mamamaggan
Har en del fröer som skule ha såtts i höstas men det blev inte av. Nu undrar jag om ni tror att man kan så dem nu och utsätta dem för en kylperiod ( vinter?!) för att " lura " dem?

Tänker iaf prova så får vi se. Hur lång kylperiod tror ni? Ett par veckor eller kanske mer?

Någon som har provat att göra så här?
MariaS
Prova du. Men glöm fröna ute tills det blir naturligt varmt. Är det vedartade frön, så behöver de i regel "en vinter" för att gro. Tilia gror i vart fall ine tidigare än maj, då den dessutom är beroende av både temperatur och dagslängd och där hjälper inte tillskottsbelysning. De har en inbygd klocka i sig.
mamamaggan
Jaha . så fick jag svar av dig här också! tummenupp.gif

Jo jag har tänkt att ställa dem på vår inglasade veranda vid sommarstugan. Törs inte ställa dem ute för djurens skull ( grannen har 16 katter just nu ) som kanske krafsar omkring i dem. Temperaturen där blir c:a 2 -3 grader varmare än ute . När solen börjar värma längre fram ställer jag ner dem på golvet i skuggan.
kerstin z5-6
Vilka frö är det ?
mamamaggan
De här är det jag tänker så nu

Lite fröer som jag köpte i Sydafrika

Babiana mixed hybrids and species BABIANA

Leucoapermums PROTEA

Syncarpa arguropsis

Protea Repens HONEY PROTEA

Pelargonum suburbanum ssp. surburbanum GERANIACAE PELARGONIUM

Några svenska

Pulsatilla vulgaris BACKSIPPA

Anemone sylvestris TOVSIPPA

Fritillaria meleagris KUNGSÄNGSLILJA

Eranthis hyemalis VINTERGÄCK

Iris sibirica STRANDIRIS

Lavandula angustifolia LAVENDEL

Viola elatior STORVIOL

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon