MariaS
Det kom ett tjuvskott på grundstammen av min citron. Naturligtvis knipsar jag av det, men sätter det i vatten. Och tro det eller ej, det faktiskt ut som om det är en rot på gång.
[attachment=11663:Citrus_grandis2.jpg][attachment=11664:Citrus_grandis.jpg]
En (o)kvalificerad gissning är att det är en Citrus grandis - pummelo som grundstammen består av. Undrar om det går att få frukt på den som krukväxt?
freddie
Jag är ju nybörjare, men det var ju väldigt intressant att höra att du lyckades få en rot genom att ställa den i vatten. smile.gif Själv har jag misslyckats med alla typer av citrussticklingar hittils. sad.gif
MariaS
CITAT (freddie @ 14-01-2008, 18:03) *
Jag är ju nybörjare, men det var ju väldigt intressant att höra att du lyckades få en rot genom att ställa den i vatten. smile.gif Själv har jag misslyckats med alla typer av citrussticklingar hittils. sad.gif

Jag med! Så döm om min förvåning... Ska bli kul att se vad det blir av den
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 17:38) *
Det kom ett tjuvskott på grundstammen av min citron. Naturligtvis knipsar jag av det, men sätter det i vatten. Och tro det eller ej, det faktiskt ut som om det är en rot på gång.
[attachment=11663:Citrus_grandis2.jpg][attachment=11664:Citrus_grandis.jpg]
En (o)kvalificerad gissning är att det är en Citrus grandis - pummelo som grundstammen består av. Undrar om det går att få frukt på den som krukväxt?

grattis , ymp stammen brukar vara Poncirus trifoliata citrontörne eller Citrus aurantium , fast det är kankse inte samma stam i alla ?
MariaS
CITAT (flaxss @ 14-01-2008, 18:33) *
grattis , ymp stammen brukar vara Poncirus trifoliata citrontörne eller Citrus aurantium , fast det är kankse inte samma stam i alla ?

Nja, vingen verkar både längre och bredare på min stickling än på aurantium, sen har den ju inga taggar som citrontörnen. Men säker är jag inte!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 18:57) *