sara b
Har börjat läsa på om växelbruk, och ska försöka gruppera årets odlingar efter familj/grupp och få till en vettig växtföljd. Men det är svårt att veta var blommorna ska passas in, hade tänkt odla ringblommor, krasse, tagetes och luktärtor.

Luktärtorna hör ihop med andra ärtor, det förstår jag, men resten då - ringblommor, krasse och tagetes? Eller är de inte släkt med vanliga grönsaker, så att de kan passas in var som helst?
MariaS
Tagetesen kan du odla på samma ställe år efter år. Det är faktiskt bara nyttigt för både blomma och jord. Även luktärten (Gäller alla ärtväxter) är till nytta för jorden, då den binder luftkvävet och återför det till jorden istället.
Sailor Pluto
Tror inte att du behöver passa in blommorna speciellt i växtskiftet smile.gif . Precis som MariaS säger är det faktiskt bra med tagetes på samma ställe år efter år, eftersom de minskar antalet nematoder i jorden. Skriver under på att ärtväxterna är bra också! Så det är bara att plantera på smile.gif !
sara b
Det där med tagetesen låter ju bra, vad gäller luktärtorna förhåller jag mig lite tveksam. Att ärtväxter fixerar kväve o fungerar bra som gröngödsling är ju en sak, men vitsen men växelbruket är väl att samma växtfamilj inte ska vara i samma jord med mer än några års mellanrum eftersom sjukdomar o ohyra får fästa (jmfr odling av luktärtor, där ska man ju alltid byta växtplats varje år eftersom något -nematoder kanske?- ansamlas i jorden)? Då borde det ju vara en dålig idé att år 1 och 2 odla luktärtor och år 3 matärtor i samma del av landet?
Miro
Jag är definitivt ingen expert men jag har hört att luktärter inte själva trivs av att stå på samma plats år efter år...
tagetesen håller väl bort nematoder och används ofta i kanterna tror jag
buffy
Det står t o m på vissa luktärtsfröpåsar att man ska undvika att odla dem på samma plats år efter år! Rosenvial är ett bättre alternativ, de är ju perenner o blir bara frodigare med åren.
Vad gäller tagetes så vet jag inte, de lär vara bra för jorden de odlas i men den kan väl bli utarmad på de ämnen just tagetesen själv behöver om man alltid odlar dem på samma plats? Har du problem med mördarsniglar är kryddtagetes (t. tenuifolia) betydligt mindre attraktiv för dem än t ex t. erecta.
Eva 33c
CITAT (buffy @ 20-01-2008, 13:54) *
Rosenvial är ett bättre alternativ, de är ju perenner o blir bara frodigare med åren.

Men de doftar tyvärr inte... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon