Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Vargpar siktat i Skene. GP.
Piccante
Hoppas vargstackarna får vara ifred för de lokala "viltvårdarna" bara sad.gif
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2008, 22:04) *
Vargpar siktat i Skene. GP.

Åja. Vi har faktiskt vargar här i gamla skaraborg också. Nu när det var lite snö, hade de lyckats identifiera 5 olika vargspår och tre Lo-spår, varav en med unge. Så visst finns det vilt långt ner i vårt avlånga land. Det är nog dags att acceptera att de finns här för att stanna.
Berith
CITAT (MariaS @ 14-01-2008, 23:33) *
Åja. Vi har faktiskt vargar här i gamla skaraborg också. Nu när det var lite snö, hade de lyckats identifiera 5 olika vargspår och tre Lo-spår, varav en med unge. Så visst finns det vilt långt ner i vårt avlånga land. Det är nog dags att acceptera att de finns här för att stanna.

Vadå gamla skaraborg? naughty.gif

Neej jag är nog inte rädd för vargen, men det är väl lätt att säga utan att ha mött nån. Synd, som han sa i intervjun, att det inte var snö.

inger1
Måtte de få vara ifred. Dom hör faktiskt hemma i vårt land.
Vad som däremot upprör mig är varför inte myndigheterna har tagit itu med kreaturen som går lösa i Askersundstrakten och har så gjort i ett år. Två har nu blivit tre.
Bonden har nu fått respit på två veckor att hägna in dom och bygga regnskydd. Hur i sjutton ska han få in tre förvildade kreatur i ett hägn. Det mest humana är väl att avliva dom. Ibland velar myndigheterna som man blir helt galen.
Gossen Ruda
Tror inte att dom har någon större chans att överleva på sikt tyvärr. För mycket människor och framför allt för många bilar. En har redan blivit påkörd men klarade sig.
skogstroll
För några år sen var det en varg ute hos mig är lite ovanligt tror jag... Den kom väl söderifrån; sen Haninge, Tyresö och så in i stan över Västerbron... det var ju sportigt... Hoppas den klarade sig bara rolleyes.gif
*Ulrica*
Vi har tur som bor på "rätt" sida älven. Sambons jaktkamrat fick in samtal från ett jaktlag i skogen norr om Uddevalla som hade sett varg i skogen. Skulle vargen komma hit skulle inte jag våga gå med hundarna i skogen... no.gif
Vargdödade hundar (varning för otäck bild)
MariaS
CITAT (Berith @ 15-01-2008, 06:25) *
Vadå gamla skaraborg? naughty.gif

Neej jag är nog inte rädd för vargen, men det är väl lätt att säga utan att ha mött nån. Synd, som han sa i intervjun, att det inte var snö.

Jodå, en finns ju i dina trakter och går mellan Ardala och Härlunda. Sen finns det en utanför Vara, två finns runt Tidan och en i Saleby. Sen har ju faktiskt en varg körts ihjäl utanför Vara mot Falköping. Så nog finns de här alltid.
*Ulrica*
CITAT (MariaS @ 15-01-2008, 10:57) *
Jodå, en finns ju i dina trakter och går mellan Ardala och Härlunda. Sen finns det en utanför Vara, två finns runt Tidan och en i Saleby. Sen har ju faktiskt en varg körts ihjäl utanför Vara mot Falköping. Så nog finns de här alltid.
-fear-.gif woääää, från det hållet har vi ingen älv som spärr... fy farao. Hoppas dom inte tar sig över varaslätten, jag tror de skulle trivas här i det folktomma och viltrika Risveden (hysssh- tipsa dem inte!)
MariaS
CITAT (*Ulrica* @ 15-01-2008, 11:11) *
-fear-.gif woääää, från det hållet har vi ingen älv som spärr... fy farao. Hoppas dom inte tar sig över varaslätten, jag tror de skulle trivas här i det folktomma och viltrika Risveden (hysssh- tipsa dem inte!)

Det tar nog många år innan vargen blir så många att de blir ett problem här nere. Vargen är ju ändå ett ganska skyggt djur. Den enda vargen som setts häromkring, är den som kördes över och den var väl inte ens frisk. De andra vet de bara om pga spår och spillning. Vet inte ens om tamboskapen har drabbats häromkring. I alla fall inte så att det synts i nyheterna.
Sailor Pluto
Nej, varför skulle jag vara rädd för vargen? Vi får helt enkelt samsas om utrymmet smile.gif ! Boskap och husdjur kan man faktiskt stänga in på kvällarna, om man misstänker att det finns hungriga vargar i närheten.

P.S Jag bor i ett område där det finns varg.
Grå
CITAT (*Ulrica* @ 15-01-2008, 09:59) *
Vargdödade hundar (varning för otäck bild)

Tittade på bilden och det är ju ingen trevlig syn, men visar ganska klart vad vargarna tycker om vårt avleri. Vi säger att de är släkt och skryter om hur vi "tämjt" vargen, men det verkar ju intre precis som att vargen håller med om släktskapet...

Lars-Olof Arvids
CITAT (Sailor Pluto @ 15-01-2008, 12:25) *
Nej, varför skulle jag vara rädd för vargen? Vi får helt enkelt samsas om utrymmet smile.gif ! Boskap och husdjur kan man faktiskt stänga in på kvällarna, om man misstänker att det finns hungriga vargar i närheten.

P.S Jag bor i ett område där det finns varg.

Instämmer! smile.gif
Nu har tydligen ett vargpar setts ungefär en mil härifrån, åtminstone om man får tro vår lokaltidning. För ett par år sedan slog en varg ett par rådjur kanske 3-400 meter från mitt hus. För min del är de välkomna!

Olle
Solstorm
Problemet är väl att vargen inte är så skygg längre. Den vet att den inte är jagad. Skulle det inte gå att skjuta dem med gummikulor eller något så de börjar bli skygga igen?
Piccante
CITAT (Solstorm @ 04-02-2008, 23:06) *
Problemet är väl att vargen inte är så skygg längre. Den vet att den inte är jagad. Skulle det inte gå att skjuta dem med gummikulor eller något så de börjar bli skygga igen?

Är vargar inte skygga än då??? Att de tydligt såg en varg i Skene berodde ju på att de körde på vargen slap.gif Annars ser man väl mest varg på avstånd de söker ju sig inte direkt till människor.
Solstorm
De går ju väldigt nära husen och in i trädgårdar även när människor är hemma och stökar omkring. Jag skulle allt känna mig bekvämare om de var räddare än så. Att djur som är jagade blir skygga och djur som inte är jagade blir mindre rädda har jag hört på en föreläsning av en etolog.
KURT
CITAT (Solstorm @ 05-02-2008, 01:47) *
De går ju väldigt nära husen och in i trädgårdar även när människor är hemma och stökar omkring. Jag skulle allt känna mig bekvämare om de var räddare än så. Att djur som är jagade blir skygga och djur som inte är jagade blir mindre rädda har jag hört på en föreläsning av en etolog.

Älg och rådjur jagas halva året, det är ju tur att de har lärt sig att aldrig gå in i trädgårdar, annars kunde ju villaägarna få problem med betesskador. Vargen är visserligen allätare, men risken att den skall skada t ex frukträd är nog inte så stor, så det gör nog inte så mycket även om den skulle gå in i trädgården.
Lars-Olof Arvids
Hur ofta jagar man älg och rådjur i trädgårdar? Dessa djur är ofta betydligt mer orädda vid städernas villaområden än i rena skogsbygder. Beror inte det på att det är i skogen man jagar dem?

Olle
KURT
Även på landet får man regelbundet besök av älgar och rådjur i trädgården. Det här att djur skulle bli rädda av jakt är nog till en stor del en myt. Vid jakten jagas det ju i allmänhet i ett lugnt tempo, och de djur som skjuts lär sig ju inget.
Myosotis
Vargar är bevisligen skyggare i de länder där de jagas. Det går inte att jämföra med rådjur. Vargar är flockdjur, så om en flockmedlem dör där det luktar människa så har de återstående lärt sig något.
Gunilla T
Så glad jag blir när jag läste denhär tråden...ingen som skriker att vargarna skall skjutas.

Roligt att det finns så många djurvänner här..kram på er!
Lars-Olof Arvids
Kram tillbaka! smiley_small_hug.gif

Olle
Piccante
CITAT (KURT @ 05-02-2008, 08:39) *
Även på landet får man regelbundet besök av älgar och rådjur i trädgården. Det här att djur skulle bli rädda av jakt är nog till en stor del en myt. Vid jakten jagas det ju i allmänhet i ett lugnt tempo, och de djur som skjuts lär sig ju inget.

Dels lär sig inte skjutna djur något (men de upprepar inte sitt beteende iofs) men tyvärr skjuter man ofta fel djur oxå. De gjorde studier på det i Norge. När ett samhälle hade mycket problem med lodjur som ofta gick in på gårdar och tog katter och höns mm så gick jägarna ut i skogen och satte sig på pass och sköt lodjur. Upphörde lodjursproblemet för det? Nej, jägarna sköt lodjur i skogen och sköt de som hävdade sina revir där. De lodjur som kom fram till bebyggelsen var de som inte hade revir utan var undanträngda från skogen och sökte sig till öppnare landskap.
KURT
Jag förstår inte hur jägare skall kunna skjuta enstaka individer i en vargflock? Då måste kunna identifiera de enskilda individerna, veta vilken position resp. varg har i flocken, så att de inte skjuter alfa-hanen eller alfa-honan. Annars riskerar ju bara flocken att splittras, och en massa ensamma vargar som inte är speciellt effektiva jägare ensamma skall ha mat! Och att vid ett och samma tillfälle lyckas skjuta en hel flock är inte speciellt sannolikt.
niklaswik
Precis. Och nu ska "ett 40-tal" jägare (anonyma så klart, "vargkramarna" är ju såååå farliga..) ut i skogarna i Voxnareviret utanför Edsbyn och skjuta en av de sju vargarna i reviret. Därigenom tror man sig komma tillrätta med sitt problem.

Nu ville dom iofs skjuta 3 st men Naturvårdsverket gav bara tillstånd till en men det känns ändå inte troligt att folk blir mindre rädda för att det är fyra vargar istället för sju. Rädslan för varg har jägarna tutat i oss/dom såpass att den förmodligen finns kvar vare sig vargarna finns kvar eller inte.
Gunilla T
Vilken kunskap ni har om vargar och deras beteenden...imponerad!

Har en känsla av att vargen ofta blir "oskyldigt dömd"..läste någonstans att man numera kan ta DNA prov på rivna tamdjur och därmed kunnat utesluta vargen som förövare, oftast har det varit hundar som rivit djuren.

Agria brukar ge ut statistik varje år och de hävdar att vargdödade jakthundar inte alls är så vanligt. Fler hundar skadas och dödas av jägarna själva än av vargen. Har tyvärr inte kvar artikeln.
*Ulrica*
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 14:20) *
Fler hundar skadas och dödas av jägarna själva än av vargen.
Oj, nu måste jag protestera! Såna "rykten" är inte bra att sprida utan en säker källa som uppbackning. Det är helt okej att ni gillar vargar och kanske tillochmed är jaktmotståndare men det där var kanske lite väl magstarkt!

Vargdödade hundar i Sverige under november och december 2007:

"December
22 december. En blandrashund attackerades och dödades av varg när hunden drev rådjur. Attacken inträffade i Gunnita, Värmland.
21 december. En wester terrier dödades av varg i Ekshärad, Värmland. Hundägarna släppte ut terriern när de skulle ut hämta ved på kvällen. Terriern kom inte tillbaka och efter en stund kunde ägarna konstatera att hunden dödats av varg på gårdstomtens gräsmatta, några meter från boningshuset.
15 december. En tax vargdödades i Åtorp, Örebro län. Detta var den tredje hunden som dödats av vargar från Hasselforsreviret sedan 16 oktober 2007.

November
27 november. En Cairnterrier släpptes ut för en kvällsrunda i trakterna av Karlskoga och Gyttorp. Terriern kom aldrig tillbaka och en vecka senare hittades resterna av hunden. Länsstyrelsens besiktning visade att hunden sannolikt dödats av varg.
17 november. En schillerstövare dödades av varg strax söder om Vansbro i Dalarna. Stövaren angreps och dödades under pågående hardrev. Detta är den femte hunden som angripits i höst av vargar i Äppelboområdet.
10 november. En femårig jämthund dödas av varg strax väster om Hofors. Hunden skällde ståndskall på älg då den plötsligt attackerades och dödades."

Källa: Svenska Jägareförbundets lista över vargdödade hundar.
Gunilla T
Jag vet att jag läste detta i Agrias statistik (inte Jägarförbundets) men har tyvärr inte artikeln kvar. Är ingen vän av ryktesspridning så eftersom jag inte har källan kvar kan vi väl lämna det därhän Okej?
KURT
I vargreviren utgör vargen ungefär samma risk som trafiken för jakthundrar, men andra skador (skadskjutning, bortsprungna hundar , olyckor och rena sjukdomar dominerar). Men det är alltså i vargreviren.

http://www.viltskadecenter.se/
*Ulrica*
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 14:50) *
Jag vet att jag läste detta i Agrias statistik (inte Jägarförbundets) men har tyvärr inte artikeln kvar. Är ingen vän av ryktesspridning så eftersom jag inte har källan kvar kan vi väl lämna det därhän Okej?
Ja, visst, men menar du att Agria skulle ha statistik på att fler hundar dödas och skadas av jägare än av vargar? Det låter som en dåligt påhitt av någon som inte gillar jakt.... confused.gif

För att öka förståelsen för att det här med vargar är ett ganska komplext problem så ber jag er att läsa den här artikeln skriven av en besiktningsman (kvinna) på länsstyrelsen i Värmland:En besiktningsmans vardag.

Det är säkert lätt att älska vargar om man bor i en storstad och bara ser dem på TV (stockholmare klagar på fästingar i stället). Men bor man i ett vargområde och har småbarn, husdjur och hundar och dessutom rör sig mycket i skog och mark så tror jag att man får en lite mer nyanserad bild av vargfrågan. Exempel: I samband med riksdagsvalet 2006 folkomröstade fyra kommuner i Dalarna om rovdjursfrågan. Frågan löd: Ska kommunen verka för att det ska bli möjligt att freda tamdjur och hundar vid ett direkt rovdjursangrepp även utanför hägn? Det sammanlagda resultatet i de fyra dalakommunerna var att 71,6 procent röstade ja, 19,4 procent röstade nej och 9 procent blankt.

Sen måste inte allt vara så svart eller vitt. Bara för att jag skriver detta så innebär inte det att jag vill att alla vargar i Sverige bör utrotas. Jag vet inte hur problemet ska lösar, det är jag alldeles för oinsatt för att uttala mej om. Men jag vet att något måste förändras i den svenska rovdjurspolitiken.
LadyG
CITAT
Varje år anmäls ett flertal fall av varg- och andra rovdjursangrepp på tamdjur i Sverige. Men ofta är rovdjuren helt oskyldiga. Av de 145 anmälningar som gjorts hittills i år hade skadorna i drygt hälften av fallen andra förklaringar. Det visar statistik från viltskadecentret på Grimsö forskningsstation.

–Det är svårt att avgöra dödsorsaken hos ett tamdjur. Många vet inte alls hur rovdjursskador ser ut och finns det en varg i trakten är det lätt att vargen får skulden för alla döda djur som hittas, säger Jens Karlsson på Grimsö viltskadecenter.

Vid flera av länsstyrelsens besiktningar visade det sig att djuren var sjuka eller skadade och hade dött av naturliga orsaker. Vid andra tillfällen hade hundar varit framme. I ett fall anmälde en hästägare att hästen rivits av ett lodjur. Men DNA-prover visade att det inte fanns några spår av lodjurs- eller varg-DNA på platsen – där­emot hittades DNA från hund. Förra året användes DNA-tester vid tio tillfällen men i år har antalet provtagningar ökat.

–I sommar har prover tagits på skadade och döda djur vid samtliga besiktningar. Vi hoppas kunna sammanställa resultatet i höst. Metoden har använts i USA men aldrig tidigare i Sverige i den här skalan, säger Jens Karlsson.

En djurägare vars djur skadas ­eller dödas av rovdjur har rätt till ersättning från staten. Men det är inte alltid rovdjur som varit framme. Enligt Johan Månsson, besiktningsman på Länsstyrelsen i Uppsala, är hundar ett stort problem.

–Många fårägare vittnar om att lösspringande hundar är ett stort problem. Det finns ett stort mörkertal av rivna tamdjur som aldrig anmäls till oss, eftersom djurägaren inte får någon ersättning när det är en hund som rivit djuren, säger Månsson.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_255091.svd

Edit: Glömde länken

CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 14:50) *

Menar du något i stil med:

CITAT
Under åren 2000-2005 betalade Agria ut ersättning för 84 hundar som angripits av rovdjur. Under samma tid hade 135 hundar skadats eller dödats av vådaskott från jägare.

- Man pratar mycket om att man måste försvara sina hundar mot rovdjur och det är naturligt att man resonerar så, men samtidigt står rovdjuren bara för en procent av olyckorna, säger Ulf Stridsberg.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=561586
Gunilla T
Ulrica, påstår du att jag hittar på saker bara för att jag inte gillar jakt?

Backade eftersom jag inte kunde verifiera mitt inlägg, räckte inte det? Vad vill du mera?

Och...bara väntade på argumentet "lätta att säga för er som inte bor i .."

Synd, hade gärna fortsatt att diskutera med människor som har kunskap och intresse av djur och natur.
Gunilla T
Tack Lady G -det var exakt detta jag hade läst. Bussigt att du letade och hittade!!!
*Ulrica*
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 15:19) *
Ulrica, påstår du att jag hittar på saker bara för att jag inte gillar jakt?
Nej, nej det var ju inte du, det var ju på Agria du hade läst det! Lugn! smile.gif

CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 15:19) *
Synd, hade gärna fortsatt att diskutera med människor som har kunskap och intresse av djur och natur.
Så om man ifrågasätter svensk rovdjurspolitik då har man inte kunskap och intresse av djur och natur och går därför inte att diskutera med? confused.gif
LadyG
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 15:29) *
Tack Lady G -det var exakt detta jag hade läst. Bussigt att du letade och hittade!!!

Varsågod, jag tycker det är synd att vargen pekas ut när det oftast inte är vargens fel.
*Ulrica*
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 15:18) *
Under åren 2000-2005 betalade Agria ut ersättning för 84 hundar som angripits av rovdjur. Under samma tid hade 135 hundar skadats eller dödats av vådaskott från jägare.
Ja, siffror går ju inte att förneka. Usch. Så hemskt.
Men... att Agria betalar ut ersättning är ju inte det samma som att det är det totala antalet hundar angripna av rovdjur, dels finns det oförsäkrade hundar (enligt Agria är jakthundar den största gruppen oförsäkrade hundar) och dels finns det andra försäkringsbolag.

Jag tyckte att Grimsö forskningsstation/Viltskadecenter hade bra information på sin sida. Där står det tyvärr att vargangrepp på hundar och tamdjur sannolikt kommer att öka.
Gunilla T
Ulrica.. är jag rentvådd från "farlig " ryktesspridning nu?
LadyG
CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 15:37) *
Men... att Agria betalar ut ersättning är ju inte det samma som att det är det totala antalet hundar angripna av rovdjur, dels finns det oförsäkrade hundar (enligt Agria är jakthundar den största gruppen oförsäkrade hundar) och dels finns det andra försäkringsbolag.

Jag tyckte att Grimsö forskningsstation/Viltskadecenter hade bra information på sin sida. Där står det tyvärr att vargangrepp på hundar och tamdjur sannolikt kommer att öka.

Samma forskningsstation jag citerade tidigare:

"Varje år anmäls ett flertal fall av varg- och andra rovdjursangrepp på tamdjur i Sverige. Men ofta är rovdjuren helt oskyldiga. Av de 145 anmälningar som gjorts hittills i år hade skadorna i drygt hälften av fallen andra förklaringar. Det visar statistik från viltskadecentret på Grimsö forskningsstation."

Lätt att skrika varg, men DNA-test visar att vargen är tämligen oskyldig. iaf i drygt hälften av fallen.

Bilar dödade under samma period över 7 000 hundar, men det talas det tyst om.
Sila mygg och svälja kameler?
*Ulrica*
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 15:44) *
Skyddsjakt på bilar? rotfl.gif

Nä, allvarligt... oj.... 7000? Hur klantiga är folk med sina hundar egentligen? crying.gif
KURT
CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 16:37) *

De studerar bara situationen i vargreviren, inte i hela landet. Dessutom finns det ju många andra faror för jakhundar t ex förgiftade älgkadaver, som dödar urskillningslöst.

CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 16:58) *
Skyddsjakt på bilar? rotfl.gif

Nä, allvarligt... oj.... 7000? Hur klantiga är folk med sina hundar egentligen? crying.gif

Ja, de släpper dem lösa utan uppsikt, precis på samma sätt sätt som flera av de vargdödade hundarna ovan.
Gunilla T
CITAT (KURT @ 05-02-2008, 16:04) *
De studerar bara situationen i vargreviren, inte i hela landet. Dessutom finns det ju många andra faror för jakhundar t ex förgiftade älgkadaver, som dödar urskillningslöst.
Ja, de släpper dem lösa utan uppsikt, precis på samma sätt sätt som flera av de vargdödade hundarna ovan.

Kurt, vad är "förgiftade älgkadaver"? Hur har de blivit förgiftade?
*Ulrica*
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 15:18) *
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 15:44) *

Tänk vad man kan luras med statistik och siffror! För visst låter det hemskt!

Men... om man tänker på att det finns runt 120 vargar och över 300 000 jägare i Sverige så är siffrorna inte längre lika hemska. Vargarna har dödat mer än en halv hund var medan jägarna bara har dödat 0,00045 hundar var....
Det finns 4,2 miljoner bilar i Sverige. Varje bil dödar då 0,0017 hundar.

Sen apropå förgiftade älgkadaver... "gruppen" jägare är inte heller undantagen från rötägg... no.gif

edit: la till biluppgiften
Gunilla T
Jag kan inte se att ditt inlägg förändrar någonting - rovdjuren dödar för att överleva men hur kommer det sig att jägare skadskjuter och dödar sina egna hundar?

Vad menar du med att det finns rötägg inom jägarkåren?
Grå
CITAT (KURT @ 05-02-2008, 08:39) *

Jag är också skeptisk till att djur som inte jagas skulle vara mer påträngande. En applåd till ovanstående inlägg om älgar och rådjur som aldrig går in i trädgårdar. Älskar ironi biggrin.gif

Men är det något vi ändå har åstadkommit med älgjakt är att avla fram en älgstam som kan almanackan, för var finns älgen under jaktveckan? Inte i skogen iallafall...
Grå
CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 14:35) *
21 december. En wester terrier dödades av varg i Ekshärad, Värmland. Hundägarna släppte ut terriern när de skulle ut hämta ved på kvällen. Terriern kom inte tillbaka och efter en stund kunde ägarna konstatera att hunden dödats av varg på gårdstomtens gräsmatta, några meter från boningshuset.

Som sagt, vargar upplever våra byrackor mer som villebråd än som artfränder, men jag undrar lite hur man gör när man konstaterar att en westie har blivit vargdödad?
Blir det något kvar av den lilla så är väl inte vargen hungrig och om inte vargen är hungrig så bryr den sig nog inte så mycket om en moppsig ulltuss. Slutligen borde de nog ha hört slagsmålet. Varken hundar eller vargar slåss i tysthet, stora eller små, så jag tror faktiskt inte ett skit på den rapporteringen.

Läser man vidare i statistiken så ser man att det bara återstår lite benrester av hundarna och det är väl ändå ett tydligt bevis att vi blekfeta människor tar mer utrymme i Guds sköna natur än vi behöver.
Visst skulle jag bli oerhört ledsen om mina hundar blev vargmat, men jag skulle heller inte utsätta dem för faran om det fanns varg i "min" skog. Gjorde jag det fick jag faktiskt skylla mig själv och dessutom bära skulden för oansvaret.
Bor jag vid en starkt trafikerad väg släpper jag väl heller inte ut hundarna okopplade?

Starkast vinner och vi får nog acceptera att vargen är både smartare och psykiskt starkare än oss. Vid en jämn kamp om att överleva i vildmarken utan vapen är det ju knappast människan som kommer att klara sig bäst, tummar eller ej.

/Grå
Gunilla T
Mycket bra skrivet Grå!

Själv är jag en såndär oerhört sentimental djurvän som det är lätt att driva med och skratta åt. Det bjuder jag på, är ganska van. Att någon skall övertyga mig om nå´t annat i en debatt är dödfött, jag står stadigt i min övertygelse.

Jag bor mitt i Guds gröna natur och ser livet omkring mig varje dag, jag lider när jakten börjar. Vi har ganska mycket mark häromkring och här på vår mark har djuren en fristad. Jag vet också att det finns ansvarsfulla jägare. Lokala jägare häromkring har inte skjutit vare sig rådjur eller älg i år av den enkla anledningen att djuren minskat. Men det finns andra som arrenderat jaktmarker här och där råder inte samma hänsyn, de bor ju inte här.

Jag har också varit med om att jägare (utifrån) bett mig dra år he...te när jag rastat mina hundar i egen skog!

För några år sedan hade vi en rådjursget som fått trillingar. Hon klarade av att föda upp dom och försvara dom mot räven - jag vädjade då till de lokala jägarna om att lämna dom ifred och självklart var svaret! Så glad jag blev.

Och vet ni vad? Jag har en stor trädgård här mitt i skogen och har aldrig blivit av med en endaste liten växt, inte ens en tulpan!

Förklara det den som kan!!
Solstorm
Jag tycker att det är allvarligt att vargen alltmer tappar respekt för människor. Om man bor på landet så är det vanligt att ställa barnvagnen ute med ett sovande barn i. Barnet får sova ute i friska luften, föräldern får tid till att greja med tvätt, mat, och annat som är svårt när man har småbarn att passa hela tiden. Vargen är ju inte mer rädd för ett litet barn är för en hund.

Jag tycker att det är viktigt att vargen känner sig jagad så den är skygg. Hur man ska få till stånd att den känner sig jagad är väl ett problem som etologerna får lösa.

Har full förståelse för SGT. Människor som bor i glesbygd är så få så det är precis som om man inte behöver ta lika stor hänsyn till dem. Djurgården Stockholm har ju mycket och fin natur. Varför inte ge vargar till dem som vill ha dem? naughty.gif cool.gif yes.gif

120 vargar i Sverige? Det var väl länge sedan någon trodde på sådana siffror. Med tanke på hur ofta de ses och från så långt i söder till så långt i norr så sällar jag mig till dem som hävdar att de är betydligt fler. Om de verkligen skulle vara så få som 120 så är det ju otroligt hur ofta de visar sig, tyder på att de är allt annat än skygga.
*Ulrica*
CITAT (Solstorm @ 05-02-2008, 19:16) *
Djurgården Stockholm har ju mycket och fin natur. Varför inte ge vargar till dem som vill ha dem? naughty.gif cool.gif yes.gif
yes.gif ja, och Stockholms skärgård lär vara fin... 000.gif

120 vargar i Sverige? Det var väl länge sedan någon trodde på sådana siffror.
Jo, ja, jag vet men jag höll mej till de "officiella" siffrorna. Eftersom jag redan befann mej i underläge så ville jag inte ifrågasätta ytterligare en "sanning"... rolleyes.gif
Harvey
Jag tycker att det är allvarligt att vargen alltmer tappar respekt för människor. Om man bor på landet så är det vanligt att ställa barnvagnen ute med ett sovande barn i. Barnet får sova ute i friska luften, föräldern får tid till att greja med tvätt, mat, och annat som är svårt när man har småbarn att passa hela tiden. Vargen är ju inte mer rädd för ett litet barn är för en hund.

Jag tycker att det är viktigt att vargen känner sig jagad så den är skygg. Hur man ska få till stånd att den känner sig jagad är väl ett problem som etologerna får lösa.

Har full förståelse för SGT. Människor som bor i glesbygd är så få så det är precis som om man inte behöver ta lika stor hänsyn till dem. Djurgården Stockholm har ju mycket och fin natur. Varför inte ge vargar till dem som vill ha dem? naughty.gif cool.gif yes.gif

120 vargar i Sverige? Det var väl länge sedan någon trodde på sådana siffror. Med tanke på hur ofta de ses och från så långt i söder till så långt i norr så sällar jag mig till dem som hävdar att de är betydligt fler. Om de verkligen skulle vara så få som 120 så är det ju otroligt hur ofta de visar sig, tyder på att de är allt annat än skygga.

Skojar du med oss eller..? Tror du på fullaste allvar att vargen norpar småbarn ur barnvagnen mitt på ljusa dagen när man hänger tvätt..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon