Full version: Beskärning eller ej?
Mia, zon 3
Hejsan!

Hörni - med handen på hjärtat - hur viktigt/noga tycker ni att det är med beskärning egentligen...? Så här års brukar jag ha stora ambitioner att planera hur jag ska beskära den eller den rosen, med hjälp av litteratur osv. Men sedan när det är dags (eller snarare alldeles för tidigt varje år, kan aldrig hålla mig...) så blir det i alla fall att jag kör på känn och klipper som det känns bäst just där och då.
Vissa fryser ju ned, eller står så att man måste tänka på framkomligheten, då är det ju inte mycket snack om hur det ska klippas. Men annars? Jag kör nog på att klippa så lite som möjligt i buskrosor, mest gallra om de blivit risiga, inte klippa klätterrosor alls om jag kan undvika, och ta ned rabatt-/Austin bara så att de inte ser ut som storkar.
Nu har jag iofs inga behov av att hålla dem "på mattan" på grund av platsbrist (ännu...), och har kanske haft dem för få säsonger för att lida av andra konsekvenser....

Nu är jag nyfiken - hur gör ni andra? Har ni testat olika metoder och upptäckt något på det? Kan man klippa "för mycket" eller "för lite", eller är det en smaksak? Är det så himla kinkigt vilken grupp en ros tillhör - tycker att de flesta man odlar verkar ha gener från alla möjliga grupper.... (Det förstås - blommar de på fjolårsskotten så måste man ju ha några sådana kvar för att få blommor, så långt kan jag räkna ut....)

Kul att försöka lära sig något, nu när man inte kan vara ute och pilla så mycket själv. Fast när det blir klippdags så kastar jag säkert all kunskap över axeln och kör på i glad entusiasm som vanligt.... slap.gif
Kajsa
I zon 3 - 4 och med zon 5 på framsidan fryser mycket tillbaka här som Rabattrosor, Austinrosor ( utom Mary Rose ) Remontant och Myskrosorna ( inte Mozart normala vintrar ) med dessa är man bara glad för det som är kvar varje vår, dessa putsar jag bara med sekatören. Övriga är mest zon 4 - 6 rosor som klarar vintrarna mycket bättre. Har haft problem med rosenstritar flera år och klipper ner dom rosorna stenhårt oavsett grupp, för det finns inget annat sätt få bort dom eller spruta. Kanadarosorna växer så kraftigt här dom klipper jag också ner hårt för dom blir bara finare/ friskare av att klippas ner ibland. Men däremot Portlandsrosorna, Bourbon, klätterrosorna, Gallica, Damascenerrosor, Moderna buskrosor, Centifolia mm där läser jag på först i LÅG del 2 när det nu finns en så suverän bok att hålla i handen, det är väl givet att man vill lära sig grunderna, det är inte så enkelt man måste läsa på. Har man mängder av rosor får man kanske också dela upp allt under flera år, omöjligt hinna runt alla rosor under en vår.
Förra året blev jag stressad av alla rosor som frös tillbaka hårt, ett hästjobb klippa bort så mycket, maken bara pustade av alla säckar som skulle köras till tippen, ska det nu upprepas till våren igen ?
I LÅG del 2 står också att man ytterst sällan kan beskära en ros för hårt, att vi oftast klipper för lite.
Mia, zon 3
Ja, det ska bli intressant att se hur mycket klippa det blir här under kommande år... De flesta av mina är ju satta förra/förrförra året, så de har ju inte direkt vuxit mig över huvudet ännu... (förutom Aïcha - henne var det sprutt i!)
Vad gäller klippresterna så brukar jag alltid klippa ned perennris och liknande direkt på plats i rabatten, men just rosorna gör jag inte så med. Tänker att de kan ju vara lite sjukdomsbenägna ibland, så det är väl bäst att ta bort eventuellt övervintrat elände. Så min eldtunna används i stort sett enbart till rosklipp.
Hur det är med nedfrysning är jag också nyfiken på - det stora flertalet av mina nyinköp är Austinrosor. Men hittills så verkar de gå riktigt bra, nästan ingen nedfrysning alls på dem jag haft hittills. Och även andra, t.ex. Guirlande d'Amour, verkar klara sig helt och hållet under vintern. Den enda som fryser ned ordentligt nästan varje vinter är Orange Morsdag, men den står också väldigt illa till.

Hur mycket kupning/täckning brukar ni köra då? Själv kupar jag nästan inte alls... På senhösten brukar jag tömma jorden ur sommarblomskrukor i rabatten, och då får det hamna runt rosorna så de får lite extra täcke. Och vad gäller täckning så klipper jag sönder julgranen och täcker med riset. Det räcker ju bara till några få rosor, men det verkar gå bra. Men säckväv kanske vore bättre? Lär väl inte klara mig med en ynka julgran när rosorna väl börjar växa...
Kajsa
Jag gör också så Mia, tömmer sommarkrukorna över rosorna på hösten. Gräver ur komposten varje höst blir ca 15 skottkärror, lite grovt är det men det tar maskarna hand om, det blir ett bra täcke för klena rosor. Ibland vräker jag lövkorgar över rosrabatterna men alla dom där blöta lövkakorna kanske är tveksamt, såg förra våren att jag fick en del barkfläcksjuka. Grannen har en ek helt nära dom löven är bättre och luftigare. Kommunen avverkade träd här i vårt närområde i höstas, tog hem en del granris och täckte rosor med, annars är det vinterväven som jag snurrar in klena rosor med, tack och lov för den väven, även bra till klätterrosor som är ömtåliga och skydd mot stark vårsol. Alla extra omsorger lönar sig då vi varje år får en period med sträng kyla i jan/feb. och oftast har vi för lite snö.
Du bor en zon varmare så du har det lite mer gynnsamt än mig rose.gif Austinrosorna kan säkert frysa ner men inte bort, det är bara Mary Rose, Constance Spry som inte fryser tillbaka något här, övriga börjar om nerifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon