Är det dumt att sätta humle i anslutning till en koja där barn leker? Jag är väl medveten om att humle har taggar, men själv har jag aldrig upplevt det som ett problem. Rosor och annat har ju också taggar, är det inte snarare så att man får lära barnen att ha respekt för taggiga växter? Om man eliminerar allt som är potentiellt farligt för ett barn så blir det väldigt lite kvar...och inte lär de sig något då heller. Tänker jag fel?
kerstin z5-6
14-01-2008, 11:42
nej du tänker rätt -kottarna är ju dessutom roliga
Så skönt att höra att det finns fler som resonerar som jag. Hittills har jag bara fått en massa negativ respons om att man kan få rankorna i ögat och skada sig, eller få spetor i fingrarna...men i mitt tycke är humle varken värre än rosor eller hallon. Själv har jag heller inget minne av att jag råkade illa ut med den humle som fanns i min barndoms trädgård...eller med hallonen och klängrosen för den delen! Visst hände det att jag stack mig på en tagg, men det var bara att ta det försiktigare gången därpå. Å en speta i fingret dör ingen av.
Ibland får jag för mig att dagens föräldrar lätt blir överbeskyddande när vissa saker i trädgården kommer på tal.
kerstin z5-6
14-01-2008, 13:25
Ja jag förvånas ofta -det går inte att ha fingerborgsblomma eller änglatrumpet , men potatisblast odlas glatt ..
Elisabeth-Västkustkolonisten
14-01-2008, 13:42
Jag håller med Kerstin och dig nutten. Man skall lära barn i trädgården. Men det är enklare att ta bort allt istället för att lära barn.
Vi har ju många barnbarn och så klart att det hände ett och annat "olycka" när man hade gjort en ny rabatt. Men efter att man förklarade att man då inte får springa genom ja då var det bra.
Och skulle man ta bort att som är giftig, och om det är så roten, da finns ingenting i en trädgård.
Ta sig tid med barnen och förklara och lära dom, tycker ja är mycket bättre.
Elisabeth
hej!
Vi har humle runt en rosenbåge, och i somras så hade sambon bråttom, & vips, så hängde en reva för långt ner. Han rev sig så in i baljan på kinden. Men är man med & binder upp revorna & inte sätter dem där barnen skal lklättra så är det ingen fara, för det är ju ingen av våra 3 barn som gjort sig illa.
Piccante
14-01-2008, 16:22
Egentligen är ju allt "farligt" på nåt vis, man kan inte överbeskydda barnen heller. när jag var med i mulleskolan så skar vi oss i händerna när vi försökte rycka upp örnbräken i en glänta. Vi tyckte att de stora bladen var ivägen för vår koja men vi fick plåstra om händerna istället

Men det finns massa gräs och fräken och andra växter som inlagrar kisel i stråna/ stammarna och blir sylvassa när man drar i dem. man kan ju inte gräva upp alla dem. Man får lära barnen att handskas försiktigt med okända växter istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.