Mi70
Vilka kryddor är härdiga;

Oregano
Citronmeliss
Salvia
slätbladig persilja

Och hur förökar jag luftlök, eller är den härdig, eller måste man peta ner små plantor innan hösten, för några sådana har jag inte?
andreas i uppsala
Jag skulle säga att alla dessa äro härdiga.Jag har själv dessa utom persiljan och jag bor i zon 3. Låt dem vissna ner på hösten(fungerar som ett skydd) och lägg begrav dem med löv(granris är inte så bra för det blir fuktigt under den,använd granris till lite större växter)eller det du tycker är bra.
Åsa, mälardalen zon 2
De är härdiga även persilja brukar övervintra i zon 2 persilja är 2-årig så den blommar och sätter frö andra året ofta brukar man odla persiljan som ettårig men man brukar hinna skörda en hel del även år 2 innan den går upp i blom men du bör nog även så lite ny persilja nästa år.

Själv täcker jag inga kryddor på vintern de brukar överleva bra ändå. Ofta spelar valet av växtplats större roll för övervintringen än om man täcker eller ej. Många kryddväxter har svårare att övervintra om jorden är för tung och blöt på vintern än om det är lättare jord med bra dränering.
Susanne i Linköping
Litet tillägg: olika sorters salvia är olika härdiga, sägs det. Brokbladiga sorter är mindre härdiga än vanlig salvia. Men min gulbrokiga överlevde den senaste vintern i alla fall (zon II, ganska bra dränerat). Det finns trefärgad också som lär vara ännu mindre härdig men den har jag inte testat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon