Varje år har jag försökt odla melon. Det blir inget. Har provat några olika sorter, förodlar, men när jag planterar ut plantorna i växthuset händer inget... Dom brukar vara sådär 10 cm plantor hela sommaren, inga frukter heller då förstås.
Vilken sort skall jag prova iår, skall beställa fröerna snart, och jag har inte gett upp än.
Åsa, mälardalen zon 2
14-01-2008, 17:00
Kanske du planterar ut för tidigt då stannar ofta melonplantorna i tillväxt har jag märkt, det måste vara runt +15C i marken när man planterar ut, förra året var ingen vidare melonodlingssommar ens om man hade växthus. Fast vid hyfsade somrar tycker jag det blir frukt och jag brukar köpa av Runåbergs och så brukar jag välja en sort med snabb utvecklingstid + står det att den klarar lite kyligare odlingsförhållanden är det också bra.
De jag har testat är Sweet Granit 70 dagar sortbeskrivn: En av de tidigaste för friland och växthus. Den ger något avlånga, svagt nätade frukter på 1-1,5 kg med orange fruktkött. De växer på medelkraftiga rankor, som går bra att binda upp. Sweet granite är en melon som utvecklats för nordliga förhållanden och är motståndskraftig mot fusariumsvampar.
Och Jenny Lind 76 dagar (den var ny förra året hos runåbergs och jag hann aldrig få några frukter som var 100% mogna men jag testar väl iår igen) sortbeskrivn: Urspungligen från Armenien, men förbättrad och namngiven i USA kring 1850. Näktergalen från Sverige, Jenny Lind, som var mycket populär i USA, fick ge namn åt denna unika melon med sitt saftiga limegröna kött, så sött och aromatiskt att du vill sjunga. Frukten är ganska liten, kring 0,5 kg, kraftigt nätad och har en turban vid blomändan.
Ok, tack, då skall jag leta efter någon av de sorterna. Sorten jag povade sist heter Minnesota midget tror jag, den skall vara tidig och tåla lite kyligare, men inte gillade den mig för det. Men, jag har inte gett upp än!
Lill Kaja
22-01-2008, 08:58
Jeg har vanlig vannmelon (vattenmelon) i drivhuset hver sommer. Sorten som funker best hos meg her i son 4-5 heter 'Sugar Baby' og er temmelig vanlig. Gir fotbollsstora gode frukter:) Obs, behøver hjelp med pollineringen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.