Ann-Christin Lindberg zon II
01-08-2003, 21:47
Jag har hittat jättevackra fyllda såpnejlikor på en gammal ödetomt som är full med kers, så jag vill inte dela eller ta någon bit av rötterna. Läste att man kan föröka dem med frön. Om jag tar frön nu i höst, när de mognar, när ska jag så dem och hur? Inne eller ute över vintern osv...
Vore fint om någon visste, för jag är rätt ny på det här med att samla frön & sådär...
Eva i Skåne
01-08-2003, 21:55
Jag plockade en gång frön från såpnejlika och provade att sätta dem på våren, men det kom ingenting. Jag är inte heller speciellt kunnig i frövärlden, så kanske skulle de haft någon speciell behandling.
...i naturen får de ingen specialbehandling... Jag föreslår direktsådd.
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2003, 22:17
Tror såpnejlikefrön kräver kallstratifiering + de kan ev. vara ljusgroende. Frågan är bara om växten är fröäkta många dubbla växtformer är uppkomna ur mutationer och då kan det hända att de blir sterila eller att fröavkomman inte behåller egenskapen med de dubbla blommorna.
Vill också varna lite för såpnejlika den kan sprida sig allför mycket när den kommer i trädgårdsjord, själv har jag gjort misstaget att gräva upp en liten ynklig planta vid ett ödetorp och den förökade sig mycket snabbt när den hamnade i en rabatt. Jag försökte rensa bort det mesta men det gick inte att hålla den på sin plats den bara bredde ut sig.
Man kanske kan sätta den i en kruka som man gräver ner - samma princip som rekommenderas för mynta t ex - för att slippa såpnejlikor överallt. KAn det funka?
Hannele
02-08-2003, 09:33
Kanske. Jag skulle inte ha sopnejlika i en vanlig rabatt, den tar över allt.
I en naturtomt passar den.
Ann-Christin Lindberg zon II
02-08-2003, 13:31
OK, ska kanske sprida fröna uppe i skogsbacken istället. Ska prova, man lär väl sig alltid något...
Tack för alla svar!
Kärsrötterna är ju rätt lätta att se, kan du inte gräva upp en planta och sortera ut ev. kärsrötter?
Om man sedan sätter plantan i ett hörn någonstans är det lättare att hålla den i schack. Jag har flyttat citronmeliss, malvor och margueriter till "vildare" ställen i trädgården och de lugnar ner sig betydligt.
Såpnejlika är ett otyg. Vacker med en härlig mild doft innan den börjar skräpa. Jag föll för den för några år sedan och planterade - idag kommer den att leda till mitt fall. Den sprider sig hejdlöst. Minsta lilla rotbit som finns kvar mynnar ut i flera nya såpnejlikor. Jag har sett till att klippa av blommorna innan de går i frö och lider inte av oönskad fröspridning.
Det jag nu önskar är en grävskopa som kan ta ett ordentligt tag med skopan och sedan frakta jorden långt bort.. väldigt långt bort.
Tidigare lämnat tips om att sätta såpnejlikan i en kruka är bra - men täck hålen i botten ordentligt(den klarar torka oerhört bra). Bästa är nog att plantera i en nergrävd cementring eller en nedgrävd hink.
Såpnejlika, denna härliga blomma som Linné upptäckte. Själv har jag ett bestånd utmed en vägg där den sällsynta stor dagsvärmare har sökt efter nektar i sommar. Jag har heller inte haft några problem med att hålla stånd mot såpnejlikan . Den tycker tex inte om att man klipper den , det gör inte kirskålen heller. Rötter är nog det rätta att plantera har aldrig hört om frösådd men det kanske kan funka.
Gossen Ruda
23-09-2003, 17:44
Håller med tidigare skribenter, såpnejlikan är både odlingsvärd och en pest. En gång växte den i en rabatt utefter huset. Den var ensam herre på täppan, allt annat var kvävt. För att försöka få bort den grävde jag ut till ca 30 cm djup och sållade bort alla rötter. Nästa år var den tillbaka i samma goda stil. Resultatet blev till slut min första Roundup-bekämpning. Det hjälpte.
När såpnejlikan breder ut sig där jag inte vill ha den här gräver jag upp och sätter den på omöjliga ställen där ingenting annat än gräs växer. På det sättet har jag fått färg- och doftlösa plättar på tomten att grönska.
Likadant med bergklinten och praktlysningen, men de klarar inte lika torra ställen som såpnejlikan.
Såpnejlika ger mig associationer till vackra torparmiljöer och jag tycker om att den lyser på nätterna när sensommaren börjar bli mörk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.