Kakaduan
I år måste snöröjaren hos oss ha varit på fyllan! Han har kört plogen långt, långt utanför asfaltskanten och skalat av hela grässvålen mellan gata och häck i vårt område. Stora avskalade torvor/skivor av gräs och jord ligger i högar utanför tomterna - säkert 10 cm tjockt på vissa ställen. Åh, vad ledsen man blir! Man förstår ju att det är svårt att se var kanten är under snön, men när man ser att man skalar av stora jordmassor borde man väl svänga in plogen lite!? Vi som haft så fint och vårdat gräset och satt lökar i gräset utanför häcken...

Vet inte om man ska klaga hos kommunen (de lär ju inte göra något) eller strunta i det. Det är i allafall väldigt trist.

Kakaduan
Anma
ohmy.gif Ush vad tråkigt! sad.gif Klaga på, även om de inte åtgärdar blir de i allafall medvetna om problemet...
Kathy

Ta foton på förödelsen och klaga hos kommunen.
KURT
Förr satte man ut snöstakar, nu har man rationaliserat bort dem. Under vissa förhållanden kan det vara mycket svårt att se vart vägkanten är. Endel som plogar väljer då att inte sätta ner plogen ordentligt, det är inte heller bra!
Kathy
CITAT (KURT @ 14-01-2008, 13:01) *
Förr satte man ut snöstakar, nu har man rationaliserat bort dem. Under vissa förhållanden kan det vara mycket svårt att se vart vägkanten är. Endel som plogar väljer då att inte sätta ner plogen ordentligt, det är inte heller bra!

Uppe vid vårt sommarstugeområde sätter de upp pinnar vid vägkanten så att snöröjaren ska se var han ska ploga någonstanns. Kan ju ha att göra med att dikena intill vägen är ganska djupa...
Gunilla T
Tror inte du behöver vara så orolig - vi råkar ut för detta varje år. Vi bor i skogen (vägs ände) så vi får betala vår plogning privat. Plogbilen är tvungen att köra in på gården och då rivs alltid stora torvor loss vid kanterna, det är samma sak varje år.

På våren tar jag torvorna som slitits loss och sätter tillbaka dom vid kanterna. en del grus får man kratta borta. Försöker jämna till det så gott det går. När sommaren kommer syns inget alls av eländet.
skogstroll
Hm jag betalar massvis varje år i vägavgift (bor utanför det kommunala...)... om de plogade sönder min tomt och planteringar skulle jag vilja bli kompenserad.... med tanke på vad man trots allt betalar (gör ju alla på ett eller annat sätt).
Kakaduan
Nä, jag är inte orolig alls. Det har ju redan skett, så det finns inget mer att vara orolig för. Snarare är jag arg och lite ledsen eftersom vi hade gjort så fint. Det innebär dessutom en hel del tungt jobb eftersom vi kommer att få skyffla bort högarna och köra bort dem.

Om det hände varje år hade jag inte heller blivit så upprörd, men jag har bott i samma fastighet i tolv år och detta är första gången det händer. Om det var likadant hela tiden hade vi nog försökt anpassa nivån på marken till asfalten, inte planterat lökar och skött gräset etc. Vi tror att det kanske är någon ny entreprenör som är lite ovan.

Inte mycket att göra åt, men väldigt tråkigt.

Kakaduan
skogstroll
...du är nog lite för snäll, det drabbar ingen fattig om du får kompensation, kanske entreprenören/åkaren lär sig att utbilda sina anställda. Det tunga jobbet borde de kunna fixa, de har ju säkert maskiner för det också. Ett mail kan man ju pröva att dra iväg... men jag är ju lite miljöskadad

smile.gif
Pirum
Snöröjning har också rationaliserats bort, delvis pga många vintrar med lite snö så att folk har glömt (här i syd), delvis pga att vi svenskar tycker att vi behöver mycket färre bönder. (Vi uppmuntrar storjordbruk och vill inte stödja småjordbruk). Det innebär att färre entreprenörer får köra mer, och ofta är de mer stressade och kör på områden de inte känner dessutom. Kör man tidig morgon i snöglöbb är det inte lätt att se om man råkar vända upp lite jord eller en unges snow-racer. Så ja, klaga hos den vägansvarige för att inte vägpinnar sitter uppe, om det inte hjälper finns alltid alternativet att skotta själv smile.gif

I mina hemtrakter, kring mina föräldrars boende, fanns när jag växte upp på stenåldern och Stenmark var kung ca 5 bönder inom 1 kilometers omkrets. Tillsammans med sina söner, etc, körde de ofta snöröjning. De visste var stockarna kring vår gräsmatta låg även när det var metervis av snö ovanpå (det här var ju förr i tiden när det fortfarande snöade normalt).
Numera finns ca...ja...jag är osäker, men ca 1.5 bonde kanske, om man ska till decimaler. Och hästuppfödning är roligare och mer lönsamt än riktigt jordbruk eller snöröjning. Kort sagt har vi ingen vidare snöröjning hemmavid längre.

Jösses, så negativ jag låter, men det är inte alls så jag menar smile.gif Jag tycker också att snöröjarna ska skärpa sig och inte ta på sig uppdrag de inte klarar att utföra på ett bra sätt. Men största boven är beställaren av tjänsterna, ofta kommunen antar jag.
Tosan
Det är så förbaskat trist när de inte klarar att hantera plogen...
Nog för att jag hellre hade sett gräskanten ryka än som vi har det nu, halva vägen oplogad för de är så förbaskade rädd om brevlådan så de vågar inte ha plogen närmare än 2 meter. Dessutom går det fort så snön från gatan får vi skotta från garageinfarten, flyger ända ner mot huset.
Var på förvaltningschefen för ett par år sen och frågade om jag skulle börja debitera övertid för all snö vi skottar åt kommun. Faktiskt blev det bättre, plogbilen har bara passerat ett par ggr sen dess, annars har det varit hyveln de ggr de plogat alls...
Men snöröjningen är verkligen under all kritik, både kommunal och vägverkets...
silos
Precis samma sak har hänt här och en av mina små rabatter flög sin kos med stenar och all!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon