Full version: Hushållskompost
Eleena
Vad kan man lägga i hushållskomposten? Alltså från hushållsavfallet, inte plast och burkar etc. Kaffesump? Bröd? Kokt överbliven pasta? Eller är det bara skal som är ok att slänga i den?

Har en (liten) plastkompost med lock, vet inte om den är isolerad (relativt nyinflyttade...).
KURT
I princip ALLT som är organiskt. Men man kan behöva hjälpa till med någon form av strömaterial (torra löv, papper, sågspån.....), annars kan det bli alltför fuktigt. Men det är viktigt att den är tät så att inte gnagare kan komma in i den.
Eleena
Tack för svaret Kurt!

Menar du att mna kan lägga i ALLA matrester (om den är tät), alltså inklusive kött och tillagad mat?
KURT
CITAT (Eleena @ 14-01-2008, 15:28) *
Tack för svaret Kurt!

Menar du att mna kan lägga i ALLA matrester (om den är tät), alltså inklusive kött och tillagad mat?

Ja, men lägger man i kött och fisk är det bara ännu mycket viktigare att den fungerar som den skall. Annars kan det snabbt börja lukta illa eller komma en massa flugor. Men fungerar den bara bra, så går det bra att även slänga kött och fisk i den.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan, men lagligt sett ska man nog ha tillstånd från kommunen och en godkänd kompost för att få slänga sånt som köttrester.

I många kommuner kan det dock löna sig att skaffa en godkänd kompost för på många håll kan man få lägre sophämtningsavgift ifall man komposterar i en godkänd kompost
Piccante
Jag hör till de som komposterar ALLT. Som det har påpekats tidigare, komposten bör fungera bra och ha snabb nedbrytning om man ska kompostera kött o fisk. Man hör ibland att man inte ska kompostera vissa fruktskal men jag slänger i de med. Visst kan det vara svampmedel och gifter på skalen men det var det förmodligen i frukten oxå! skal brukar försvinna även om vissa tar lite längre tid.
Eva i Västerås
Jo, jag hörde en bra kommentar till det där med fruktskal och bekämpningsmedel.

"Om vi anser att det är för mycket bekämpningsmedel i fruktskalen för att vi ska våga kompostera dem, hur kan vi då ha samvete att köpa den frukten, med tanke på vad de som ARBETAR med odlingarna utsätts för?"

Slutsatsen blir alltså att detta är ett synnerligen starkt argument för svenskodlat och kravodlat!
ulrika falkman
Här fick jag bra tips när jag sökte förra året!

http://www.odla.nu/artiklar/kompostera_det.shtml

/Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon