Full version: Vilken ros blommar nu
Hannele
Såg denna ros på två ställen, mitt i stan och i skärgården,
kan man på bilden se, vilken det är?

[attachment=11658:2308ros.jpg]
noranettan
Den ros som brukar blomma allra längst här (Nora) under säsongen är New Dawn. Den hade i december fortfarande knoppar som aldrig slog ut. Kanske det är så hos er med - kvardröjande knoppar som nu har tinat upp igen i vårvärmen och fortsätter det den inte hann avsluta i december?
Lisbeth zon2
Det skulle vara roligt att ha några riktigt sena rosor, nu när vintrerna är så milda.
Anders Roslagen
Idag när jag gick förbi Handelshögskolan på Sveavägen i Stockholm såg jag att den ena av de två stora rosenbuskarna där blommade med tre klargula utslagna bommor. Vet inte vilken sort det är.

Vid stugan fanns i helgen rosa knoppar på Heritage och Queen of Sweden som såg ut att vara i god form.
AnnammA
Här är en knopp av "New Dawn" fotad nu i januari, kommer den att slå ut tro?(Tror egentligen inte det...)
NewD.JPG

Kajsa
Ja det är väldigt oroande med blommande rosor nu, när kylan kommer sedan minns vi hur det gick förra året.
Mia, zon 3
Jag har också knopp i flera rosor fortfarande, men jag tror att de kommer ramla av sig själva. Värre oroande tycker jag att det är med dem som satt igång de nya skotten redan. Och inte bara lite - Ghislaine har decimeterlånga ljusgröna nytillväxter, med de där ljusgröna skrynkliga bladen som man blir så hjärteknipande lycklig av när man ser dem i april. Men så här års kniper det mer i hjärtat när jag tänker på köldknäppen som med all säkerhet kommer att frysa ned dem till backen innan den riktiga våren är här.....

Vad gäller rosen på bilden - en blek New Dawn, eller en Iceberg, kanske?
noranettan
Ja, det är mycket oroande med alla rosor som har fått vårkänslor. Säger som Kajsa, det minns jag väl hur det gick förra året när kylan slog till. Jag har själv stora fina knoppar (som jag faktiskt inte sett innan) på Stanwell Perpetual.....hm.
renate
Tittade på en del av mina rosor idag,inga knoppar de har ruttnat men nytillväxt pyttesmå blad på en del grenar,hur ska detta går? för en köldknäpp blir det alledes säkert.Man kan ja inte vira in alla rosor i vinterväv när kylan kommer.
Hannele
CITAT (Kajsa @ 14-01-2008, 23:46) *
Ja det är väldigt oroande med blommande rosor nu, när kylan kommer sedan minns vi hur det gick förra året.

Vad hände? Vi hade fantastiskt rossommar, blommade hur länge som helst, inga skadedjur.
Alexander-VG-zon3
har inte haft rosor så länge så jag vet inte hur vintern med dom är , men mina får nya skot ,dock är jag inte så orolig bor ju milt och förra vintern frös inga av mina ner . blommorna som var kvar hade jag inne på julbordet .

Hannele
CITAT (flaxss @ 15-01-2008, 16:18) *
men mina får nya skot

Då har du kanske gödslat för sent? Efter midsommar ska rosorna inte ha kväve.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 15-01-2008, 16:40) *
Då har du kanske gödslat för sent? Efter midsommar ska rosorna inte ha kväve.

mina rosor får inte mycket gödsel den ända dom får är att jag lägger på gödsel på dom i mars sedan får dom leva på det hela säsongen(ändå trivs dom bra och blommar jätte vackert ,fast det inte är optimalt ) . plus tillägga moränjorden och sandjorden som är där (med inslag av lera dock)så vattnar jag ut det försvinner det snabbt .

det ända som fryser ner är några ömtåliga verkligen ömtåliga zon 0-(1)rosor men dom är jag inte så noga med om dom överlever eller inte .

många av mina rosor har bladen kvar hela vintern och nu har en del av dom skjutit nya skott .

men skulle dom frysa ner får dom göra det . är inte alls orolig för vintern . har ju många rosor som går till zon 3(4) och mina rosor är planterade i zon 1-2(skyddande lägen zon0-1) , så dom brukar klara sig hur vintern än blir .
noranettan
CITAT (Hannele @ 15-01-2008, 16:01) *
Vad hände? Vi hade fantastiskt rossommar, blommade hur länge som helst, inga skadedjur.

Vi hade väldigt varmt i december och halva januari förra vintern, kylan slog till ordentligt i februari. Det som hände här var att flera rosor startade upp sin säsong och när det blev kallt frös de hårt tillbaka. Tex Veilchenblau blommade bara på de nedersta grenarna, likaså Blush Rambler, Aklse Olsen och Constance Spry. Rosa longicuspis blommade öht inte alls. Men annars håller jag med dig om att det totalt sett var en fantastisk rosensommare. De gillade nog det engelsa vädret, svalt och regnigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon