Full version: Vit Mjölkört
Sploonge
Är vit mjölkört (rallarros) jätteovanlig?
Jag vet att det finns på flera ställen (diken) här uppe där jag bor.
På ett ställe växer de vid vägen ca 1 mil i sträck.
Riktigt snö-vit är dem, inte minsta rosa-vit. Så det är då ingen hybrid.
Kanske ska åka och plocka frön och skicka till er som vill ha om de är svåra att få tag på.
Ni får höra av er om ni har svårt att få tag i dem. happy.gif

Ska lägga upp bilder på dem när de blommar sommaren 2008.

/alex
*Ulrica*
Jag vet att det finns frö att köpa men jag vet inte hur lätt/svårt det är att få tag i. Man ser dem på bild en del i trädgårdssammanhang. Jag trodde det var en framodlad variant men dina verkar ju vilda. Det ser nog väldigt fint ut när de blommar!
Boxer
Jaaaaaaa! Jag vill hemskt gärna ha. Det har jag letat efter ett tag. smiley_small_hug.gif
Eva i Skåne
Intressant att de växer vilt uppe hos dig
Sådana fröer vill jag gärna ha whist.gif
Fenja
Jag vill också mycket gärna ha fröer! Jag pmar dig!
Mvh
Fenja
Eva zon 1-2
Här har ni en till som skulle bli jätteglad för några sådana fröer. rolleyes.gif
/ Eva
Jan Lindgren
Hej!
Visst ser man vilda ex av vit mjölkört ibland. Jag tog en liten rotbit på ett hygge coh planterade i trädgården. Det har dock börjat bli ovanligt med mjölkört på hyggena häromkring. Rådjuren älskar dem.
MVH
Jan Lindgren
ISIDOR_K
Frösådd av Epilobium angustifolium 'Album', vit mjölkört, ger inte vitblommande avkomma, inte ens om den pollineras av annat vitblommande exemplar. Spontant kan måhända någon tusendels procent ge vita blommor. Alla vita exemplar i en lokal, har troligtvis uppstått genom rotskott från en vit moderplanta.
Vegetabil förökning är mycket enkelt. Varje liten rotbit med nod ger en planta. Se bara till att rotbiten inte torkar ut.
Sploonge
Hittade på Tadera en som säljer frön (Epilobium angustifolium Mjölkört vit)
FÖR 5 KR (25 frön)

Kanske skulle va nåt för er som inte ids vänta tills jag har samlat frön. (höst 2008)
Skulle vara fint att få sätta dom nu i vår...
Annars kan ni PM a mig i sommar så ska jag väl kunna skicka lite frön åt er.

/alex

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon