Hörni - med handen på hjärtat - hur viktigt/noga tycker ni att det är med beskärning egentligen...? Så här års brukar jag ha stora ambitioner att planera hur jag ska beskära den eller den rosen, med hjälp av litteratur osv. Men sedan när det är dags (eller snarare alldeles för tidigt varje år, kan aldrig hålla mig...) så blir det i alla fall att jag kör på känn och klipper som det känns bäst just där och då.
Vissa fryser ju ned, eller står så att man måste tänka på framkomligheten, då är det ju inte mycket snack om hur det ska klippas. Men annars? Jag kör nog på att klippa så lite som möjligt i buskrosor, mest gallra om de blivit risiga, inte klippa klätterrosor alls om jag kan undvika, och ta ned rabatt-/Austin bara så att de inte ser ut som storkar.
Nu har jag iofs inga behov av att hålla dem "på mattan" på grund av platsbrist (ännu...), och har kanske haft dem för få säsonger för att lida av andra konsekvenser....
Nu är jag nyfiken - hur gör ni andra? Har ni testat olika metoder och upptäckt något på det? Kan man klippa "för mycket" eller "för lite", eller är det en smaksak? Är det så himla kinkigt vilken grupp en ros tillhör - tycker att de flesta man odlar verkar ha gener från alla möjliga grupper.... (Det förstås - blommar de på fjolårsskotten så måste man ju ha några sådana kvar för att få blommor, så långt kan jag räkna ut....)
Kul att försöka lära sig något, nu när man inte kan vara ute och pilla så mycket själv. Fast när det blir klippdags så kastar jag säkert all kunskap över axeln och kör på i glad entusiasm som vanligt....