MariaS
Det kom ett tjuvskott på grundstammen av min citron. Naturligtvis knipsar jag av det, men sätter det i vatten. Och tro det eller ej, det faktiskt ut som om det är en rot på gång.
[attachment=11663:Citrus_grandis2.jpg][attachment=11664:Citrus_grandis.jpg]
En (o)kvalificerad gissning är att det är en Citrus grandis - pummelo som grundstammen består av. Undrar om det går att få frukt på den som krukväxt?
freddie
Jag är ju nybörjare, men det var ju väldigt intressant att höra att du lyckades få en rot genom att ställa den i vatten. smile.gif Själv har jag misslyckats med alla typer av citrussticklingar hittils. sad.gif
MariaS
CITAT (freddie @ 14-01-2008, 18:03) *
Jag är ju nybörjare, men det var ju väldigt intressant att höra att du lyckades få en rot genom att ställa den i vatten. smile.gif Själv har jag misslyckats med alla typer av citrussticklingar hittils. sad.gif

Jag med! Så döm om min förvåning... Ska bli kul att se vad det blir av den
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 17:38) *
Det kom ett tjuvskott på grundstammen av min citron. Naturligtvis knipsar jag av det, men sätter det i vatten. Och tro det eller ej, det faktiskt ut som om det är en rot på gång.
[attachment=11663:Citrus_grandis2.jpg][attachment=11664:Citrus_grandis.jpg]
En (o)kvalificerad gissning är att det är en Citrus grandis - pummelo som grundstammen består av. Undrar om det går att få frukt på den som krukväxt?

grattis , ymp stammen brukar vara Poncirus trifoliata citrontörne eller Citrus aurantium , fast det är kankse inte samma stam i alla ?
MariaS
CITAT (flaxss @ 14-01-2008, 18:33) *
grattis , ymp stammen brukar vara Poncirus trifoliata citrontörne eller Citrus aurantium , fast det är kankse inte samma stam i alla ?

Nja, vingen verkar både längre och bredare på min stickling än på aurantium, sen har den ju inga taggar som citrontörnen. Men säker är jag inte!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 18:57) *
Nja, vingen verkar både längre och bredare på min stickling än på aurantium, sen har den ju inga taggar som citrontörnen. Men säker är jag inte!

inte jag heller dunno.gif
blomkronan
Hej Maria
Nu är jag nyfiken hur gick det??? fick du din stickling att rota sig?? hur gick det sen...

Jag hade av en gren på min nyköpta i dag -cry-.gif den är ca 20 cm lång. Hur ska jag göra för att få den att rota sig?
Fungerade det med att sätta den i vatten?
MariaS
CITAT (blomkronan @ 21-12-2008, 22:29) *
Hej Maria
Nu är jag nyfiken hur gick det??? fick du din stickling att rota sig?? hur gick det sen...

Jag hade av en gren på min nyköpta i dag -cry-.gif den är ca 20 cm lång. Hur ska jag göra för att få den att rota sig?
Fungerade det med att sätta den i vatten?

Jag glömde tyvärr bort att vattna den vid ngt tillfälle, så den sticklingen finns tyvärr inte kvar längre. Men det gör inget, Jag har ju massor av andra citrusar istället...
Christer i Falköping
De brukar rota sig fint om man sätter dem i sandblandad torv. Jag har hittills aldrig fått ett tjuvskott som är citrontörne, däremot har de oftast varit pommerans. Citrontörnen känner man ju lättast igen på bladen då de sitter tre tilsammans och att de har taggar.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon