|
*Ulrica*
14-01-2008, 15:29
Jag har en hel del rotskott från vanlig bondsyrén och tänkte skaffa mej massa fler genom att kapa av ett antal jättegamla, höga, kala syrener. Av detta vill jag skapa en ny häck på en annan plats, eventuellt med inblandning av köpta plantor. Hur och när ska jag göra detta?
Så här har jag tänkt:
Kapa av de gamla syrénerna 10 cm. ovan mark. Vänta på rotskott. När ska jag kapa för att få flest rotskott?
Gräva upp befintliga rotskott och plantera dem på nytt ställe. När, hur djupt, hur tätt och ska jag gödsla samtidigt?
Beskära rotskotten för att få en välförgrenad buske som är tät ända nerifrån. När och hur ska jag gå tillväga?
Jag vet att det finns massor av frågor om syrén på forumet men jag har läst en massa och hittar ändå inte riktigt svar på alla mina frågor.
Anders Roslagen
14-01-2008, 20:57
Man kan säkert göra på fler sätt, svårt att veta vad som är bäst. Jag har grävt upp syréner med rejäla rotklumpar i januari och det har gått bra. Jag har då sågat av de gamla stammarna helt, inga stumpar för jag ville ha de nya stammarna helt nedifrån. Hur tätt kan vara en smaksak, beror på bredden av häcken också, man kanske vill ha tätt mellan småskotten för att det ska se bra ut de första åren och sedan gallrar man successivt. De planteras på samma djup som de stått.
Näringsrik och väldränerad jord tycks de behöva för att växa snabbt, vattning under sommaren.
Syrén tycker jag aldrig är riktigt grön hela vägen ned, i alla fall inte lika mycket som högre upp. Beskär man syrén hårt så blir det inte mycket av blommor.
*Ulrica*
14-01-2008, 21:11
CITAT (Anders Roslagen @ 14-01-2008, 20:57)  Jag har grävt upp syréner med rejäla rotklumpar i januari och det har gått bra. Jag har då sågat av de gamla stammarna helt, inga stumpar för jag ville ha de nya stammarna helt nedifrån. Ok, du menar att du flyttade de avkapade gamla syrenerna för att rotskotten skulle komma upp på det nya stället? Smart i så fall!
Det kan förstås lyckas att flytta bara rotklumpar men månne inte tillväxten kommer snabbare igång om man lämnar kvar stamdelar med några par bladknoppar? Fotosyntesen behöver ju lövmassa. Rotmassa skall etablera sig och behöver all näring den kan få. Plantan kan sedan själv avgöra vilka stamdelar den vill ha kvar och vilka stamdelar den klarar sig utan. Jordförbättring före omplanteringen och bevattning de första säsongerna efteråt är viktiga.
Anders Roslagen
15-01-2008, 16:07
Bondsyréner brukar ha en hel del småskott runt de grövre stammarna, i alla fall var det så på dem jag flyttade, småskott i hela rotfilten i jordklumparna, så visst fanns det många blad som genast slog ut på våren.
pleximaster
16-01-2008, 06:53
Jag gjorde som anders när jag flyttade en gammal syrenberså som stod för nära huset när vi skulle dränera. Kapade de tjocka stammarna med marken och grävde upp jordklumparna. Jordklumparna stod sedan ovan jord i en dryg månad innan de planterades på grund av att dränerings och anlägging av ångar drog ut på tiden. De klarade sig dock fint. Syrener är rätt sega. Första året bara blad andra året några blommor. I år se de ut att komma jättefint.
mvh plexi
Aqvakul
16-01-2008, 09:23
Jag har flyttat hela rotklumpar med gott resultat. Tyvärr är det så med syrener att man lite får välja mellan tätt och kompakt eller ymnig blomning.
*Ulrica*
16-01-2008, 10:43
CITAT (aq42 @ 16-01-2008, 09:23)  Tyvärr är det så med syrener att man lite får välja mellan tätt och kompakt eller ymnig blomning. Hm, men kan man inte få tätt och kompakt utan blommor de första 5-6 åren för att sedan sluta beskära och få mer blommor? Då borde de väl ha blivit tillräckligt förgrenade? Eller tänker jag fel?
Anders Roslagen
16-01-2008, 13:23
Visst kan du göra så, Ulrica!
Du har fått bra råd redan, här är ett svar till:
Kapa av de gamla syrénerna 10 cm. ovan mark. Vänta på rotskott. När ska jag kapa för att få flest rotskott?
Med vårvinterbeskärning får du absolut flest stubb- och rotskott. Kombinerar du med att luckra jorden ytligt 30-50 cm kring buskarna och att vattna på våren och försommaren får du ännu bättre växtkraft.
Jag gör alltid som Anders beskriver, sågar ända nere vid marken för att undvika stumpar som både får buskarna att se kapade ut i många år och dessutom ofta angrips av svamp som hämmar tillväxten.
Gräva upp befintliga rotskott och plantera dem på nytt ställe. När, hur djupt, hur tätt och ska jag gödsla samtidigt?
Det går mycket snabbare att få upp ett syrénbuskage från rotskott och plantor med rötter, än med sticklingar (årsskott). Dessutom klarar sig rotskott mycket bättre om det skulle bli torrt. Ju större rotsystem du får med, desto bättre klarar växten sig.
Beskära rotskotten för att få en välförgrenad buske som är tät ända nerifrån. När och hur ska jag gå tillväga?
Satsa på jorden istället för på beskärning. Om du luckrar, kogödslar och framför allt vattnar så får du mycket bättre tillväxt än med beskärning. Bevattning försommar och sensommar brukar ge bäst resultat om du måste välja. Hellre en torka i juli än i juni, och ingen torka i augusti!
*Ulrica*
18-01-2008, 09:06
CITAT (Cilla @ 18-01-2008, 04:41)  Beskära rotskotten för att få en välförgrenad buske som är tät ända nerifrån. När och hur ska jag gå tillväga?
Satsa på jorden istället för på beskärning. Om du luckrar, kogödslar och framför allt vattnar så får du mycket bättre tillväxt än med beskärning. Bevattning försommar och sensommar brukar ge bäst resultat om du måste välja. Hellre en torka i juli än i juni, och ingen torka i augusti! Hm, det fattar jag inte riktigt? Du menar att skotten blir välförgrenade om det får mycket vatten och näring? För jag vill nämligen inte ha de typiska kala stammarna en halvmeter upp som jag har nu...
Alla skott på syrén stammar upp sig även om det brukar ta ganska många år. Det huvudsakliga sättet att hålla ett buskage grönt uppifrån och ned är att se till att busken strax intill de äldre stammarna föryngrar sig genom att skicka nya skott så att man så småningm kan såga de äldsta till marken, och att det är tillväxt i buskaget över huvud taget. Syrén som står i god jord förgrenar och föryngrar sig själva så bra att det är mycket sällan man måste göra några ingrepp för att få den helgrön och blommande. Man kan också småklippa, men det blir inte naturlig fortsatt tillväxt med många förgreningar utan antingen två till en början raka spret på en död stump, eller flera raka spret på en grövre, så småningom svampangripen stump. Lika sällan blir det friskt, och för varje klipp fördröjer man dessutom blomningen på grenarna. Jag vet att många ändå lockas till småklipp och avkapningar stumpvis av syrénstammar. Men prova skillnaden! Kapa och småklipp i häcken/syrénraden på ena änden, och på den andra ta bort en grov stam ända nere vid marken, luckra jorden, häll på lite kogödsel och framför allt vattna på försommaren. Själv har jag experimenterat hej vilt med mina egna syréner för att lära mig hur de fungerar. Som tur är är det rätt många år sedan, för de flesta beskärningar ovan jord blir synliga som "kapställen" så länge man behåller den kapade stammen. Så småningom håller jag nu på att ta bort alla experimentkapningar och beskurna stammar ända ned till marken för att få buskagen att satsa på det som kommer nedifrån. Apropå estetik förresten. Det finns en hel del som till och med beskär för att syrénens stammar ska bli synliga! (Själv tycker jag det är vackrare än stumpkapningar med kvastskott, men smaken är så olika!)
*Ulrica*
18-01-2008, 20:39
CITAT (Cilla @ 18-01-2008, 18:51)  Det finns en hel del som till och med beskär för att syrénens stammar ska bli synliga! Det är ju jättesnyggt på rätt ställe men om man vill ha surenen som vindskydd och avskärmare så funkar det mindre bra...
Bra tråd! Jag "kapar" den lite och lägger in en fråga: jag planterade på hösten för drygt 2 år sedan en syrenhäck med blandade små rotskott (20 cm pinnar) och lite större skott (1-3 grenar upp till cirka 1,70 m höga). Jag har låtit dem vara obeskurna för att de skall kunna bilda rötter och jag har vattnat dem ordentligt. Jorden är inte så bra och tyvärr väldigt olucker (byggmaskiner som packat hårt och hur skall man lyckas lösa det på en hel tomt?!?), men jag har gödslat med hästgödsel och lagt på ganska mycket träklipp och en del hönsgödsel. Det hela ser ut att ta sig bra och jag hade egentligen tänkt beskära de större skotten nu till feb/mars för att få bättre tillväxt och bättre förgrening nertill.
När jag läser Cillas inlägg blir jag dock tveksam. Skall jag låta allt vara obeskuret hellre?
Det är ok om häcken blir rätt hög, men jag vill gärna ha den tät nertill.
*Ulrica*
19-01-2008, 09:02
CITAT (josohl @ 18-01-2008, 21:58)  Det hela ser ut att ta sig bra och jag hade egentligen tänkt beskära de större skotten nu till feb/mars för att få bättre tillväxt och bättre förgrening nertill. Skall jag låta allt vara obeskuret hellre? Det är ok om häcken blir rätt hög, men jag vill gärna ha den tät nertill. Jag förstår Cillas inlägg såhär: det spelar ingen roll om du beskär eftersom de nya skotten också blir långa pinnar. Då måste du hålla på och alltid beskära och får inga blommor. Bättre då att se till att det kommer rotskott som gör häcken tät nerevid. Detta genom att såga av gamla stammar vid rotknölarna och vattna och gödsla. Jag funderar dock på att beskära småskotten en gång när de är riktigt små (kanske innan jag flyttar dem) för att de ska förgrena sig åtminsone till två pinnar... Vad säger du Cilla?
Jo, det var ungefär så jag tänkte också, om jag beskär blir det iallafall två eller tre pinnar av de större skotten... Jag har ju inga gamla stora stammar att skära ner som det kan komma rotskott från...
Håller med - bra tråd detta, som vi kommer att kunna hänvisa till i framtiden!
Jag fortsätter med en dåres envishet tala om jordens betydelse för hur täta, välväxta och friska båda era syréner kommer att vara... Har själv i början av mitt trädgårdsaktiva liv trott på trädgårdsböckernas klipptips, dvs att jag skulle kunna sköta det mesta med sax och såg. Det är ju ett jobb jag tycker är kul att utföra också. Men så småningom började jag undra varför resultaten inte blev som det stod i många trädgårdsböcker (att många buskar blir tätare med beskärning): Varför svarade den frodiga busken på beskärning med enorma skott och varför svarade den spensliga bara med ett par enstaka?
Särskilt gällde detta faktiskt syrén och schersmin. Och som nybörjare trodde jag ju att en beskärning till, lite mer den gången, skulle få fräs på det hela... Och visst blir det lite fräs. Men knappast tätare!
Sedan började jag jobba mer med jorden. Inte med att i huvudsak tillföra så mycket mer än vatten vid torka. Men med att luckra och därmed syresätta. Vilken skillnad! (Sekatören kan gå och gömma sig.)
Om man satt syrén i en sammanpackad jord, och dessutom satt plantorna i varsin planteringsbädd istället för ett dike, så kommer den för alltid ha svårt att skicka rotskott. Och det man får är i bästa fall en pinne som det förgrenar sig på.
Om man klipper av ett ungt syrénskott på vårvintern så blir det oftast två skott till att börja med. Istället för ett längre skott som förgrenar sig det året så får man två som förgrenar sig året eller två år därpå, beroende på hur plantan mår. Det talar för att man ska klippa småskott när de är unga. Men - om jordförhållandena är dåliga så kommer de där två skotten efter beskärning bli mycket korta, och det kommer att ta lång tid innan de i sin tur utvecklas, förgrenar sig och till slut utvecklar blomanlag. Om de utvecklas alls.
Titta på tillväxten i era syrénbuskar. Det som växte senast i somras är toppknoppen längst ut på alla grenar. Följ några grenar från toppknoppen och inåt till dess ni ser en liten ring runt grenen. Den markerar där den grenen slutade växa förrförra sensommaren, och började växa i somras. På en ung syrénplanta som har goda växtbetingelser bör tillväxten vara i snitt 30-40 cm och samtidigt bör busken ha skickat helt nya skott på olika ställen som är 1 meter långa utan sidogrenar utan ringar, som växte ut förra sommaren. Efter 5-10 år börjar rotskotten komma, det är samtidigt ungefär som de äldsta 5-10 år gamla stammarna börjar stamma upp sig, dvs släppa sina lägre grenar (bl a eftersom de skuggas av rotskotten intill). När syrén har jordförhållanden som de ska ha behöver man inte göra något alls, de blir bustäta!
Har man en svagväxande syrénrad eller buskage kan man snabbast förtäta den genom att - luckra jorden och om planteringen är så ny som 2 år kan man gräva lite djupare mellan plantorna - sätta några friska nya plantor mellan de man har - hålla vattnat vid torka
Men som sagt - testa själva genom att klippa i en buske och att jobba med jorden i en annan! Ofta blir man inte övertygad förrän man testat själv.
*Ulrica*
20-01-2008, 08:40
Wow Cilla! Det där räckte ju nästan till en bok om syrénskötsel! Jag tackar så väldigt mycket för att du delade med dej av den erfarenheten! Så mycket bättre än att själv komma fram till något liknande om 5-10 år! Den här tråden hamnar bland mina favoriter! Endast två frågor återstår (som jag inte tror jag fått svar på): Närska jag flytta rotskotten till sitt nya ställe? Snart? I mars? Till hösten? Jag bor i zon 2-3. När jag nu planterar rotskotten i ett dike, ska jag gödsla i diket först och sedan ovanpå eller bara ovanpå? Jag har tillgång till hästgödsel, är det bra eller ska jag köpa något?
pleximaster
20-01-2008, 17:40
JA! Cilla borde få Guldmedalj i träd-skötselråd! mvh plexi
CITAT (*Ulrica* @ 20-01-2008, 08:40)  Wow Cilla! Det där räckte ju nästan till en bok om syrénskötsel! Jag tackar så väldigt mycket för att du delade med dej av den erfarenheten! Så mycket bättre än att själv komma fram till något liknande om 5-10 år! Den här tråden hamnar bland mina favoriter! Endast två frågor återstår (som jag inte tror jag fått svar på): Närska jag flytta rotskotten till sitt nya ställe? Snart? I mars? Till hösten? Jag bor i zon 2-3. När jag nu planterar rotskotten i ett dike, ska jag gödsla i diket först och sedan ovanpå eller bara ovanpå? Jag har tillgång till hästgödsel, är det bra eller ska jag köpa något? Att ni orkar läsa när jag blir så långrandig... TACK! Kul också med dessa fortsatta frågor. - När flytta? Jag skulle säga - när du har tid. Du kan flytta nu om marken är mjuk och du kan flytta i vårvinter och i vår och till och med under sommaren. Det är bättre att flytta när de inte har blad eller svällande knoppar, men om du har tid att vattna någon månad efter flytt så kan du också flytta under bladsäsongen. Syrén är tålig om man gör bra växtbäddar och om man vattnar. - Var gödsla? Alltid och utan tvekan PÅ TOPPEN av växtbäddarna. Alltid när man planterar vedartat. Lägger man kompost, gödsel eller organiskt material längst ned bryts det ned där och bildar gaser osm inte är bra för växten. Man härmar alltså naturen och lägger organiskt material samt gödsel som om det föll ned från intilliggande växtlighet. Riktmärke brukar vara att man lägger köpejord, kompost, löv, kogödsel eller liknande i det översta 20 cm skiktet. - Hästgödsel är jättebra! Absolut bäst är om den legat till sig, dvs "brunnit" som man säger och därmed komposterat sig själv i ca 3-6 månader. Om man bara har färsk hästgödsel - blanda med torv, löv eller annat kolrikt som du har och lägg på toppen och skydda stammarna. Färsk gödsel får inte komma i direkt kontakt med växtens olika delar; rot, stam mm. När jag har färsk eller obrunnen gödsel brukar jag lägga den på absoluta toppen och skydda med sten runt stammar. Den får liksom regna och rinna ned lite långsamt, och jag lägger inte så tjockt lager.
*Ulrica*
21-01-2008, 09:55
Åh! Cilla! [attachment=11932:hjärtskylt.gif] TACK igen för att du tar dej tid att ge så utförliga och tydliga svar! Nu tror jag nog att jag ska klara av detta. Kommer nog att börja gräva ganska snart då. Eller... typ tvinga sambon...
Sommartjejen
01-02-2008, 09:53
Lyfter på hatten, niger och tackar Cilla  Min syrenhäck (som är allt annat än en snygg syrenhäck) ska få sig en ordentlig omgång snart. Sommartjejen
Jag har börjat att gallra ur vår syrenhäck och såg att de fåtal grenar jag jämnade vid marken i fjol har skjutit jättefina nya skott Nu är jag än mer inspirerad av att ta tag i det hela som verkar vara ett rätt mastigt projekt om än inte lika svårt som äppelträden som skrämmer mig en del
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|