sparre

Jag har hamnat i rosträsket pga er!!! Har gjort beställning hos Rosenposten och Hortogreen och blev lite orolig hur jag klarar dom .
Orkar ni ge lite råd.Hur dom ska beskäras och optimala placeringar på tomten. Obs zon 2-3.

Rose de Resch
Ulrich Brunner
Mrs John Laing

Grace
Strawberry Hill
Cottage Rose
Courage
SummerplaceCrown Princess Margareta
New Dawn

Hälsningar Anki i Sörmland

Kajsa
Vad roligt att vi fått dig köpa rosor rolleyes.gif
Man brukar säga minst 6 tim. sol är det som gäller för dom ska trivas, blomma. Hur man beskär rosorna är inte så enkelt, det gäller olika för de grupper rosen tillhör, låna " Rosor för nordiska trädgårdar del 2 " av Lars- Åke Gustavsson, den brukar jag gå in och läsa samma dag jag står i klipptagen när jag blir osäker, där står mycket tydligt hur man går tillväga, svårt att fatta det kort för 5 olika grupper som du köpt. Rabatt och Austinrosor fryser ofta ner så där är man glad för det gröna som är kvar, antar dom kan göra det även i zon 2-3 svåra vintrar. Klätterosen New Dawn och Rose de Rescht är tuffa zon 5 rosor, men behöver inte klippas på flera år, låt dom växa till sig först.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon