag ska så 15 tal olika fröer nästa vecka och sedan vänta med resten (vågar inte räkna hur många sorter... kanske 50  troligtvis mer sorter i slutet av mars efter fjällresan.) Jag vågar inte lämna 1-2veckors sådder 5 dagar till grannen , inte flera sorter med olika behov i alla fall. Omskolade och lite uppväxta tomater, chili, paprika vågar jag släppa 5 -6 dagar till en snäll grannes vård.
Dill och Prins Gustavs öga `penny black´ har grott idag, sådda den 4/2
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2008, 19:12)  Grattis!  Den har jag aldrig lyckats med  Då hade jag nog tur då  men jag behövde det efter det fruktasvärd dåliga resultatet på petunia sådden men jag är lite gladare idag nu är det 2 där som har grott
Jag gjorde dumheten att bara så "jobbiga frön" för över en månad sedan....såna som tar jättelänge att gro  och så förra helgen såna som är lite snabbare. Dumhet kallar jag det för nu kommer gloriosan samtidigt och då blir inte glädjen (eller euforin om ni vill) riktigt lika stor. Jag hade ju utrustat mig med minst 4 månaders tålamod Så nu har dessa grott: jordnötter, bomull, tomater, gurka, spagettipumpa, basilika, kikärter och gloriosa superba
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|