Snöröjning har också rationaliserats bort, delvis pga många vintrar med lite snö så att folk har glömt (här i syd), delvis pga att vi svenskar tycker att vi behöver mycket färre bönder. (Vi uppmuntrar storjordbruk och vill inte stödja småjordbruk). Det innebär att färre entreprenörer får köra mer, och ofta är de mer stressade och kör på områden de inte känner dessutom. Kör man tidig morgon i snöglöbb är det inte lätt att se om man råkar vända upp lite jord eller en unges snow-racer. Så ja, klaga hos den vägansvarige för att inte vägpinnar sitter uppe, om det inte hjälper finns alltid alternativet att skotta själv

I mina hemtrakter, kring mina föräldrars boende, fanns när jag växte upp på stenåldern och Stenmark var kung ca 5 bönder inom 1 kilometers omkrets. Tillsammans med sina söner, etc, körde de ofta snöröjning. De visste var stockarna kring vår gräsmatta låg även när det var metervis av snö ovanpå (det här var ju förr i tiden när det fortfarande snöade normalt).
Numera finns ca...ja...jag är osäker, men ca 1.5 bonde kanske, om man ska till decimaler. Och hästuppfödning är roligare och mer lönsamt än riktigt jordbruk eller snöröjning. Kort sagt har vi ingen vidare snöröjning hemmavid längre.
Jösses, så negativ jag låter, men det är inte alls så jag menar

Jag tycker också att snöröjarna ska skärpa sig och inte ta på sig uppdrag de inte klarar att utföra på ett bra sätt. Men största boven är beställaren av tjänsterna, ofta kommunen antar jag.